Hej!
Jag är ganska ny inom turbovärlden, om man bortser från allt jag läst och hört. även mitt första inlägg här på ppf.
Så jag får be om ursäkt om det är lite slarvigt och luddigt skrivet.
Jag har i nuläget en e36 328. och har köpt en m50b25 vanos som jag tänkt att turbokonvertera.
Har planerat att köra m50b28, cooperring, arp bultar, e85 och ecumaster sprut med PnP adapter. jag hoppas på runt 4-500 hk, bör jag köpa h-profil/IV-stakar till det?
Tanken är att få en hyfsat driftsäker bil utan att behöva oroa mig att det rasar vilken sekund som helst. även om jag vet att ras nästintill är oundvikligt..
Har läst att många använder sig av veven och kolvarna från m52b28.
hur avancerat är det att byta veven, med lager? bör jag byta lager trots att dem gamla ser bra ut?
hur mycket nytta skulle de 0.3Litrerna göra på min motor, blir det märkbar skillnad?
borde jag byta ventilfjädrar? eller håller det för 6.500 rpm?
Värt att nämna är väl kanske att jag aldrig öppnat upp en motor tidigare,
men jag förstår hur det fungerar och kommer inte bli helt förvånad av vad som finns inuti. (förhoppningsvis)
Tips och hjälp uppskattas, och kommer antagligen fråga mer i tråden senare.
/Albin
M50b25 eller b28? Tips och råd uppskattas!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: M50b25 eller b28? Tips och råd uppskattas!
Välkommen till forumet.
Min rekommendation är följande:
Kör på din 328 som den är o turboladda. Ladda ej mer än max 0,5bar.
Du lär dig vad överladdning på bmw handlar om under tiden, vad som funkar / strular etc. Samt att du har överladdningssystemet klart.
Under tiden som bilen är körduglig med överladdningen bygger du på din andra maskin vid sidan om i lugn och ro. Vid tillfälle byter du motor och kranar på laddtrycket.
Jag skulle kört m50b28
328 vev
Hprofil stakar
328 kolvar
Nya lager
Som bottendel
Min rekommendation är följande:
Kör på din 328 som den är o turboladda. Ladda ej mer än max 0,5bar.
Du lär dig vad överladdning på bmw handlar om under tiden, vad som funkar / strular etc. Samt att du har överladdningssystemet klart.
Under tiden som bilen är körduglig med överladdningen bygger du på din andra maskin vid sidan om i lugn och ro. Vid tillfälle byter du motor och kranar på laddtrycket.
Jag skulle kört m50b28
328 vev
Hprofil stakar
328 kolvar
Nya lager
Som bottendel
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Re: M50b25 eller b28? Tips och råd uppskattas!
Ändrat om planerna lite. tänkte köra m50b25 med cooperring och arp, siktar runt 400hk, bör jag byta ventiler och stakar för det?xelerator wrote:Välkommen till forumet.
Min rekommendation är följande:
Kör på din 328 som den är o turboladda. Ladda ej mer än max 0,5bar.
Du lär dig vad överladdning på bmw handlar om under tiden, vad som funkar / strular etc. Samt att du har överladdningssystemet klart.
Under tiden som bilen är körduglig med överladdningen bygger du på din andra maskin vid sidan om i lugn och ro. Vid tillfälle byter du motor och kranar på laddtrycket.
Jag skulle kört m50b28
328 vev
Hprofil stakar
328 kolvar
Nya lager
Som bottendel
Re: M50b25 eller b28? Tips och råd uppskattas!
Nej.
Använd sökfunktionen också.. bra skit..
Använd sökfunktionen också.. bra skit..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Re: M50b25 eller b28? Tips och råd uppskattas!
400hk skulle jag åkt på org bultar och packning
Måns Alm
mans.alm@live.se
mans.alm@live.se