m50b25 turbo, mapphjälp, knaster/spikning
Posted: 23 Jun 2015, 01:57
Halloj^
skulle behöva lite hjälp (tips vid mappning)
om man har tyngre växel och ger full gas, mellan ca 3000-4500 varv just under laddtryck uppbyggnad upplever jag knaster/lätta spikningar mellan ca 3500-4500, oavsett om jag backar av i tändning eller ger på mer bränsle, i övrigt inget av det på högre varvtal,.
utgår ifrån "0" tryck/vakum vid 3000 varv, sen ligger laddtryck på "0.7" bar vid 3500 och "1,5" bar vid 4000 varv <- (ca)
AFR där har jag nu efter grov justering av bränsle, som test på runt 11,5
och för tillfället har jag provat att backa av tändningen ända ner till låga 6 grader men ingen förändring på ljuden,.
bilen det gäller är e36 m50b25 i grund
info om maskin:
smidd botten, osäker nu på kompf. ca 8.5
m52b28 vanos std. topp
cooperring packning^
780cc spridare
bränsletryck 4 bar
turbo, garret gt3582r 0.63avgas,
vag 115 spolar
tändstift, Bcpr7es, gap 0.5
styrsystem, ms3x
bränsle : VP
men mest funderingar på vad man mer kan göra och ha koll på för att förhindra "spikningar" vid dem varvtalen just under uppbyggnad av ladd, samt ungefärligt mellan vilka varvtal m50 normalt har känslighet på spikning?
alla tips och ide'r uppskattas
Mvh // Frank
skulle behöva lite hjälp (tips vid mappning)
om man har tyngre växel och ger full gas, mellan ca 3000-4500 varv just under laddtryck uppbyggnad upplever jag knaster/lätta spikningar mellan ca 3500-4500, oavsett om jag backar av i tändning eller ger på mer bränsle, i övrigt inget av det på högre varvtal,.
utgår ifrån "0" tryck/vakum vid 3000 varv, sen ligger laddtryck på "0.7" bar vid 3500 och "1,5" bar vid 4000 varv <- (ca)
AFR där har jag nu efter grov justering av bränsle, som test på runt 11,5
och för tillfället har jag provat att backa av tändningen ända ner till låga 6 grader men ingen förändring på ljuden,.
bilen det gäller är e36 m50b25 i grund
info om maskin:
smidd botten, osäker nu på kompf. ca 8.5
m52b28 vanos std. topp
cooperring packning^
780cc spridare
bränsletryck 4 bar
turbo, garret gt3582r 0.63avgas,
vag 115 spolar
tändstift, Bcpr7es, gap 0.5
styrsystem, ms3x
bränsle : VP
men mest funderingar på vad man mer kan göra och ha koll på för att förhindra "spikningar" vid dem varvtalen just under uppbyggnad av ladd, samt ungefärligt mellan vilka varvtal m50 normalt har känslighet på spikning?
alla tips och ide'r uppskattas
Mvh // Frank