Page 1 of 3

Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 23 Sep 2015, 20:27
by Ra113
Tjena! Tänkte lägga upp en liten tråd på min e30 som jag byggt på i 2-3 år i olika stadier :) körde m50b25 2014-15
Slutade med ett riktigt fint ras :) så nu har jag gått ifrån m50 och jag tänkte jag skulle testa mig på m54.

Spec på bilen

Gamla motorn!
2014-15 RIP m50
m50b25
Coopering packning
ARP toppbult
s50 oljefilterhus
Vems
precision 1260cc spridare
holset hx50 16*
60mm hks kopia WG
3,5´DP med 3`avgas
IC 600*300*76
3´alu tryckrör
Aeromotive A1000 pump med catch tank
an8 matnig
an6 retur
Aeromotive A1000 BTR
m20svänghjul med start
618 tryckplatta med 6 puck sinter
polo servo
ZFlåda
328 kardan
bakflyttat batteri t skuffen

Hjulupphängning
E36 fram nav med 330 skivor och brembo 4kolvsok
e34 540 medbringare, 328 e46 skivor med större bromsok bak
188 3,15 diff med z3m medbringare
535 drivaxlar
plastbussningar i hela bilen
Ultra racing 23mm krängningshämmare fram
stålomspunna bromsslangar fram+bak
coilover rör/fjädrar och stötdämpare från Rallyshop
Bilstein B8 sprint 51 mm dämpare fram med 6" fjäder 550 IBS, Bilstein bak med 5" fjäder 750IBS
Millway topplagringar

Lite bilder på kräket då.

Image

Image

Image

Image

Image

Och en bonus bild :D

Image

Re: Bmw e30 m54b30 turbo

Posted: 29 Sep 2015, 20:26
by Ra113
Blir en liten update idag. Åkte ut till garaget direkt efter jobbet och började med att sänka ratten då den va på tok för högt upp för en annan som inte är allt för lång, tog sedan tag i oljetråget och kapade om det för m20 lut.

Image
Så blev det med distanserna på plats, kommer nog bli enklare att köra nu


Image
Mycket bättre :D

Tog sedan tag i tråget och började kapa det

Image
Kapat botten på tråget.

Image
Fick även kapa bort orig skvalp plåt eller va man kallar det på tråget då den tog i orig m54 plåt


Image
Fick även kapa upp lite på skvalpplåten i botten på tråget för att oljepikupen skulle få mer plats. Jag tänkte även att jag skulle svetsa i en till skvalpplåt i botten på andra sidan, kan ju inte bli sämre av att göra det iaf :)

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 29/9

Posted: 01 Oct 2015, 06:35
by Ra113
Är det någon här inne som har någon erfarenhet av b30 kolvarna? Tänkte hur långt dom hänger med? :)

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 29/9

Posted: 03 Dec 2015, 12:54
by Ra113
va ett tag sen jag uppdaterade här nu men hänt en del saker iaf! bestämde mig för att åka med s54 spjäll så en kopmis va schyst nog att fixa en adapter till mig (Cortex här på forumet), även fått byggt ett plenum, oljeretur i bröstkåpan samt att tråget är på svetsning. blocket har blivit borrat, honat samt toppdeckat. som det ser ut för nuläget väntar jag på att mitt vev parti ska bli balaserat så jag kan börja kasta ihop motorn. tanken från början var bara att köra halvsmidd m54 men som så många vet så spårar det alltid ur och blir värre så nu blir det helsmidd maskin. spec på maskinen kommer senare. lite bilder iaf!

Adaptern :)
Image

testade att montera spjällen.
Image

I böjan av plenum bygger, räkna fel på vinkel av slangarna så får köpa nya :P
Image

så vart plenumet färdigt med PPFs 50mm dump som sitter på under sidan, sjukt nöjd!
Image

Blocket står i maskinen i väntat på att bli toppdeckat, även det gjort av Cortex
Image


det är dom bilderna jag har att bjuda på så länge, kommer mer senare när maskinen börjar komma ihop.

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 03 Dec 2015, 13:00
by Cortex
Hahaha, ser ju fint ut :)

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 04 Dec 2015, 12:43
by Ra113
haha ja eller hur!

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 04 Dec 2015, 12:55
by Ra113
spec på maskinen:

M54b30 med aktiva vanosar
Borrat till 84.50
Dubbla ventilfjädrar från IV
CRMO retainer från ppf
S54 spjällhus med egenbyggt plenum
Cooperring packning
Raceware toppbultar
Raceware ramlagerbultar
Nya kedjor och lager
Uppgraderad oljepump
PPF smidda stakar
DP smidda kolvar
CRMO svänghjul från ppf
765 tryckplatta med 6 puckad sinter
1260 precision spridare
VAG spolar
Vems 3.8
HX50 *16

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 09 Dec 2015, 07:41
by rocket
Ser kjempefint ut, nam nam :twisted:
M54 har ordentlige sylinderforinger og ikke nicasil og alusil sånn som m60 har? Er jo en langt bedre motor da egentlig...

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 10 Dec 2015, 21:27
by Ra113
Tack så mycket :) vet faktiskt inte skillnaden på m54 och m60, men m54 är helt klart en grym motor :)

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 11 Dec 2015, 17:58
by jakeger
Ra113 wrote:Tack så mycket :) vet faktiskt inte skillnaden på m54 och m60, men m54 är helt klart en grym motor :)
M54 har alublock med stålfoder :)

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 11 Dec 2015, 22:07
by Ra113
Haha förstod inte ritigt va han menade :oops: är inte m60 gjutgärn?

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 25 Dec 2015, 18:38
by rocket
m60 har aluminiumsblokk :)

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 27 Dec 2015, 00:03
by Ra113
Jaha det hade jag ingen aning om :)

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 27 Dec 2015, 16:48
by Molna
Så jävla fet din e30 är! :) hade tänkt köpa sån rrs ratt jag med, vad är det för djup på den du har?

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 27 Dec 2015, 21:07
by C.Harrysson
Blir ju svingött, Fina customdelar med!

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 28 Dec 2015, 00:18
by Ra113
Molna wrote:Så jävla fet din e30 är! :) hade tänkt köpa sån rrs ratt jag med, vad är det för djup på den du har?

Tackar! 90 djup tror jag den är. Rätt go faktiskt :)

Re: Bmw e30 m54b30 turbo update 3/12

Posted: 28 Dec 2015, 00:22
by Ra113
Kan passa på att göra en liten uppdatering. Motorn är nästan ihop, ända jag väntar på är ett verktyg för att montera vanosarna, sen ska skiten i och börja koppla elen :) bilder kommer nästa gång.