Page 1 of 1
Problem med varmt bränsle?
Posted: 22 Aug 2015, 20:24
by Marbu
har en m60 turbo 8,6 i komp som jag kör med 98 oktan
jag har en turbobandit pump som ska flöda 336 vid 3 bar. Bilen går kanon tills bränslet blir varmt (tror jag) för då börjar den gå snålt mot slutet precis som att pumpen inte klarar mer, spelar ingen roll om jag ställer på massa i bränslemappen.
jag tycker inte bränslet blir överdrivet varmt.. men kan de vara de som spökar? efter att de börjat krångla kan bilen stå tills den är kall och den går bra fett istället, någon som haft liknande problem? verkar funka bra med mycket bränsle i tanken.
har original pump i tanken som matar en catch och så vidare till turbobanditens pump och retur i catch
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 23 Aug 2015, 17:47
by vinkelkapen
Nja, det går mer fett med varmare bränsle, kontrollera insugstemp m.m så den inte spelar spratt med dig
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 23 Aug 2015, 18:34
by Marbu
hm, runt 40 grader med lite fart har jag ju så de känns som de stämmer?
spelar ju ingen roll om jag fettar på i mappen så får ja inte ner AFR på högsta effekten precis som att de inte finns mer bränsle? BTR är en Aeromotive.
men som sagt nästa dag så finns de massa bränsle att tillgå. verkar vara samma fenomen om man tankar fullt, kallare bränsle?
pumpen ska ju klara bra mycket mer effekt än vad jag kör med nu, ligger väl runt 500hk bensin
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 23 Aug 2015, 18:43
by cerveza
vinkelkapen wrote:Nja, det går mer fett med varmare bränsle, kontrollera insugstemp m.m så den inte spelar spratt med dig
Går snålare med varmt bränsle.
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 23 Aug 2015, 19:39
by Pitabroed
Titta så att bränsletrycket ökar lika som laddtrycket.
Klent kablage till pumpen?
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 23 Aug 2015, 21:09
by Marbu
kablaget till pumpen är ordentligt.
om bränsletrycket inte följer laddtrycket när problemet uppstår är de väl pumpen som inte orkar?
de skulle ju betyda att pumpen vid detta tillfälle tappat minst 30% av sin kapacitet, kan de stämma med att bränslet/pumpen tappar så mycket vid höga temperaturer?
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 24 Aug 2015, 07:05
by vinkelkapen
cerveza wrote:vinkelkapen wrote:Nja, det går mer fett med varmare bränsle, kontrollera insugstemp m.m så den inte spelar spratt med dig
Går snålare med varmt bränsle.
Vet inte om vi menar samma sak?
men t.ex etanol.nu har en hel forumsdel om förvärmning för att köra med låg bränsleförbrukning, om du inte kompenserar bränslemappen mot bränsletemp kommer bilen gå mer fett om du inte kompenserar med antingen bränsletempratur eller Lambdasond
Nu år ju inte bensin lika känsligt men reagerar åt samma håll
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=238" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du ska veta exakt vad ditt system levererar för l/min så lär du flöda det vid railen, förluster via slangar och förkrympningar kan spela in, även tempratur på bränsle kan påverka pumpen beroende på konstruktion men 30% förlust låter mycket, men inget jag kan svara på, kan ju vara en kombination också av båda delarna
Såg nu att du försökt ställa på i bränslemappen utan resultat.. Vad kör du för spridare? T.ex bosch naturgasspridare har tydligen folk haft bekymmer med när det gäller tempraturer
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 24 Aug 2015, 09:29
by Pitabroed
Marbu wrote:kablaget till pumpen är ordentligt.
om bränsletrycket inte följer laddtrycket när problemet uppstår är de väl pumpen som inte orkar?
de skulle ju betyda att pumpen vid detta tillfälle tappat minst 30% av sin kapacitet, kan de stämma med att bränslet/pumpen tappar så mycket vid höga temperaturer?
Kan även vara regulatorn som jävlas
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 24 Aug 2015, 11:16
by vinkelkapen
Får regulatorn laddtryck?
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 24 Aug 2015, 17:45
by cerveza
vinkelkapen wrote:cerveza wrote:vinkelkapen wrote:Nja, det går mer fett med varmare bränsle, kontrollera insugstemp m.m så den inte spelar spratt med dig
Går snålare med varmt bränsle.
