Page 1 of 1
Høy avgastemp m10 turbo
Posted: 23 Jun 2015, 09:35
by 02ole
Avgastempen min ligger ofte på 950'c, og grenrøret får "glødeskall" både utenpå og inni. Dette skjer selv med AFR på 11,5-11,8, og tenning er riktig innstilt. Mappet av Ärtan. Den ligger gjerne på 800-850'c ved vanlig kjøring på vei.
Dette er en m10 med 5858 og enem turbo kam. Hva kan forårsake dette? Alle 4 rør fra topp til turbo har vært like varme, og har glødeskall inni. Kollektoren har vært så varm at den har glødeskall både utenpå og inni + at den har sprekt opp pga varmen. Alt føles riktig ved kjøring, 380whp på 1,5 bar på 95 oktan.Motoran går bra og høres riktig ut. Det er bare ett problem at det blir så varmt. Kan f.eks enem kammen forårsake dette? Grenrøret er i svartstål, alle rør og bøyer er kjøpt av PPF.
Re: Høy avgastemp m10 turbo
Posted: 23 Jun 2015, 17:59
by vinkelkapen
Det som kan hjälpa för att reda ut det är
Data på kammen?
Inställning på kammen?
Nollad tändning?
Tändningstabell
Bränsle?
Trycktestat Tryckslangar?
Re: Høy avgastemp m10 turbo
Posted: 23 Jun 2015, 19:36
by 02ole
Tempen er oppe i 1000'c på banekjøring, kikket på en video nå.
Enem Kam BMW M10 Z55T: 284/113/11.2/1.4
Har målt opp kammen igjen i dag, og den er 1,2mm åpen på ØD. Skal justere den til 1,4 som den er spesifisert til, men regner ikke med at det kan utgjøre så mye på eksostemp?
Trykkslanger er trykktestet av Ärtan, og han var imponert over hvor tett det var på første forsøk
Tenning er sjekket av både meg og Ärtan
Tenning på ca 24' på 150kpa fra 4-7500 rpm, 17-18' på 250kpa 4-7500rpm
Blyfri 98
Re: Høy avgastemp m10 turbo
Posted: 24 Jun 2015, 18:50
by vinkelkapen
ok det bör ju inte va nå problem, men var avgastempen lägre vid mappning?
Re: Høy avgastemp m10 turbo
Posted: 25 Jun 2015, 21:45
by Bmwandreas
1000 på bensin är ganska vanligt vid bankörning. Blir ca 900 med E85. Är det mätt i kollektor eller ut ur toppen?
Re: Høy avgastemp m10 turbo
Posted: 15 Mar 2018, 23:42
by 02ole
Nå har jeg målt løft, både på innsug og eksos. Med 0.20mm ventilklaring som motoren har gått med.
Ved 0.1mm løft
Innsug 20gr f.ød - 80gr e.bdc = 280gr durasjon.
Maks løft ved 68gr f.bdc
Eksos ved 0.1mm løft
74gr f.bdc til 21gr e.tdc = 275gr durasjon.
Maks løft ved 71gr e.bdc
1,2mm løft i ød. på både innsug og eksos
Avgastempsensoren sitter i kollektoren
Om jeg starter motoren kald, etter 5-10 minutter så ser jeg eksosrørene ut fra toppen gløder om det er mørkt ute. På tomgang!
Ved vanlig motorveiskjøring i 120kmt er også eksostemp 950gr
Komp er 8,3:1
Kjører 95 blyfri
Har laget grenrør i 321 rustfritt. Det holder med den høye tempen. Men nå har min presicion 5858bb vært så varm at eksoshuset er fullt av glødeskall. Turbohetta fra ppf er smeltet/sprø. Og varmen har gjort så senter av turboen kan vris selv om alle 6 boltene som skrur denne sammen med eksoshuset sitter fast. Det er blitt slakk der, slik at eksoshjulet har subbet forsiktig i huset, og er blitt ca 1mm mindre i diameter. Så jeg bør bytte turbo også.
Kan det være enem kammen som gjør at det er så varmt? Eller er det pga komp forhold? Har forbrenningskammer som er "runde" uten squish kant.