Konstigt & långrandigt kylproblem som pågått under flera år!
Posted: 18 Jun 2015, 05:34
Hej!
Har inte skruvat mycket med bilen de två senaste åren, men tänkte ändå slänga upp en tråd om ett konstigt problem som jag har.
Det är mycket som bör strula när man har hög trimningsgrad, men detta simpla problemet jag har hittills inte löst...
Problemet är att den går varm på tomgång!? Låter som ett extremt lättlöst problem, men tydligen inte...?
När jag kör med bilen är det inga värmeproblem alls, inte ens på bana med 600whp, den går hur fint som helst.
Men på tomgång stiger tempen, kylfläkten börjar gå men tempen går inte ner, samma sak under mappning hos PPF med deras superfläkt på full fart, Går varm på tomgång..
* Har M20B25 2,7 smidd, turbomaskin.
* Har ny original vattenpump
* Ny 75c termostat, funktionstestad
* Fett kyl från 525 diesel, ej nytt men fint (passar rakt i E30 precis som 535i kylet gör) avluftningen från kylarn går till expansionskärlet.
* Expansionskärlet sitter uppe vid batterihyllan precis som på M3E30.
* Spalfläkt framför kylet, har för mig den är ca 380mm.
Jag kan inte komma på vad det är som strular, men det verkar som att vattnet inte går runt ordentligt i motorn och kylarn. Därför har jag plockat ner och kontrollerat min nya vattenpump igen, men den ser fin ut. Tänkte på om det var nått med topplockspackningen, men jag hade samma problem med original topplockspackning och ett annat topplock jag hade tidigare. Båda PPF-svetsade om det nu spelar någon roll.
Lurar också på om det kan vara nått konstigt med mitt kyl. Det känns som kylet blir kallt när kylfläkten snurrar och motorn går på tomgång, men motorn är fortfarande varm.. Kylet är som sagt inte nytt, men det ser fint ut och det kyler bra när man kör. Eftersom kylet är till en diesel så är det gjort av koppar. Kan detta har nån negitiv inverkan då toppen är av aluminium.. tänker på galvaniska strömmar som äter upp det ena av materialen.
Har byggt om mycket hit och dit, men vet i alla fall att det INTE var på detta vis när jag köpte bilen. Då satt det ett litet kyl där som inte krånglade på detta vis. Senare efter turbobygget köpte jag ett 535i kyl som också funkade bra. Tyvärr pajade det och då kom jag över det kyl jag har idag. Bilen stod dock länge innan jag fortsatte mitt bygge, så jag vet inte om det kan vara andra saker som påverkar.
Skulle nuvarande kyl vara täppt inuti så borde det väl inte kyla bra när man kör heller? Har prövat att spola ur det, men får inte ut nån skit.
Så... jag har alltså ny vattenpump som funkat bra tidigare, och som nu är dubbelkontrollerad
Har ny termostat som också är dubbelkontrollerad att den öppnar vid rätt temperatur
Kylet..... ja kan det vara det kanske, Men varför kyler det bra när man kör då, och samtidigt blir kallt när elfläkten går för fullt när man kör på tomgång, trots att motorn inte kyls tillräckligt?
Har inte skruvat mycket med bilen de två senaste åren, men tänkte ändå slänga upp en tråd om ett konstigt problem som jag har.
Det är mycket som bör strula när man har hög trimningsgrad, men detta simpla problemet jag har hittills inte löst...
Problemet är att den går varm på tomgång!? Låter som ett extremt lättlöst problem, men tydligen inte...?
När jag kör med bilen är det inga värmeproblem alls, inte ens på bana med 600whp, den går hur fint som helst.
Men på tomgång stiger tempen, kylfläkten börjar gå men tempen går inte ner, samma sak under mappning hos PPF med deras superfläkt på full fart, Går varm på tomgång..
* Har M20B25 2,7 smidd, turbomaskin.
* Har ny original vattenpump
* Ny 75c termostat, funktionstestad
* Fett kyl från 525 diesel, ej nytt men fint (passar rakt i E30 precis som 535i kylet gör) avluftningen från kylarn går till expansionskärlet.
* Expansionskärlet sitter uppe vid batterihyllan precis som på M3E30.
* Spalfläkt framför kylet, har för mig den är ca 380mm.
Jag kan inte komma på vad det är som strular, men det verkar som att vattnet inte går runt ordentligt i motorn och kylarn. Därför har jag plockat ner och kontrollerat min nya vattenpump igen, men den ser fin ut. Tänkte på om det var nått med topplockspackningen, men jag hade samma problem med original topplockspackning och ett annat topplock jag hade tidigare. Båda PPF-svetsade om det nu spelar någon roll.
Lurar också på om det kan vara nått konstigt med mitt kyl. Det känns som kylet blir kallt när kylfläkten snurrar och motorn går på tomgång, men motorn är fortfarande varm.. Kylet är som sagt inte nytt, men det ser fint ut och det kyler bra när man kör. Eftersom kylet är till en diesel så är det gjort av koppar. Kan detta har nån negitiv inverkan då toppen är av aluminium.. tänker på galvaniska strömmar som äter upp det ena av materialen.
Har byggt om mycket hit och dit, men vet i alla fall att det INTE var på detta vis när jag köpte bilen. Då satt det ett litet kyl där som inte krånglade på detta vis. Senare efter turbobygget köpte jag ett 535i kyl som också funkade bra. Tyvärr pajade det och då kom jag över det kyl jag har idag. Bilen stod dock länge innan jag fortsatte mitt bygge, så jag vet inte om det kan vara andra saker som påverkar.
Skulle nuvarande kyl vara täppt inuti så borde det väl inte kyla bra när man kör heller? Har prövat att spola ur det, men får inte ut nån skit.
Så... jag har alltså ny vattenpump som funkat bra tidigare, och som nu är dubbelkontrollerad
Har ny termostat som också är dubbelkontrollerad att den öppnar vid rätt temperatur
Kylet..... ja kan det vara det kanske, Men varför kyler det bra när man kör då, och samtidigt blir kallt när elfläkten går för fullt när man kör på tomgång, trots att motorn inte kyls tillräckligt?