Page 1 of 4
Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 24 Aug 2015, 22:57
by bmw-slangen
Alla ni som gjort 5-bult konvertering fram på E30 - hur har ni löst problemet med att yttre styrleden ligger för nära bromsskivan?
Vilka erfarenheter har ni alla andra (borde vara hundratals som gjort 5-bult konverteringar)?
Vilka modifieringar har ni gjort för att komma runt problemet?
Enklast är ju att hitta en bromsskiva med lägre höjd, men jag kan inte hitta någon (vare sig hos BMW eller andra märken).
Funderar på om lösa bromsskivor med specieltillverkade bells kan vara en lösning?
Setupen är helt ordinär
- hylsa som flyttar ut 7.5 mm (mig veterligen så mycket det praktiskt går)
- E46 330i bromsskiva (325x25 mm)
- E36 M3 bromsok (med bromsoksadapter)
Dock så kommer yttre styrleden för nära bromsskivan.
Anmärker inte besiktningen på det, så lär det påpekas vid besiktningen inför ombyggt fordon.
Dessutom är man lite fundersam på vad som händer under hård körning en hel track day.
På bilden nedan är inte styrleden åtdragen, när man gör det plattas damasken ut lite mer och kommer ännu närmare bromsskivan.
Vid lite större rattutslag så låg damasken mer eller mindre emot bromsskivan (det var mindre än 0.5 mm mellan damask och bromsskiva).
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 25 Aug 2015, 08:17
by Silverboy
Jeg har laget ett bremseskjold som ligger i mellom. Det blir så tight så det kan bli antydninger til kontakt mellom bremseskjold å skive, men ingen ting som har noen praktisk betydning for meg ihvertfall.
Etter ett par år med kjøring (inklusive bane) så ser jeg at damasken har blitt litt smeltet, men det trykker ikke ut fett, og alt virker helt ok
MEN, det er nok noen forskjellige varianter av hylser på markedet, noen har ett par mm ekstra klaring.
(edit: verdt å legge til er at jeg har 28mm skive, men tror det bare bygger 3mm mer utover, ikke 1.5mm til hver side)
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 25 Aug 2015, 15:51
by bmw-slangen
Helt rätt, tex E46 M3 bromsskivor (325x28 mm) bygger "utåt" dvs alla tre extra 3 millimetrar hamnar på "utsidan".
Ja, en bromssköld av något slag är ett andra steg. Men just nu är det för tight även för en tunn bromssköld (den skulle troligtvis ligga emot både damasken och till viss del bromsskivan).
Jag har hylsa med mig veterligen den största spacningen, den flytta ut bromsskivan 7.5 mm.
Flyttar du ut mer måste du designa om hela mutterkonceptet.
@Silverboy : Vilka bromsskivor kör du med? Vilken spacing är det på dina hylsor? Hur ser mutterlösningen ut på din lösning?
Släng upp ett par bilder som visar din lösning!
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 25 Aug 2015, 16:47
by micke_
Kör samma kit och fick kapa bort från bromsskölden för den tog i skivan, riktigt tight med styrleden. Inget fel på damaskerna änn, kör dock bilen mest som brukis på gatan..
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 26 Aug 2015, 11:40
by Silverboy
ser likadan ut som ditt.
Men det blir vel lite mer space når man drar åt styrleden..?
Kör med PFC flytande skivor til E46 M3
Custom bromsskold.
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 26 Aug 2015, 15:38
by Nisse Järnet
Hur hög är den där skivan?
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 26 Aug 2015, 18:41
by m5micke
Har precis byggt om min framvagn med hylsor, e36 nav, 325x28 e46 330skiva o brembo 7serie ok. Minns inte att de va så tajt. Ska ut ikväll kan jag kika o fota
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 26 Aug 2015, 20:37
by bmw-slangen
Silverboy wrote:ser likadan ut som ditt.
Men det blir vel lite mer space når man drar åt styrleden..?
Kör med PFC flytande skivor til E46 M3
Custom bromsskold.
Helt rätt, bilden är faktiskt lite missvisande, då den inte är fullt åtdragen där.
När man drar åt så hamnar själva kulledens skål en aningens längre ifrån bromsskivan (och damasken drar sig en aningens bit längre ifrån bromsskivan också).
Fast samtidigt så plattas damasken till och sväller utåt.
Så totalt sett så kommer damasken ungefär lika nära bromsskivan ändåså.
Men jag ska imorrn ta lite mer rättvisande bilder - där den är fullt åtdragen.
Jag ska även ta en bild när man har ett lite större rattutslag, för då verkar damasken gå ännu närmare bromsskivan.
Dessutom ska jag ta fram bladmåtten
och mäta clearence lite mer exakt!
@Silverboy : Är E46 M3 bromsskivan helt flytande (dvs man kan skruva loss navet och sätta dit ett annat)? Eller beror det på vilket märke man köper?
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 26 Aug 2015, 20:45
by bmw-slangen
m5micke wrote:Har precis byggt om min framvagn med hylsor, e36 nav, 325x28 e46 330skiva o brembo 7serie ok. Minns inte att de va så tajt. Ska ut ikväll kan jag kika o fota
Ja, kolla gärna hur det ser ut!
Jag ska själv ta några bättre bilder imorrn - med styrleden korrekt åtdragen och jag själv mindre stressad dessutom
@m5micke : En korrigering bara, E46 330i bromsskivan är 25 mm tjock (inte 28 mm).
@m5micke : Har du hunnit pressa bilen på bana eller allmänt haft bromsarna i mycket höga temperaturer under långa perioder? Eller är du i samma fas som jag, dvs precis hunnit skruva ihop bilen?
Härligt med all feedback!
Alla är välkomna att ge feedback, även om ni inte har problem - all feedback är som sagt välkommen!
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 26 Aug 2015, 20:49
by bmw-slangen
Nisse Järnet wrote:Hur hög är den där skivan?
E46 330i - bromsskivan har en totalhöjd på 52.6 mm
(och mätt från navets yta bygger den 45.5 mm inåt)
E46 M3 - bromsskivan har en totalhöjd på 52.5 mm
(tyvärr tillverkar varken Brembo eller ATE dessa skivor, så jag hade lite svårt att få fram mått på dessa skivor)
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 26 Aug 2015, 21:51
by m5micke
bmw-slangen wrote:m5micke wrote:Har precis byggt om min framvagn med hylsor, e36 nav, 325x28 e46 330skiva o brembo 7serie ok. Minns inte att de va så tajt. Ska ut ikväll kan jag kika o fota
Ja, kolla gärna hur det ser ut!
Jag ska själv ta några bättre bilder imorrn - med styrleden korrekt åtdragen och jag själv mindre stressad dessutom
@m5micke : En korrigering bara, E46 330i bromsskivan är 25 mm tjock (inte 28 mm).
@m5micke : Har du hunnit pressa bilen på bana eller allmänt haft bromsarna i mycket höga temperaturer under långa perioder? Eller är du i samma fas som jag, dvs precis hunnit skruva ihop bilen?
Härligt med all feedback!
Alla är välkomna att ge feedback, även om ni inte har problem - all feedback är som sagt välkommen!
Tjo.
Ok då hade jag lite fel på 3mm på skivans tjocklek
. Har iallafall kollar nu o jag har kanske just de 3mm extra till godo. För så när som din är är inte min.
Nä inte hunnit testa den än med denna setup. Precis fått ihop de hela
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 27 Aug 2015, 15:22
by Silverboy
E46 M3 skivan är inte 2-delad oem. PFC skivan jag åker med nu är det. Åkte Stoptech skivor förut som inte var delade. Har kört slut på 1 sett stoptech skivor och 1 set PFC01 pads och styrledet är fortfarande bra.. lite svi-märken på damasken endast.
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 28 Aug 2015, 18:04
by bmw-slangen
Bilder är bra, men det är som med statistik - allt går att påvisa. Så dags att gå från mjuka värden till hårda fakta.
Se bilder nedan för hur det ser ut med styrleden fullt åtdragen och framvagnen i viloläge (har en pallbock på navet om ni undrar).
Jag tog fram bladmåtten och började mäta
Clearance Damask <=> Bromsskiva : 1.00 mm
Clearence Kulled <=> Bromsskiva : 2.10 mm
Too close for comfort. Jag är fullt övertygad om att denna setup fungerar klockrent vid normal vardagskörning. Men för kontinuerlig hård bankörning är jag dock väldigt tveksam.
Det finns ju en hel del gängvarv över, så om man bara kan få ut skivan några millimeter till så kan man göra en mini-bromssköld som man klämmer fast under styrledens mutter och som bara skyddar styrleden - då är man hemma.
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 28 Aug 2015, 18:11
by bmw-slangen
m5micke wrote:
Tjo.
Ok då hade jag lite fel på 3mm på skivans tjocklek
. Har iallafall kollar nu o jag har kanske just de 3mm extra till godo. För så när som din är är inte min.
Nä inte hunnit testa den än med denna setup. Precis fått ihop de hela
@m5micke : Hur mycket breddar dina hylsor? Mina breddar som sagt 7.5 mm.
Dina måste ju bredda runt 9.5-10.5 mm isåfall. Men då måste din mutter ligga något utanför axeltappen (se bild i mitt första inlägg) - eller så har den helt annan design på din mutter.
Hur ser din setup ut? Lägg upp några bilder!
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 28 Aug 2015, 18:15
by bmw-slangen
Silverboy wrote:E46 M3 skivan är inte 2-delad oem. PFC skivan jag åker med nu är det. Åkte Stoptech skivor förut som inte var delade. Har kört slut på 1 sett stoptech skivor och 1 set PFC01 pads och styrledet är fortfarande bra.. lite svi-märken på damasken endast.
Intressant! Då borde man ju kunna köra med tvådelade E46 M3 skivor och ersätta navet med ett customnav (eller förhoppningsvis ett redan existerande nav) som flyttar ut skivan några extra millimeter. Får kolla på de där lite närmare...
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 29 Aug 2015, 22:00
by m5micke
bmw-slangen wrote:m5micke wrote:
Tjo.
Ok då hade jag lite fel på 3mm på skivans tjocklek
. Har iallafall kollar nu o jag har kanske just de 3mm extra till godo. För så när som din är är inte min.
Nä inte hunnit testa den än med denna setup. Precis fått ihop de hela
@m5micke : Hur mycket breddar dina hylsor? Mina breddar som sagt 7.5 mm.
Dina måste ju bredda runt 9.5-10.5 mm isåfall. Men då måste din mutter ligga något utanför axeltappen (se bild i mitt första inlägg) - eller så har den helt annan design på din mutter.
Hur ser din setup ut? Lägg upp några bilder!
Kan gå ut i morgon o fota hur de ser ut. Tror jag även har en bild på hylsorna. Vet faktiskt inte hur mycket dom breddar om jag ska vara ärlig.
Nä måste nästan ut o kolla i morgon för jag minns inte riktigt hur muttern är ens en gång
Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)
Posted: 29 Aug 2015, 22:27
by Michigan
Kan du inte lägga en spacer mellan bromsskiva och nav? (vet inte hur det ser ut på en sån där)