Jag var och körde lite prova på drifting med min bmw turbo förra helgen, kort och trixig bana "Gröndal" så relativt låg hastighet men med rätt mycket växlingar för mig i alla fall.
Körde av runt 5-6 varv i stöt med hjulskifte o vila runt 30-40min imellan, efter 3 liknande vändor så började lådan bete sig konstigt och synkningen dummade sig o va trög samt att 3an började ge skrap oavsett hur man växlade eller väntade inför växlingen. Ja rullade in och misstänkte att de va mitt spakställ först och hissade sidan o kollade under, av en slump kände ja på lådan och bokstavligen brännde mig på huset! Brukar lådorna bli brännheta av lite inspirerad körning på säg 5-10min körtid itaget?
Lådan är en gs5-39dz från en 530d med gul etikett som ja fyllt med castrols transmax Z olja. Denna var extremt tunn när ja tappade ur den idag för inspektion, kan även tillägga att det numera skrapar varje gång på 3ans växel, dock inte mycket...suck
Så min fråga är om om någon annan har märkt av samma problem med temperatur på sina stora lådor? Och om någon har tips om alternativ olja som överlever tempen bättre kanske?
Temperatur på växellådsolja vid inspirerad körning?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis