Hjälp til problemlösning- M20 turbo
Posted: 17 Jun 2015, 18:42
Hej. Min snik M20B25 turbo har funkat fint i 3 år nu, men på förra bankörningen började den må illa.
Kom inn efter ett körpass på ca 20min, och då var den mycket varm och börja koka. Samtidigt såg jag att det kom endel klet ur filteret på catchtanken.. Körde en duktigt lång sväng för att kyla ner, men det hjalp inte alls.
Har rivit motorn nu, och toppackningen var hel, alla kolvringarna hela, inga spruckna ringland. Toppen såg bra ut, inget klet under oljepåfyllningen eller i topplocket alls. Verkade dock som det var lite vatten i oljan. Alla lager såg mycket bra ut.
Har någon några tips til vad det kan vara/vad jag bör kolla upp?
En fråga till,hur mycket skall/kan kolven "glappa" i ÖD?
Spec:
O-ringat, +0.3 packning, 12:9 bult, 731 topp, IV-stakar og Vanos kolvar."E36M3"-alukyl, 2x10" fläktar.
330whp/450nm för nuvarande.
Tacksam för råd och tips.
Kom inn efter ett körpass på ca 20min, och då var den mycket varm och börja koka. Samtidigt såg jag att det kom endel klet ur filteret på catchtanken.. Körde en duktigt lång sväng för att kyla ner, men det hjalp inte alls.
Har rivit motorn nu, och toppackningen var hel, alla kolvringarna hela, inga spruckna ringland. Toppen såg bra ut, inget klet under oljepåfyllningen eller i topplocket alls. Verkade dock som det var lite vatten i oljan. Alla lager såg mycket bra ut.
Har någon några tips til vad det kan vara/vad jag bör kolla upp?
En fråga till,hur mycket skall/kan kolven "glappa" i ÖD?
Spec:
O-ringat, +0.3 packning, 12:9 bult, 731 topp, IV-stakar og Vanos kolvar."E36M3"-alukyl, 2x10" fläktar.
330whp/450nm för nuvarande.
Tacksam för råd och tips.