Page 1 of 1

Hjälp til problemlösning- M20 turbo

Posted: 17 Jun 2015, 18:42
by TT E30
Hej. Min snik M20B25 turbo har funkat fint i 3 år nu, men på förra bankörningen började den må illa.

Kom inn efter ett körpass på ca 20min, och då var den mycket varm och börja koka. Samtidigt såg jag att det kom endel klet ur filteret på catchtanken.. Körde en duktigt lång sväng för att kyla ner, men det hjalp inte alls.

Har rivit motorn nu, och toppackningen var hel, alla kolvringarna hela, inga spruckna ringland. Toppen såg bra ut, inget klet under oljepåfyllningen eller i topplocket alls. Verkade dock som det var lite vatten i oljan. Alla lager såg mycket bra ut.


Har någon några tips til vad det kan vara/vad jag bör kolla upp?
En fråga till,hur mycket skall/kan kolven "glappa" i ÖD?

Spec:

O-ringat, +0.3 packning, 12:9 bult, 731 topp, IV-stakar og Vanos kolvar."E36M3"-alukyl, 2x10" fläktar.
330whp/450nm för nuvarande.


Tacksam för råd och tips. :)

Re: Hjälp til problemlösning- M20 turbo

Posted: 17 Jun 2015, 23:16
by Casy
spricker inte m20 mellan kamöverfallen? kan ju va värt att kolla upp

Re: Hjälp til problemlösning- M20 turbo

Posted: 19 Jun 2015, 16:54
by TT E30
Har haft 2stk 885 toppar som har spruckit, då har det varit tydliga spår i toppen, geggig olja og klet överalt i toppen. Det är det ej denna gång. Har dock inte rensat toppen för att kolla.

Re: Hjälp til problemlösning- M20 turbo

Posted: 19 Jun 2015, 19:46
by xelerator
1.
Kan spricka utan att det syns med blotta ögat när det är kallt.
Vid arbetstemp så får man problem.
Du kan kolla detta mha sprickindikeringsspray och toppen jämnt uppvärmd till arbetstemp.

2.
Om du till 100% har kontrollerat allt och har erfarenheten att göra en säker bedömning gällande nämnda kolvar, ringar,packning etc, så behöver inte lite klet i vevhusburken betyda något.
Dock nämnde du vatten i oljan också så :roll: ...