Page 1 of 1
B28 vs B30 kolvar?
Posted: 04 Aug 2015, 06:50
by Bullen!
Hur är de kolvarna som finns i m54b30 jämfört med m52b28 kolvarna att åka överladdat med? Man ser ju många åka 6-700hk med b28 kolvar. Är det något b30 kolvarna också orkar med?
Re: B28 vs B30 kolvar?
Posted: 04 Aug 2015, 09:29
by RoDe
Har bromsat 631whp hos Ppf med dem. Dock inte blivit så mycket åka än.
Någon annan bromsade 650whp och tror ringlandet sprack på någon kolv efter en vecka.
Länk:
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... Ringlandet" onclick="window.open(this.href);return false;
Alltid en chansning med originalkolvar.
Re: B28 vs B30 kolvar?
Posted: 17 Aug 2015, 01:49
by Ripper
Jag skulle hålla mig till max 500whp med original, mina b30 kolvar höll lite gatmappning ca 500hk sen bromsades bilen till 701whp och körde lite konbana en dag och då gick ringland åt pipan!
Tror kvalitén kan variera rätt mycket på gjutna grejer!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: B28 vs B30 kolvar?
Posted: 17 Aug 2015, 06:41
by Bullen!
Hur gick den sönder ripper?
Jag har standard b25iv kolvar nu. Tänkte sätta ihop en maskin som blir så bra som möjligt med produktionsdelar eller relativt billiga eftermarknadsgrejor, kanske t.o.m begagnade delar som går att komma över till rätt kurs från något nerlagt projekt.
2,8 veven är ju bra så en sån har jag skaffat. H-profiler är det ju inte så tokigt pris på så det får jag ju ha.
Kolvar medför bearbetning (pengarna börjar rulla) av block. Och med smidda fina kolvar så kan jag inte ha hjärta att åka std ventiler så en sån går av. Då blir det nya ventiler, bearbeta toppen för dem, ventilfjädrar/retainers osv. Så går det att åka med 500kr kolvar så hade jag varit helnöjd. Finns ju andra biltillverkare där kolvar hänger med länge så därför forskar jag lite.
Jag ska ha maskin i en +1700kg e34 bruksbil med zf låda. Std kardan och 188diffen. Idag åker jag relativt bekymmerslöst i snitt över 8mil om dagen med 550hk på orörd b25. Att närma sig 700 i maskin vore fränt men kanske är att ta sig vatten över huvudet.
Re: B28 vs B30 kolvar?
Posted: 17 Aug 2015, 10:32
by bmw_fredde
Kör 130mm stakar så kan du fortsätta åka icke vanos kolvar:)
Re: B28 vs B30 kolvar?
Posted: 17 Aug 2015, 11:02
by Ripper
Ska kika om jag hittar lite bilder, men som för många andra en "kaka" mellan ringarna var sönder men sitter ju kvar o resulterade endast i massa leakdown....
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: B28 vs B30 kolvar?
Posted: 17 Aug 2015, 12:17
by E30Anders
Om du nu har skaffat en 2,8 vev, varför köra med något annat än m52b28 kolvar? Eller ska du köra bf95?
Kör själv med m52b28 kolvar tillsammans med 140mm h-stakar i min m50b25 med 545whp, håller fint än så länge...... Ca 700mil i sommar.
Hur gick det på körningen i lördags?
Mvh/ Anders
Re: B28 vs B30 kolvar?
Posted: 17 Aug 2015, 12:23
by Bullen!
Jag har inga b28 kolvar. Men en uppsättning med b30 med rätt mått på både kolv och ringar till mitt block.
Och är b30 lika bra som b28 så använder jag gärna dom.
Det gick kanon. 12,19 trots att det bröt för boostcut på fyran. Så gamle tysken ska nog va god för en 11 med 40 profiler
Själv då?
Re: B28 vs B30 kolvar?
Posted: 17 Aug 2015, 13:57
by E30Anders
Ok då är jag med.
Jag tycker ändå att du ska skaffa b28 kolvar, dom är beprövade och ser betydligt kraftigare ut och kostar typ kaffepengar.
B30 kolvarna är jävligt tunna ovanför översta ringen....
Inte illa!
Jo det gick väl helt ok, 11,09 och bästa slutfart 218.
Mvh/ Anders
Re: B28 vs B30 kolvar?
Posted: 17 Aug 2015, 16:15
by Bullen!
Fränt. Det va många riktigt starka bilar som inte va snabbare än så.