Vet inte om vi menar samma sak?
men t.ex etanol.nu har en hel forumsdel om förvärmning för att köra med låg bränsleförbrukning, om du inte kompenserar bränslemappen mot bränsletemp kommer bilen gå mer fett om du inte kompenserar med antingen bränsletempratur eller Lambdasond
Nu år ju inte bensin lika känsligt men reagerar åt samma håll
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=238" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du ska veta exakt vad ditt system levererar för l/min så lär du flöda det vid railen, förluster via slangar och förkrympningar kan spela in, även tempratur på bränsle kan påverka pumpen beroende på konstruktion men 30% förlust låter mycket, men inget jag kan svara på, kan ju vara en kombination också av båda delarna
Såg nu att du försökt ställa på i bränslemappen utan resultat.. Vad kör du för spridare? T.ex bosch naturgasspridare har tydligen folk haft bekymmer med när det gäller tempraturer
Om jag kör en bil i bänken som har en bränsletemp på 20 grader och 0.82 på full belastning som jag sedan låter bränsletempen gå upp på 60 grader så kommer jag helt plötsligt ligga väldigt snålt då densiteten minskar vid temperaturstegringen vilket medför att du inte får in samma mängd molekyler per ms av öppen spridare då avståndet mellan molekylerna har ökat.
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 24 Aug 2015, 18:20
by Marbu
kör med bosch 1200cc spridare som är köpta här men verkar inte finnas kvar i shopen.
Ja alltså jag har inga problem men blandningen när bilen stått eller när jag har mycket bensin i tanken, verkar komma när jag är ute och kör en längre period och bensinen börjar ta slut.. kommer väldigt plötsligt med.
tänkte beställa en trycksensor till bränslet så kan ja köra in den i sprutet med så får ja ju stenkoll på den biten.
men hur löser man problemet med varmt bränsle?, tempgivare i bränslet och en kompensering i sprutet? eller är de bara att få ner tempen med PWM styrning på pumpar eller bränslekyl som gäller? men står man still en längre stund är de nästan svårt att undkomma är ju rejält varmt i vid railen på min m60
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 25 Aug 2015, 07:12
by vinkelkapen
Ok. Är lite osäker men Googla boschnumret är det dom spridarna har folk haft väldiga bekymmer med dom och dom som säljer dom nu för tiden skriver att dom inte tar nå ansvar för dom
Ja, en kompensering mot temp är ju aldrig dumt, hur mycket bensin påverkas av värme är ju en annan bra fråga..
Sen kan du övervaka tryck med referens mot MAP så kan du ha varning för det också
Men iom det kvittar hur mycket du ställer på så är det något annat som felar
Det är inte förpumpen som inte hinner leverera?
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 27 Aug 2015, 19:41
by daniel-635
cerveza wrote:
Om jag kör en bil i bänken som har en bränsletemp på 20 grader och 0.82 på full belastning som jag sedan låter bränsletempen gå upp på 60 grader så kommer jag helt plötsligt ligga väldigt snålt då densiteten minskar vid temperaturstegringen vilket medför att du inte får in samma mängd molekyler per ms av öppen spridare då avståndet mellan molekylerna har ökat.
Jag tror även att temperaturen på själva spridaren spelar roll.
De elektriska egenskaperna på själva ventilen ändras med temperaturen (Ungefär som att en startmotor blir trött när den är varm)
Jag hade problem med varmstart på min 635a innan jag upptäckte detta fenomen, den behöver helt enkelt "choke" även varm för att det ska funka.
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 27 Aug 2015, 21:10
by cerveza
Absolut, men till största del är nog ditt problem "heat soak" eller att ditt bränsle var varmt när det stått i railen och i spridarna. OEM tillverkarna har oxå haft huvudbry med detta.
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 28 Aug 2015, 16:33
by Marbu
ja de sistnämnda ställer man i "post start enrichment" i nira 7
kan man ställa på mer bränsle på ett antal cykler efter start även vid varm motor
har fått tips om ånglås angående mitt problemn och de låter ju rimligt efterssom de infinner sig så plötsligt och så "obotligt"
lösningen tills vidare är att hålla koll på AFR och inte köra på de sista i tanken. kanske även är bra med STOR retur från catch till tank så man får mer cirkulation på bränslet mellan dom...
Re: Problem med varmt bränsle?
Posted: 29 Aug 2015, 00:23
by cerveza
Marbu wrote:ja de sistnämnda ställer man i "post start enrichment" i nira 7
kan man ställa på mer bränsle på ett antal cykler efter start även vid varm motor
har fått tips om ånglås angående mitt problemn och de låter ju rimligt efterssom de infinner sig så plötsligt och så "obotligt"
lösningen tills vidare är att hålla koll på AFR och inte köra på de sista i tanken. kanske även är bra med STOR retur från catch till tank så man får mer cirkulation på bränslet mellan dom...
Är det Nira i7 så har dom en bugg i cranking mapparna i de flesta av sina firmwares. Ånglås tror jag inte på då det bara infinner sig på lågtryckssystem så som förgasare eller returlösa högtryckssystem.