e36 320 - tankar olja & fyller på bensin
Posted: 19 May 2015, 19:15
Tjabba Kanske är lite fel ställe att fråga på men har lite fel på vinter/pendlarbilen så vore gött om någon kunde ge mig lite idéer!
Som rubriken indirekt säger drar min e36a enormt mycket olja med tråkiga följder, så som dåliga stift, trasig katalysator, ledsen plånbok, m.m.
Önskar få veck detta problemet och behöver därför lite hjälp att få reda på var oljan tar vägen.
Bilinfo: 30,300 mil, årsmodell 1999, m52b20, manuell, touring
För att ni ska få ett hum om hur mkt den drar ska jag berätta allt från början.
I vintras när jag köpte bilen var den orklös. Liksom motarbetade sig själv. Fick den billigt och började felsöka. Efter lite felsökningar kom jag fram till att katalysatorn var igensatt, så bytte därför ut detta provisoriskt mot ett rakt rör.
Därefter kostade jag på ett oljebyte. Kom sedan 3dm nysnö så det var ge sig ut i ovädret och sladda Snön låg ett tag och efter två veckor, när jag skulle hem till en kompis, hörde jag hur motorn knackade när jag startade bilen. Kollade oljestickan och det syntes inte ett spår av olja. Så jag fyllde på tills det var max och totalt fyllde jag på 2,8 liter olja. Hade då kört cirka 40-50 mil, dock en hel del sladdande på höga varv osv men ändå. Nåväl. Körde därför lite normalt ett tag och oljenivån sjönk, dock inte lika fort. Idag har det gått nästan 4 månader och har sedan dess kört 400-500 mil. Har fyllt på 9-11 liter olja under dessa mil. Minst 300 av dessa mil är även körda på landsväg i 110km/h.
Har ingen aning om var oljan tar vägen. Har tittat efter läckage men inte sett något. Aldrig en pöl under bilen eller så heller... Den blåryker inte, men sitter inte någon katalysator på om det kan göra någon skillnad.
Stiften bytta för 40 mil sedan men är svarta/sotiga nu
Bilen gick bra nån månad efter att jag tog bort katalysatorn förutom att den drack olja, men nu börjar den gå dåligt igen. (Typ misständer, går på 5 burkar när man gasar till på ettan ibland för att sedan vara så tills den stått ett tag, m.m.)
Det jag har funderat på är:
Vevhusventilation
Kolvringar
ventilkåpspackning för tändstifthålen (sett att det är lite olja i ett av hålen)
Ventiltätningar
Men jag vet inte? Är ganska stor mängd olja som försvinner i förhållande till antalet mil/timmar så vad kan vara relaterat av detta? Någon som har några förslag?
Idébomba!! Bilen står i garaget redo för felsökning.
Tack på förhand
Som rubriken indirekt säger drar min e36a enormt mycket olja med tråkiga följder, så som dåliga stift, trasig katalysator, ledsen plånbok, m.m.
Önskar få veck detta problemet och behöver därför lite hjälp att få reda på var oljan tar vägen.
Bilinfo: 30,300 mil, årsmodell 1999, m52b20, manuell, touring
För att ni ska få ett hum om hur mkt den drar ska jag berätta allt från början.
I vintras när jag köpte bilen var den orklös. Liksom motarbetade sig själv. Fick den billigt och började felsöka. Efter lite felsökningar kom jag fram till att katalysatorn var igensatt, så bytte därför ut detta provisoriskt mot ett rakt rör.
Därefter kostade jag på ett oljebyte. Kom sedan 3dm nysnö så det var ge sig ut i ovädret och sladda Snön låg ett tag och efter två veckor, när jag skulle hem till en kompis, hörde jag hur motorn knackade när jag startade bilen. Kollade oljestickan och det syntes inte ett spår av olja. Så jag fyllde på tills det var max och totalt fyllde jag på 2,8 liter olja. Hade då kört cirka 40-50 mil, dock en hel del sladdande på höga varv osv men ändå. Nåväl. Körde därför lite normalt ett tag och oljenivån sjönk, dock inte lika fort. Idag har det gått nästan 4 månader och har sedan dess kört 400-500 mil. Har fyllt på 9-11 liter olja under dessa mil. Minst 300 av dessa mil är även körda på landsväg i 110km/h.
Har ingen aning om var oljan tar vägen. Har tittat efter läckage men inte sett något. Aldrig en pöl under bilen eller så heller... Den blåryker inte, men sitter inte någon katalysator på om det kan göra någon skillnad.
Stiften bytta för 40 mil sedan men är svarta/sotiga nu
Bilen gick bra nån månad efter att jag tog bort katalysatorn förutom att den drack olja, men nu börjar den gå dåligt igen. (Typ misständer, går på 5 burkar när man gasar till på ettan ibland för att sedan vara så tills den stått ett tag, m.m.)
Det jag har funderat på är:
Vevhusventilation
Kolvringar
ventilkåpspackning för tändstifthålen (sett att det är lite olja i ett av hålen)
Ventiltätningar
Men jag vet inte? Är ganska stor mängd olja som försvinner i förhållande till antalet mil/timmar så vad kan vara relaterat av detta? Någon som har några förslag?
Idébomba!! Bilen står i garaget redo för felsökning.
Tack på förhand