Page 1 of 1

Turbo byte på en V40T3

Posted: 11 May 2015, 08:10
by AsaNisse
Hej!

Skulle vilja ha expert råd vad gälla Turbo byte:

Har en V40, B4204T3 med Turbo TDO4L, 12T, 8,5cm2-avgashus, laddar vid 950000varv = 1,5bar.

Hadde tänkt sätta i en Turbo 14T.
Data: TDO4L, 14T, 6cm2-avgashus, laddar vid 900000varv = 1,5bar.

Det är olika wastegate, öppnar vid olika tryck.

Frågan är om man kan byta Turbo utan att behöva mappa om styrdatorn, vad jag har fått fram
så ger T14 mer luft och skulle göra att det blir mager bensin/luft blandning och detta kan göra att
ventiler samt kolvar blir brända, haveri av motor.

Frågan är om man bytar Turbo till T14 och tar wastegaten från T12 för att minska överflödet av luften och
där med slippa mappa om motorn.!

Önskvärt för tips, T12 turbon som sitter i vinnar(Ljud), behöver bytas, troligen snarast.

Någon som vet, har erfarenhet på detta?

Häls
ÅsaNisse

Re: Turbo byte på en V40T3

Posted: 11 May 2015, 20:09
by xelerator
Du kommer behöva mappa om om du byter till 14t turbon.
Inte bara kompressorn som skiljer, även turbinhjul samt storlek på turbinhuset.

Re: Turbo byte på en V40T3

Posted: 22 May 2015, 06:40
by AsaNisse
xelerator wrote:Du kommer behöva mappa om om du byter till 14t turbon.
Inte bara kompressorn som skiljer, även turbinhjul samt storlek på turbinhuset.

Har nu renoverat Turbon samt bytat oljefälla, resultat = inget olje läckage längre, Turbon torr och fin, spinner som en katt.
(Delar 270:- med frakt från Kina)
Det som är kvar är att den visslar vid pådrag både före och efter rep. (Låter gott....tjejer kollar glatt!!)
Är det någon som vet var felet är?, wastegaten eller mangnetventilen?

eller ska man göra en OBD test, lufttrycket!?

Re: Turbo byte på en V40T3

Posted: 22 May 2015, 22:26
by xelerator
Hade du några skador på kompressorhjulet?

Re: Turbo byte på en V40T3

Posted: 23 May 2015, 05:02
by AsaNisse
xelerator wrote:Hade du några skador på kompressorhjulet?

Läste något om att en sprucken turbin-avgashus som är i mellan luckans överströmskanal kunde orsaka visslande.

Undrar även om mangnetventilen är frekvensstyrd.

Läste något om att dom fick programmera om styrdatorn på någon nyare modell, visslar.

Får väl fundera att byta ut avgashus, kan vara svårt att hitta hela kanske!

Pallar nog inte för snabba höga temperatur växlingar, gasar på vid kall motor! :?

Re: Turbo byte på en V40T3

Posted: 30 May 2015, 10:40
by AsaNisse
Fick ett tips från en mekaniker som sa att det kan läcka mellan insugs turbinens hus som har en o-ring, föslag att lägga en silicon packning massa
runt låsnings ringen.
Kommer att prova detta, återkommer......... :P
Åsa Nisse 8)