Page 1 of 1
O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 12 Jul 2015, 21:27
by teQ
Hej! En tanke slog mig precis när jag satt och läste runt ang o-ringning, varför väljer man rostfritt alternativt koppar trådar? Har det med material på topp och block att göra och vad har de olika för fördelar alt nackdelar?
Håller på och bygger M50 Turbo och funderar kring o-ringat och annan toppackning och vilka vägval man skall ta och varför.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 12 Jul 2015, 23:11
by suprated
teQ wrote:Hej! En tanke slog mig precis när jag satt och läste runt ang o-ringning, varför väljer man rostfritt alternativt koppar trådar? Har det med material på topp och block att göra och vad har de olika för fördelar alt nackdelar?
Håller på och bygger M50 Turbo och funderar kring o-ringat och annan toppackning och vilka vägval man skall ta och varför.
Varför inte en cooperring packning? PPF säljer de.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 13 Jul 2015, 17:00
by Ronnie AVR
Har aldrig fått oringat och funka bra på vare sig m20 m30 eller m50 så cooperring är det givna valet.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 13 Jul 2015, 17:48
by cerveza
Orringat är ingen höjdare direkt.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 13 Jul 2015, 20:04
by E30Anders
Håller med om att copperring är kanon men är lite nyfiken på vad det är
som har krånglat med o-ringat?
Mvh/ Anders
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 13 Jul 2015, 23:33
by teQ
suprated wrote:teQ wrote:Hej! En tanke slog mig precis när jag satt och läste runt ang o-ringning, varför väljer man rostfritt alternativt koppar trådar? Har det med material på topp och block att göra och vad har de olika för fördelar alt nackdelar?
Håller på och bygger M50 Turbo och funderar kring o-ringat och annan toppackning och vilka vägval man skall ta och varför.
Varför inte en cooperring packning? PPF säljer de.
Detta besvarade dessvärre inte mina frågor, anledningen till att jag funderar i dessa banor är helt enkelt att jag vill få förståelse i varför man vill köra antingen det ena eller det andra. Finns delade meningar med både o-ringat och cooperring.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 13 Jul 2015, 23:54
by Pitabroed
Cooperring kan vem som helst montera och det blir 100% rätt så länge man rengjort som man ska. O-ring kräver mer noggrannhet och är inte alls lika lätt att lyckas med. Mest kritiskt är väl skarven där ändarna möts, samt lätt att någon tråd hoppar ur. Helt enkelt enklare och mer idiotsäkert med cooper, men många kör o-ring med gott resultat
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 14 Jul 2015, 22:23
by blidd
Detta känns mest som en penga fråga. Kör o-ringat pga ny orginal packning kostar 45€. Cooperring aningen dyrare, dock byter man väll inte den lika ofta.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 16 Jul 2015, 10:07
by Ronnie AVR
E30Anders wrote:Håller med om att copperring är kanon men är lite nyfiken på vad det är
som har krånglat med o-ringat?
Mvh/ Anders
Alla dessa har haft problem vara helt täta och resulterar i dom bygger tryck i kylaren så fort man laddar på lite
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 17 Jul 2015, 14:19
by Joachim
O-ring funkade helt perfekt på m30'n som stod i min bil, 640whp.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 17 Jul 2015, 17:05
by teQ
Ronnie AVR wrote:E30Anders wrote:Håller med om att copperring är kanon men är lite nyfiken på vad det är
som har krånglat med o-ringat?
Mvh/ Anders
Alla dessa har haft problem vara helt täta och resulterar i dom bygger tryck i kylaren så fort man laddar på lite
Det är denna diskussionen jag vill starta, får jag fråga vad det är som gör att de bygger tryck? måste finnas någon logisk förklaring till varför detta händer.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 17 Jul 2015, 17:33
by Pitabroed
Helt enkelt för att o-ringarna inte blir riktigt täta vid felaktig montering, och kompression läker ut till kylsystemet
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 18 Jul 2015, 01:06
by Ronnie AVR
Pitabroed wrote:Helt enkelt för att o-ringarna inte blir riktigt täta vid felaktig montering, och kompression läker ut till kylsystemet
Precis men då undrar jag hur är rätt då?
Sist stod vi med en m30 i rotortesten med sprängda kylarslangar och då var vi väl uppe på 600 whp. Topp var ny planad och efterdragen helt korrekt. När vi rev den så såg allt bra ut. Tog ett nytt block smacka dit en cooper och då kunde vi mosa på 860 whp 1200nm och kylslangarna var inte ens hårda. Är väldigt nyfiken på hur alla gör med oringat och bromsar sådan effekt utan nått problem:)
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 18 Jul 2015, 07:57
by Pitabroed
Jag lyckades då inte heller få mina tät på min förra m20, slängde skiten och beställde cooper, problemet löst
Skarven måste ju vara den mest kritiska punkten där de flesta misstag blir, försökte att klippa dom snett för att få dom att överlappa lite grann men icket..
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 20 Jul 2015, 09:10
by E30Anders
Hur mycket uppstick har ni haft på tråden när det har krånglat?
Jag kör o-ringat på min senaste m50 med 545whp och det har funkat problemfritt, (kan hända att det är för lite effekt för att det ska bli problem.)
M50 är lite lurig att o-ringa då blockpackningen inte är rund runt cylindrarna.
Mina spår är frästa efter packningens form för att inte hamna för nära kanten på packningen, kör 0,25mm uppstick på tråden.
Ändarna på tråden är filade raka.....
Ser ut såhär:
[/URL]
Mvh/ Anders
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Posted: 20 Jul 2015, 23:12
by rockker
Hade liknade problem med min gamla m20 som hade o-ringat. Block och topp var riktplanat, men en vacker dag så byggde den för mkt tryck i kylsystemet så allt kylvatten sprutade ur kylaren och locket nära på flög av.
Fixade ny motor med cooperring packning och aldrig haft ett problem efter det.