M50b28 enkelvanos kamfråga igen
Posted: 17 Mar 2015, 22:59
Jag har sökt och snart läst varenda tråd i teknikdelen här men hittar inga raka svar.
Ska bygga m50b28, h-profil med b28 kolvar.
Tänkte åka med m52b28 enkelvanos topp då den ska vara mindre sprickbenägen.
Vad jag förstår så är det fördel att behålla vanosen för bättre register, har tänkt byta retainers och åka iv fjädrar i toppen, vill ha varvstoppet en bit över 7000k mest för att slippa slå i det då detta är det som tar död på b28 kolvarna i första hand som det verkar, kör konståkning med lite speciell utväxling och som jag åkt säsongen som var med m50b25 med varvstoppet på 6700 så smattrade det emellanåt.
Hursom om man kör med iv kam på avgas och original m52b28 kammen på insug med aktiv vanos så ska man väl kunna få ett trevligt register med en motor som orkar dra lite närmre 7000 strecket än om jag åker m52b28 original kammar? Korrekt?
Vad krävs isåfall förutom svarvningen av insugskammen för att få dit den?
Tar man bryggan från en iv topp eller kan man åka med m52 bryggorna?
Kan man justera Iv kammen optimalt på en m50b28 eller tar ventilerna i utan större ventiluttag, kolvarna vänder väl lägre om man åker 2,8 vev och 135 stakar så kanske klarar sig?
Kör man samma kaminställning med iv kam på avgas på en enkelvanos som man gör när man kör dubbla insug på ickevanos maskin?
Mycket frågor blev det får hoppas någon kan hjälpa mig reda ut det hela.
Tack Pär
Ska bygga m50b28, h-profil med b28 kolvar.
Tänkte åka med m52b28 enkelvanos topp då den ska vara mindre sprickbenägen.
Vad jag förstår så är det fördel att behålla vanosen för bättre register, har tänkt byta retainers och åka iv fjädrar i toppen, vill ha varvstoppet en bit över 7000k mest för att slippa slå i det då detta är det som tar död på b28 kolvarna i första hand som det verkar, kör konståkning med lite speciell utväxling och som jag åkt säsongen som var med m50b25 med varvstoppet på 6700 så smattrade det emellanåt.
Hursom om man kör med iv kam på avgas och original m52b28 kammen på insug med aktiv vanos så ska man väl kunna få ett trevligt register med en motor som orkar dra lite närmre 7000 strecket än om jag åker m52b28 original kammar? Korrekt?
Vad krävs isåfall förutom svarvningen av insugskammen för att få dit den?
Tar man bryggan från en iv topp eller kan man åka med m52 bryggorna?
Kan man justera Iv kammen optimalt på en m50b28 eller tar ventilerna i utan större ventiluttag, kolvarna vänder väl lägre om man åker 2,8 vev och 135 stakar så kanske klarar sig?
Kör man samma kaminställning med iv kam på avgas på en enkelvanos som man gör när man kör dubbla insug på ickevanos maskin?
Mycket frågor blev det får hoppas någon kan hjälpa mig reda ut det hela.
Tack Pär