Bmw m5 1990 Turbo 870whp
Posted: 01 Sep 2015, 18:58
Säljes pga att jag trodde jag skulle få mer tid till att köra om jag köpte en färdig bil. Dock så blev det bara 5 runder på ett år (jobbar mycket resejobb)
Bilen är bara att starta och köra.
Följer med ett par rent nya pilot sport bakdäck kostar ca 7500kr
Pris 180.000kr eller bud.
Mvh Rasmus Strandborg
Här finns byggtråden.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=13775" onclick="window.open(this.href);return false;.
Motor:
S38B36
Blocket är borrat till 94mm & fräst för pyramid-ringstoppackning.
Original vevaxel
Smidda H-profil vevstakar från Autoverdi 144mm längd
CP-kolvar & hd-bultar 8,5:1 kompression
Orörd topp förutom hårdare ventilfjädrar
Original kamaxlar
Egentillverkat insug i aluminium med inbyggd vattenkyld intercooler,
6st. Laminova kylstavar med cnc-frästa gavlar.
Pulse-split turbogrenrör med T4 fläns & värmecoatat in/utvändigt.
Borg Warner s380 Twin-entry 1.25A/R avgashus.
Motorstyrning är Autronic SM4 ihop med Innovate bredbandslambda.
Växellåda:
Getrag 560G från BMW 850i/CSI med egentillverkad adapterplatta för S38 motor.
Redline Heavy Duty Shock-proof olja.
Modifierat svänghjul med stålskiveinlägg för sinterkoppling.
Tilton 3-skivig sinterkoppling.
M5E39 kardan skarvad med främre del av 850E31 kardan,
Jobbet gjort av SVEA-bil.
Bakaxel:
Ombyggd original bakvagn, helt omsvetsade bärarmar för rak cambervinkel både statiskt/dynamiskt.
Omsvetsade infästningar för länkarmar i bakvagnsbryggan. Teflon-lager i bärmarna.
Slutväxel kommer från 750 E32 & har lamelldiffbroms samt 3.15:1 utväxling.
Chassi:
Bilstein sprint fjädrar/dämpare
MB E55 W211 AMG bromsok fram + bak (brembo 8-kolv fram & 4-kolv bak).
M5 E60 skivor fram W211 E55 skivor bak.
Kaross:
Karossen har breddade hjulhus innåt i bak för att rymma 345/30-18.
Luftintag på bagageluckan för vattenkylaren till intercooler.
Vattenskurna gälar på motorhuven för luftutsläpp.
Hjul:
OZ racing mito 12,5x18 med 345/30 & 8,5x18 med 245/40
Prestanda: 100-200km/h 5,3 sek på 870 whp vid 1,4 bar laddtryck.
Den gav 964 whp vid 1,8 bar, men kliver lätt över 1000whp om man skulle orka ta upp den i bänk igen.
Bilen är bara att starta och köra.
Följer med ett par rent nya pilot sport bakdäck kostar ca 7500kr
Pris 180.000kr eller bud.
Mvh Rasmus Strandborg
Här finns byggtråden.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=13775" onclick="window.open(this.href);return false;.
Motor:
S38B36
Blocket är borrat till 94mm & fräst för pyramid-ringstoppackning.
Original vevaxel
Smidda H-profil vevstakar från Autoverdi 144mm längd
CP-kolvar & hd-bultar 8,5:1 kompression
Orörd topp förutom hårdare ventilfjädrar
Original kamaxlar
Egentillverkat insug i aluminium med inbyggd vattenkyld intercooler,
6st. Laminova kylstavar med cnc-frästa gavlar.
Pulse-split turbogrenrör med T4 fläns & värmecoatat in/utvändigt.
Borg Warner s380 Twin-entry 1.25A/R avgashus.
Motorstyrning är Autronic SM4 ihop med Innovate bredbandslambda.
Växellåda:
Getrag 560G från BMW 850i/CSI med egentillverkad adapterplatta för S38 motor.
Redline Heavy Duty Shock-proof olja.
Modifierat svänghjul med stålskiveinlägg för sinterkoppling.
Tilton 3-skivig sinterkoppling.
M5E39 kardan skarvad med främre del av 850E31 kardan,
Jobbet gjort av SVEA-bil.
Bakaxel:
Ombyggd original bakvagn, helt omsvetsade bärarmar för rak cambervinkel både statiskt/dynamiskt.
Omsvetsade infästningar för länkarmar i bakvagnsbryggan. Teflon-lager i bärmarna.
Slutväxel kommer från 750 E32 & har lamelldiffbroms samt 3.15:1 utväxling.
Chassi:
Bilstein sprint fjädrar/dämpare
MB E55 W211 AMG bromsok fram + bak (brembo 8-kolv fram & 4-kolv bak).
M5 E60 skivor fram W211 E55 skivor bak.
Kaross:
Karossen har breddade hjulhus innåt i bak för att rymma 345/30-18.
Luftintag på bagageluckan för vattenkylaren till intercooler.
Vattenskurna gälar på motorhuven för luftutsläpp.
Hjul:
OZ racing mito 12,5x18 med 345/30 & 8,5x18 med 245/40
Prestanda: 100-200km/h 5,3 sek på 870 whp vid 1,4 bar laddtryck.
Den gav 964 whp vid 1,8 bar, men kliver lätt över 1000whp om man skulle orka ta upp den i bänk igen.