Magnetventil på PPF WG
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Magnetventil på PPF WG
kör med Nira7 och magnetventil på min m60 turbo med holset hx55 #19
jag kör ni slang från kompressorhuset till nedre anslutningen på WG och Magnetventilen på övre men med fullt mottryck från magnetventilen så får jag inte mer än 1 bar med 0,5 bar grundtryck, kan de stämma? behöver ja pysa den undre istället för att höja mer?
kör med 60mm PPF WG, den gamla blåa
jag kör ni slang från kompressorhuset till nedre anslutningen på WG och Magnetventilen på övre men med fullt mottryck från magnetventilen så får jag inte mer än 1 bar med 0,5 bar grundtryck, kan de stämma? behöver ja pysa den undre istället för att höja mer?
kör med 60mm PPF WG, den gamla blåa
Re: Magnetventil på PPF WG
Från kompressorkåpa till ett t-kors. Ena anslutningen på t-kors till undersida wg och andra till Mac ventil.
Andra anslutningen på Mac ventil till ovansida wg.
Så du kopplat in?
Andra anslutningen på Mac ventil till ovansida wg.
Så du kopplat in?
The Lower Class
Re: Magnetventil på PPF WG
Det här schemat har jag kopplat efter och det fungerar mycket bra
Re: Magnetventil på PPF WG
Ja, förutom att magnetventilen tar tryck i plenumet istället för T-kors. Men de ska väl inte vara någon skillnad?
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Magnetventil på PPF WG
så ventilen pyser altså ut luft när den inte får nogon spänning.
brukar det inte vara tvärt om?
brukar det inte vara tvärt om?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: Magnetventil på PPF WG
måste ju påverka ventilen med pwm signal för att den ska skicka vidare tryck till wastegatens övre anslutning som då ökar avgaserna till turbon, eller hur menar du?
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Magnetventil på PPF WG
jag menar det som står på ritningen.
att ventilen måste pysa för att få fjädertryckstryck.
att den pyser vid 0% duty
att ventilen måste pysa för att få fjädertryckstryck.
att den pyser vid 0% duty
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: Magnetventil på PPF WG
kanske inte går att höja laddet mer än 100%?
har ju 0,5 i grund så med max mottryck i wg får ja 1 bar, kanske är normalt?
så ordnar ja 0,7 i grunt kanske ja kan ställa upp till 1,4?
har ju 0,5 i grund så med max mottryck i wg får ja 1 bar, kanske är normalt?
så ordnar ja 0,7 i grunt kanske ja kan ställa upp till 1,4?
Re: Magnetventil på PPF WG
stämmer, sätter du i en fjäder för 0,7 så kan du ladda 1,4Marbu wrote:kanske inte går att höja laddet mer än 100%?
har ju 0,5 i grund så med max mottryck i wg får ja 1 bar, kanske är normalt?
så ordnar ja 0,7 i grunt kanske ja kan ställa upp till 1,4?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: Magnetventil på PPF WG
då löser ja de på de viset!TheLeaf wrote:stämmer, sätter du i en fjäder för 0,7 så kan du ladda 1,4Marbu wrote:kanske inte går att höja laddet mer än 100%?
har ju 0,5 i grund så med max mottryck i wg får ja 1 bar, kanske är normalt?
så ordnar ja 0,7 i grunt kanske ja kan ställa upp till 1,4?
visst att ja "bara" kan ställa upp laddet 0,5 bar, men tänker man lite annorlunda är de ju 100% ökning
Re: Magnetventil på PPF WG
Jag kör med 0.9 bar fjäder och laddar 2.6bar...
Eller, om ventilen er avstängd laddar det 0.9 bar..
Eller, om ventilen er avstängd laddar det 0.9 bar..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: Magnetventil på PPF WG
Tar du tryck från plenum till ovansidan wg har du ju mindre tryck där inne på delgas att hålla emot ventilen med än på utsidan spjället som hjälper till att trycka upp. Men på fullt så blir de ju mer eller mindre samma sak, förutom tryckfallet över intercooler.Jens92 wrote:Det här schemat har jag kopplat efter och det fungerar mycket bra
________________________
Johan Lindberg 070-3537834
Johan Lindberg 070-3537834
Re: Magnetventil på PPF WG
får inte upp laddet mer än till 1 bar hur jag än gör med den kopplad som jag beskrev innan
Re: Magnetventil på PPF WG
har ett svagt minne att jag läst någonstans (minns inte vart) att man skulle koppla in magnetventilen på ett annat sätt än som bilden längre upp, för nira styrde ventilen på ett annat sätt än ett vanligt sprut. Kan minnas helt galet så rätta mig om jag har fel
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: Magnetventil på PPF WG
Jag är inte helt med på hur du menar men jag kan beskriva funktionen av inkopplingen om det ger nån klarhet.Limpdjur wrote:Tar du tryck från plenum till ovansidan wg har du ju mindre tryck där inne på delgas att hålla emot ventilen med än på utsidan spjället som hjälper till att trycka upp. Men på fullt så blir de ju mer eller mindre samma sak, förutom tryckfallet över intercooler.Jens92 wrote:Det här schemat har jag kopplat efter och det fungerar mycket bra
http://i1228.photobucket.com/albums/ee4 ... ywnjeh.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har för det första tagit tryck precis framför spjället för att det är det tyck som motorn kommer se på full gas och get därför "mest rätt" tryck.
Om magnetventilen inte är aktiverad så är port 1 konstant stängd och wg'n öppnar på grundtryck som bestäms av fjädern. Mellan port 2 och 3 är det i nuläget helt öppet.
När magnetventilen sedan aktiveras så öppnas det mellan port 1 och 2 och port 3 stängs så att nu blir det samma tryck över som under membranet. Detta medger att så länge inte mottrycket i grenröret är så pass högt att det blir starkare än fjädern i wg'n så kommer den att hållas stängd. Teoretiskt ska det gå att höja laddet tills mottrycket klarar att lyfta tallriken i wg'n tillräckligt mycket att turbon inte laddar mer.
Man ställer den %duty på magnetventilen för att den ska släppa förbi lagom med tryck till ovansidan av wg'n för det ladd man vill ha. på min som har grundtryck på 0,75 bar så är 40% duty lagom för att köra på ungefär 1,2bar.
Jag vet inte om jag kan beskriva det så mycket annorlunda, jag har det kopplat så här på min bil och den är mappad med maxxecu på ppf och det var inga problem med laddtrycksstyrningen.
Re: Magnetventil på PPF WG
har den kopplat så enda skillnaden är att jag tar mottryck efter spjället i plenumet, och ja kan ställa laddet fint till önskad nivå som de är tänkt dock inte över 0,9 bar
kör med 4,3 liters m60 på bensin 98 och 8,6 i komp med en hx55 och 19 hus, skulle ju vara förvånande om mottrycket i grenröret var problemet eller kan de vara så pass högt mottryck så de öpnnar wg:n?
kör med 4,3 liters m60 på bensin 98 och 8,6 i komp med en hx55 och 19 hus, skulle ju vara förvånande om mottrycket i grenröret var problemet eller kan de vara så pass högt mottryck så de öpnnar wg:n?