Page 1 of 1
S38 turbo toppen slagit sig
Posted: 18 Jun 2015, 14:53
by matte84
Hej har råkat ut för en överhettning av min s38 turbo då kylvattnet läckt ut å toppen har slagit sig 0,35 mm.
Tror eventuellt att toppen går att räddade men då kommer den vara max planad min fråga är då om någon har koll på om det går att köra med överladd och max planad topp? Eller blir kompet för högt?
kolvarna som sitter i är ppfs cp kolvar med 8:5:1 i kompression 94mm borr s38b38 höjd på kolvarna för överladd, b38 vev, samt original längd på vevstakarna som s38b38 har. Samt så är blocket toppdeckat mins ej hur mycket.
Med tack på förhand Mattias
Re: S38 turbo toppen slagit sig
Posted: 18 Jun 2015, 15:00
by Casy
Kompet är det ingen fara med. Men hur blir hållbarheten i s38 topparna när man planat max? Och finns det frigång mot kolvarna? Borde ju va lugnt, men finns säkert någon här som vet med säkerhet
Re: S38 turbo toppen slagit sig
Posted: 18 Jun 2015, 15:03
by St3v3
Är nog svårt att ge ett hundraprocentigt svar om man inte vet hur mycket blocket är deckat
Re: S38 turbo toppen slagit sig
Posted: 18 Jun 2015, 16:24
by matte84
Casy wrote:Kompet är det ingen fara med. Men hur blir hållbarheten i s38 topparna när man planat max? Och finns det frigång mot kolvarna? Borde ju va lugnt, men finns säkert någon här som vet med säkerhet
Frigång till ventilerna vet jag ej om det kommer bli men är ju rätt så rejäla ventiluttag i CP kolvarna jämfört med org kolvarna. Men får väll köra med modellera å se om det tar i.
Finns ju markeringar på toppen å planar man inte mer än dom så borde väll toppen hålla borde väll vara uträknat av BMW att man ska kunna plana ner till dom
kanske någon som kan svara på det här på forumet?
Re: S38 turbo toppen slagit sig
Posted: 19 Jun 2015, 10:52
by matte84
St3v3 wrote:Är nog svårt att ge ett hundraprocentigt svar om man inte vet hur mycket blocket är deckat
Blocket var inte oplant från början så det enda motorbearbetnings firman gjort är att planat av det för att få en fin yta så det kan inte vara många hundringar som är taget.
Re: S38 turbo toppen slagit sig
Posted: 23 Jun 2015, 18:11
by moggemx
Tänk på att om du bara planar av ytan mot blocket så kommer fortfarande ovansidan vara krokig, dvs kamhuset kommer också att spännas ner så det blir "krokigt" samt att kamlagringarna inte kommer vara linjerade så även kammarna kommer att spännas ned
köpte en motor i delar som hade suttit ihop och gått med närmare 5mm sned topp som bara var planad undersidan, och det verkade fungera ett tag iaf, men kändes Fel,fel,fel..
Skulle du ta och plana både ovan och undersidan av toppen så kommer kamhuset sitta plant , men då kommer inte ventilerna längst fram och längst bak vara riktigt linjerade med tryckarna i kamhuset vilket kommer ge en viss gnidande rörelse mellan ventil och tryckare.
Vet dock inte hur stor betydelse det kan ha och hur pass bra oljesmörjning det är där emellan ? Kanske någon annan kan svara på ?
3,5mm sned på ~700mm topplängd ger inte så många graders vinkelförändring på ventilerna, så det kanske funkar? ( Känns bättre än att spänna ner kamhus och kammar till samma form som toppen iaf)
Re: S38 turbo toppen slagit sig
Posted: 23 Jun 2015, 19:41
by matte84
moggemx wrote:Tänk på att om du bara planar av ytan mot blocket så kommer fortfarande ovansidan vara krokig, dvs kamhuset kommer också att spännas ner så det blir "krokigt" samt att kamlagringarna inte kommer vara linjerade så även kammarna kommer att spännas ned
köpte en motor i delar som hade suttit ihop och gått med närmare 5mm sned topp som bara var planad undersidan, och det verkade fungera ett tag iaf, men kändes Fel,fel,fel..
Skulle du ta och plana både ovan och undersidan av toppen så kommer kamhuset sitta plant , men då kommer inte ventilerna längst fram och längst bak vara riktigt linjerade med tryckarna i kamhuset vilket kommer ge en viss gnidande rörelse mellan ventil och tryckare.
Vet dock inte hur stor betydelse det kan ha och hur pass bra oljesmörjning det är där emellan ? Kanske någon annan kan svara på ?
3,5mm sned på ~700mm topplängd ger inte så många graders vinkelförändring på ventilerna, så det kanske funkar? ( Känns bättre än att spänna ner kamhus och kammar till samma form som toppen iaf)
Tack för svaret toppen är endas 0,35mm alltså 3,5 tiondelars mm sned inte 3.5mm men
ska kolla över ovan sidan på toppen också och se hur skev den är å plana den om det behövs.
Men det är intressant det du säger med att ventilerna inte kommer att vara linjerade å hur mycket det kommer att påverka.
Kan ju vara intressan å få veta om någon har koll på det?
Re: S38 turbo toppen slagit sig
Posted: 06 Jul 2015, 21:52
by moggemx
okay, läste fel
Ja då lär det nog inte vara några problem alls iaf !
Re: S38 turbo toppen slagit sig
Posted: 07 Jul 2015, 17:42
by matte84
moggemx wrote:okay, läste fel
Ja då lär det nog inte vara några problem alls iaf !
'Har mätt om toppen i mättrum med nogranare mättutrustning å då visade det sig att den endast hade slagit sig 0,20mm alltså 2 tiondelar.
Så har planat av undersidan 2 tiondelar så du tror att det går att köra utan att plana ovansidan fast den är två tiondelar böjd moggemx ?
Re: S38 turbo toppen slagit sig
Posted: 07 Jul 2015, 22:24
by Casy
Jag förstår inte riktigt vad mogge menar.. Men om nu ovansidan oxå är skev så är ju även kamlägena skeva, vilket isåfall skulle betyda att du måste line-hena kamlägena! Däremot har jag aldrig varit med om att detta behövs... Men det finns väl säkert nån där ute som förespråkar det oxå
Eller så är det jag som missförstår uppbyggnaden av en s38-topp