Magnetventil på PPF WG

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Magnetventil på PPF WG

Post by Marbu »

kör med Nira7 och magnetventil på min m60 turbo med holset hx55 #19

jag kör ni slang från kompressorhuset till nedre anslutningen på WG och Magnetventilen på övre men med fullt mottryck från magnetventilen så får jag inte mer än 1 bar med 0,5 bar grundtryck, kan de stämma? behöver ja pysa den undre istället för att höja mer?

kör med 60mm PPF WG, den gamla blåa
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by RoDe »

Från kompressorkåpa till ett t-kors. Ena anslutningen på t-kors till undersida wg och andra till Mac ventil.
Andra anslutningen på Mac ventil till ovansida wg.

Så du kopplat in?
The Lower Class
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Jens92 »

Det här schemat har jag kopplat efter och det fungerar mycket bra
Image
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Marbu »

Ja, förutom att magnetventilen tar tryck i plenumet istället för T-kors. Men de ska väl inte vara någon skillnad?
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by dre racing@ »

så ventilen pyser altså ut luft när den inte får nogon spänning.
brukar det inte vara tvärt om?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Marbu »

måste ju påverka ventilen med pwm signal för att den ska skicka vidare tryck till wastegatens övre anslutning som då ökar avgaserna till turbon, eller hur menar du?
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by dre racing@ »

jag menar det som står på ritningen.
att ventilen måste pysa för att få fjädertryckstryck.
att den pyser vid 0% duty
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Marbu »

kanske inte går att höja laddet mer än 100%?

har ju 0,5 i grund så med max mottryck i wg får ja 1 bar, kanske är normalt?

så ordnar ja 0,7 i grunt kanske ja kan ställa upp till 1,4? :)
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by TheLeaf »

Marbu wrote:kanske inte går att höja laddet mer än 100%?

har ju 0,5 i grund så med max mottryck i wg får ja 1 bar, kanske är normalt?

så ordnar ja 0,7 i grunt kanske ja kan ställa upp till 1,4? :)
stämmer, sätter du i en fjäder för 0,7 så kan du ladda 1,4
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Marbu »

TheLeaf wrote:
Marbu wrote:kanske inte går att höja laddet mer än 100%?

har ju 0,5 i grund så med max mottryck i wg får ja 1 bar, kanske är normalt?

så ordnar ja 0,7 i grunt kanske ja kan ställa upp till 1,4? :)
stämmer, sätter du i en fjäder för 0,7 så kan du ladda 1,4
då löser ja de på de viset!

visst att ja "bara" kan ställa upp laddet 0,5 bar, men tänker man lite annorlunda är de ju 100% ökning :roll:
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Silverboy »

Jag kör med 0.9 bar fjäder och laddar 2.6bar...

Eller, om ventilen er avstängd laddar det 0.9 bar..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Limpdjur
Posts: 79
Joined: 17 Dec 2005, 18:50
Location: Bollnäs

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Limpdjur »

Jens92 wrote:Det här schemat har jag kopplat efter och det fungerar mycket bra
Image
Tar du tryck från plenum till ovansidan wg har du ju mindre tryck där inne på delgas att hålla emot ventilen med än på utsidan spjället som hjälper till att trycka upp. Men på fullt så blir de ju mer eller mindre samma sak, förutom tryckfallet över intercooler.
________________________
Johan Lindberg 070-3537834
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Marbu »

får inte upp laddet mer än till 1 bar hur jag än gör med den kopplad som jag beskrev innan
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Pitabroed »

Provat ändra frekvens på ventilen?
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by TheLeaf »

har ett svagt minne att jag läst någonstans (minns inte vart) att man skulle koppla in magnetventilen på ett annat sätt än som bilden längre upp, för nira styrde ventilen på ett annat sätt än ett vanligt sprut. Kan minnas helt galet så rätta mig om jag har fel :)
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Jens92 »

Limpdjur wrote:
Jens92 wrote:Det här schemat har jag kopplat efter och det fungerar mycket bra
http://i1228.photobucket.com/albums/ee4 ... ywnjeh.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tar du tryck från plenum till ovansidan wg har du ju mindre tryck där inne på delgas att hålla emot ventilen med än på utsidan spjället som hjälper till att trycka upp. Men på fullt så blir de ju mer eller mindre samma sak, förutom tryckfallet över intercooler.
Jag är inte helt med på hur du menar men jag kan beskriva funktionen av inkopplingen om det ger nån klarhet.

Jag har för det första tagit tryck precis framför spjället för att det är det tyck som motorn kommer se på full gas och get därför "mest rätt" tryck.

Om magnetventilen inte är aktiverad så är port 1 konstant stängd och wg'n öppnar på grundtryck som bestäms av fjädern. Mellan port 2 och 3 är det i nuläget helt öppet.

När magnetventilen sedan aktiveras så öppnas det mellan port 1 och 2 och port 3 stängs så att nu blir det samma tryck över som under membranet. Detta medger att så länge inte mottrycket i grenröret är så pass högt att det blir starkare än fjädern i wg'n så kommer den att hållas stängd. Teoretiskt ska det gå att höja laddet tills mottrycket klarar att lyfta tallriken i wg'n tillräckligt mycket att turbon inte laddar mer.
Man ställer den %duty på magnetventilen för att den ska släppa förbi lagom med tryck till ovansidan av wg'n för det ladd man vill ha. på min som har grundtryck på 0,75 bar så är 40% duty lagom för att köra på ungefär 1,2bar.

Jag vet inte om jag kan beskriva det så mycket annorlunda, jag har det kopplat så här på min bil och den är mappad med maxxecu på ppf och det var inga problem med laddtrycksstyrningen.
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: Magnetventil på PPF WG

Post by Marbu »

har den kopplat så enda skillnaden är att jag tar mottryck efter spjället i plenumet, och ja kan ställa laddet fint till önskad nivå som de är tänkt dock inte över 0,9 bar

kör med 4,3 liters m60 på bensin 98 och 8,6 i komp med en hx55 och 19 hus, skulle ju vara förvånande om mottrycket i grenröret var problemet eller kan de vara så pass högt mottryck så de öpnnar wg:n?
Post Reply