Page 1 of 16

Posted: 06 Feb 2007, 22:53
by birro
535 spridarna klarar av att leverera bränsle till cirka 200 ponnys så dom borde räcka.

men börja läsa i FAQ:en.. där står det en hel del nyttiga grejjer.

Posted: 07 Feb 2007, 01:45
by JaJsEn
körde min M20B20 med 1 bars laddtryck med förjande gjort på den

addaptergrenrör

BMW 745 spridare och IC

ställbar BTR

535 LMM

svart bosch dump

garrett tb03 från nån 740 eller 9000

(618 tryckplatta)

lite labbande med bränsletryck o spänning av LMM så funkade den klockrent (tills WG slangen brann av)

mvh Erik

Posted: 07 Feb 2007, 04:11
by xelerator
535 spridare flödar inte 330cc utan 192cc...

du kan grovt räkna 1cc=1hk på en 6 cyl motor..

ska du köra på e85 så ska du ha spridare som flödar cirka 30 % mer lite grovt räknat...

dvs ska du köra med cirka 0.7 i ladd med en m20b20 så kan du köra med spridare från tex m5 3.8 så är du safe.. dessa är inte så dyra..

Posted: 07 Feb 2007, 12:24
by Kero
Har en 320 som vinterbil och laddar 0,55

Motorn är orörd, original lmm och spridare så den går fint på tomgång och utan laddtryck.

Vid 0,2 bar aktiveras 2 extraspridare med hjälp av tryckvakt från saab.

Bilen har funkat felfritt hittills iaf.

Posted: 07 Feb 2007, 16:57
by xelerator
utgår ifrån att du har 6 st spridare.. isf blir det bra...
då ska du inte köra med EXTRASPRIDARE på tryckröret..

Posted: 07 Feb 2007, 17:55
by edström
du lär ju få göra nått med topppackningen inte lär den ligga där spec länge med 0,7 i ladd!

Posted: 07 Feb 2007, 21:30
by edström
klart de håller me o-ringnig,, men de framgick inte ovan!

Posted: 07 Feb 2007, 23:11
by Kero
Michél wrote:Vad för extraspridare använder du? Sitter de monterade på tryckröret?


Sitter i tryckröret ja, inte optimalt men det är inte målet med bilen heller.

Är 2 spridare från en 528a e28.

Posted: 07 Feb 2007, 23:49
by edström
är de inte lite väl mycket med 390cc spridare? :shock:

Posted: 08 Feb 2007, 03:06
by Fisåkare
edström wrote:du lär ju få göra nått med topppackningen inte lär den ligga där spec länge med 0,7 i ladd!

Varför skulle inte en standard packning hålla för 0.7 bars turbotryck på en M20 b20 för????? :?:

Det funkar för X antal pull's med 1.5bars ladd, under provbromsning på rullar.

2 helger på Tullinge, var av dom 4'a sista reporna kördes med 1.7 bar.

Ett antal räjs på Åland(dock med vipparms haveri Värsta ja sätt f.ö)
Sedan några street räjs på de.

Det sista racet som kördes, så skulle de till å värmas däck, å så "BLAM.. Fjutt fjutt.. Brrrr... Bööö Böööö.." Ja ha ja tänkte(sa)vi, topp packningen höll ju helt sjukt länge iaf.

Bogsering till garaget :?

Lyfter av toppen.... Men va i.. :shock: Nämenvafan packningen e ju hel :roll:

Där emot så va de ett jätte hål i 6'ans kolv pga. att en ventil hadde gått av och löpt amok :lol:

Recept:
Elring + 0.3 packning RIKTIGT packnings lim, inget Pelljöns klister som egentligen bara är till för att hålla packningen på platts under montering.

Orginal sträckbultar som dessutom varit använda 4ggr. tidigare :shock:

Visst de satt ett bra mappat NIRA på, bortfräst klämspalt och Dome'n på kolvarna borttagen, men iaf. aldrig under 1.5bar å som mest 1.7, med en standard packning.

Detta var en, kanske bör tilläggas, M20 b20 med 9.8:1 i komp.

MVH//Tobbe P

PS. Jag personligen skulle köpt nya sträckbultar, de e fan inte många spänn :wink:

DS.

Posted: 08 Feb 2007, 03:21
by Scrazher
En här på forumet som kört 1,3bar med olyft topp....
Dock med mappat Megasquirt.