segt klegg i innsugsport. e85
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
segt klegg i innsugsport. e85
Har av toppen nå på en bil som har gått 12.000km på E85. I noen av innsugskanalene så er det mye svart/purple/rødt seig gugga. Typ som tyggegummi / pakningssilicon aktig. (typ som svart "tråd" på rull som man har bak dørpaneler for å feste plastfolien)
Sitter på ventilskaftet og noe på kanalene. Enkelte har masse, noen har nesten ingen ting.
Kan lett skrape det av med en skrutrekker, og om man lager en ball mellom fingrene så blir man ikke møkkete på hendene.
Hva er dette? Er det fargestoffet fra E85? At det er en jevn farge i innsugskanalene skjønner jeg kommer fra fargen, men det er det tykke seige guggen jeg ble usikker på.
Sitter på ventilskaftet og noe på kanalene. Enkelte har masse, noen har nesten ingen ting.
Kan lett skrape det av med en skrutrekker, og om man lager en ball mellom fingrene så blir man ikke møkkete på hendene.
Hva er dette? Er det fargestoffet fra E85? At det er en jevn farge i innsugskanalene skjønner jeg kommer fra fargen, men det er det tykke seige guggen jeg ble usikker på.
Last edited by Silverboy on 15 Jul 2015, 09:24, edited 1 time in total.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: segt klett i innsugsport. e85
Det finns en tråd på etanolforumet om det rosa klägget. Du löser det lätt med lacknafta. Är inte säker på vad det är, om det är löst harts från bensinen eller något additiv i E85 som fäller ut. Det verkar bara bli där det finns luft i alla fall. Jag trodde problemet var borta då jag inte märkt av något på flera år.
För kanske fem år sedan var det en sändning E85 som något gått fel med och då bildades det väldigt mycket rosa klet. Min bil fick så mycket runt ventilerna att de inte stängde ordentligt. Bensin och andra lösningsmedel rår inte på det men lacknafta/kristallolja löser det lätt.
Här är tråden på etanol.nu där jag beskrev hur det blev för mig: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?p=1475#p1475" onclick="window.open(this.href);return false;
För kanske fem år sedan var det en sändning E85 som något gått fel med och då bildades det väldigt mycket rosa klet. Min bil fick så mycket runt ventilerna att de inte stängde ordentligt. Bensin och andra lösningsmedel rår inte på det men lacknafta/kristallolja löser det lätt.
Här är tråden på etanol.nu där jag beskrev hur det blev för mig: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?p=1475#p1475" onclick="window.open(this.href);return false;
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
Re: segt klett i innsugsport. e85
Takk.
Har ikke lagt merke til det før jeg heller, har hatt av dyser flere ganger tidligere, og ikke sett noe på dysene før nå. De så nesten tette ut, men AFR var som den pleier så kan ikke ha vært det. Tenkte at noen runder med bensin en gang i blant ville løse det, men da forstår jeg at det tydeligvis ikke hjelper.
Skal lese tråden nå
Har ikke lagt merke til det før jeg heller, har hatt av dyser flere ganger tidligere, og ikke sett noe på dysene før nå. De så nesten tette ut, men AFR var som den pleier så kan ikke ha vært det. Tenkte at noen runder med bensin en gang i blant ville løse det, men da forstår jeg at det tydeligvis ikke hjelper.
Skal lese tråden nå
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: segt klegg i innsugsport. e85
Det var snakk om i tråden at det kommer når det også er i kontakt med olje. Det kan gi mening, da en port var tilnærmet 100% ren, og en annen port var veldig mye værre enn de andre. Kan jo tyde på en svak lekkasje av olje via ventil. Ser heller ingen ting på filtersiden av dysene, så er nok som du sier, at det må luft / varne til så det tørker.
Har under det senere året fyllt E85 fra en annen stasjon enn det jeg har gjort før (stengt.. bare noen få stasjoner med E85 igjen i Norge ) og det kan jo være noe der som påvirker.
Etterpåklok som man er skulle jeg jo tatt vare på så mye klegg som mulig for å teste ulik oppløsning.
Har under det senere året fyllt E85 fra en annen stasjon enn det jeg har gjort før (stengt.. bare noen få stasjoner med E85 igjen i Norge ) og det kan jo være noe der som påvirker.
Etterpåklok som man er skulle jeg jo tatt vare på så mye klegg som mulig for å teste ulik oppløsning.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: segt klegg i innsugsport. e85
Fikk skrapt ut ett par klumper til, og la en i brake-cleaner og en i bensin. Begge løste opp klegget uten problem.
Så det får helt enkelt bli nye dyser som muliggjør BF98 + E85 og kjøre en tank med BF vår og høst
Så det får helt enkelt bli nye dyser som muliggjør BF98 + E85 og kjøre en tank med BF vår og høst
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: segt klegg i innsugsport. e85
Finns bra smörjmedel som motverkar detta.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: segt klegg i innsugsport. e85
är det ester baserad motorolja man ska andvända eller är det smörjmeldel som ska blandas i bränsletanken?Bmwandreas wrote:Finns bra smörjmedel som motverkar detta.
Re: segt klegg i innsugsport. e85
yes, take my money!Bmwandreas wrote:Finns bra smörjmedel som motverkar detta.
hva skal man bruke?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: segt klegg i innsugsport. e85
Kör du med sluten vevhusvent?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: segt klegg i innsugsport. e85
Nope. Trykkrør er tørre som en hore- mus...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: segt klegg i innsugsport. e85
Skumt, undra varför det blir så :S
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: segt klegg i innsugsport. e85
Men vad är det bra smörmedlet som motverkar klegget?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
Re: segt klegg i innsugsport. e85
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=52817" onclick="window.open(this.href);return false;
??
??
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: segt klegg i innsugsport. e85
Så här ser mina insugsventiler ut efter ca 3000 mil på enbart E85, aldrig tankat bensin eller använt tillsatser.
(Högra är tillputsad förstås)
Kanske ska testa Redlines alkoholtillsats för att se om det blir nån skillnad
(Högra är tillputsad förstås)
Kanske ska testa Redlines alkoholtillsats för att se om det blir nån skillnad
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: segt klegg i innsugsport. e85
Men om man ser på redline sin side så ser det ikke ut til at den finnes lenger..? Og er den trygg å bruke sammen med dyser som ikke tåler bensin?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: segt klegg i innsugsport. e85
Vi har den iaf på lager i vår butik och den går att beställa från vår leverantör.
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se