Page 1 of 2

Bumpstops vid sportchassi (problem med H&R Sport Cup Kit)

Posted: 18 Feb 2015, 17:30
by bmw-slangen
Håller på att montera ett H&R Cup-Kit fram på en E30 (köpt i andra hand).
I ett sådant paket ingår P16-1001-01 dämpare (har 40 mm kortare slag) och 31003-1 fjädrar (ger ca 60 mm sänkning).

Men med bumpstop monterat så får man inte ens på övre fjädertallrik utan att pressa ihop bumpstoppet. Känns inte helt rätt så att säga, men kanske ska det vara så? Det medföljer inga bumpstops i kitet, så med största sannolikhet ska original bumpstops användas (H&R har ju ingen support att kontakta, men håller på att söka efter info på hemsidan).

Måste ju varit hundratals här inne som monterat sportchassin, stötte ni på samma problem?

Image

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 21 Feb 2015, 21:29
by bmw-slangen
En lite bättre bild på det eventuella problemet, se nedan.

Även med stötdämparen i sitt (vad jag kan få den till iallafall) översta läge så behöver man pressa ihop bumpstoppet ett par centimetrar för att kunna få dit övre fjädertallriken. Och när bilens vikt kommer på fjädrarna så känns det som att den kommer att rida på bumpstoppen vid minsta kompression.

Image

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 21 Feb 2015, 21:59
by _Thor_
Jag får på bumpstops utan att det tar i. (kör 40mm sänkning i fram)

Det kanske ser annorlunda ut när du monterat ihop allt och ställt ned hjulen på backen?

Men rent tekniskt skulle du ju kunna trimma ned bumpstoppen till önskad längd, eller?

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 21 Feb 2015, 22:10
by bmw-slangen
Enda som bli annorlunda efter montering är att fjäderns kraft trycker upp stötdämparens kolv i ett ännu högre läge (men vad jag kan få till så är stötdämparens kolv i sitt högsta läge redan). Men å andra sidan kommer fjädern att komprimeras något av bilens vikt och pressa ned stötdämparens kolv igen. Får bara en olustig känsla av risken att man kommer att rida på bumpstoppen lite väl ofta.

Det kanske går att trimma bumpstoppen. Nederdelen går inte att trimma (där sitter dammskyddet fast). Överdelen verkar vara designad för att klamra sig fast i stötdämparkolven (så att inte bumpstoppet hänger längst ned hela tiden).

Får väl göra en provmontering imorgon (och även försöka se om man kan få någon feedback från H&R).


@_Thor_ : När du monterade 40 mm sänkning, bytte du stötdämpare avsedda för denna sänkning också?

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 21 Feb 2015, 23:05
by _Thor_
Jo, jag köpte fjädrar och dämpare i ett komplett kit, men av ett annat märke då. Dämparna var kortare och deras högsta läge är ordentligt lägre än standard. Hissar jag upp bilen hänger hjulen kanske 10cm högre än original.

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 21 Feb 2015, 23:15
by bmw-slangen
Ok, intressant! Ja, precis samma har jag noterat (angående längden på dämparnas kolv).

Hmmm, märkligt... Eftersom dina hjul hänger rejält mycket högre med bilen upphissad så tyder det på att dämparens kolv inte kommer att sträcka på sig mer än vad den gör nu - även om jag monterar dit fjädern (och låter dess kraft trycka dämparens kolv uppåt).

Hmmm, märkligt...

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 21 Feb 2015, 23:45
by _Thor_
Jag vet inte om du kan utröna nåt av detta men så här ser det ut på min bil iallafall.

Image

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 23 Feb 2015, 23:08
by bmw-slangen
Uppdateringar.

Bumpstoppen kan inte kortas.
Inte genom att bara kapa av övre eller nedre del (den allra översta delen håller bumpstoppet fast vid kolvstången utan att kasa ned och den nedersta delen håller dammskyddet på plats). Allt går ju såklart att modifera, men det fungerar inte genom att bara kapa av en bit (vilket också ändrar bumpstoppets funktion något).


Iallafall, körde på för att se hur det ser ut med fjädern monterat - det bildar ju best case (fjäderns kraft trycker kolven uppåt utan någon vikt från bilen som trycker den nedåt). Dvs det skulle visa kolvens absolut högsta möjliga läge.

Gick ju inte så bra... Mina Biltema-fjäderspännare har fungerat till allt hitintills med 60 mm H&R Cup Kit fungerar det inte på iallafall. Not even close, lång väg kvar när de bottnar ut (och de sitter redan på deras respektive optimala ställen). Får ta dem till BMW-verkstaden så får de montera ihop dem med deras lite kraftigare verktyg.


Märkligt, ingen annan som har monterat sportkit? Trodde det var den den vanligaste modifieringen efter öppet luftfilter :-)


Image

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 23 Feb 2015, 23:30
by St3v3
Måste ju bli sjukt dålig fjädringsväg med dom där dämparna?

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 23 Feb 2015, 23:50
by bmw-slangen
Jo, precis - de tankarna har jag också haft :-)

Men jag har dubbelkollat artikelnummer och allt - dämpare och fjädrar hör ihop (annars kunde man ju misstänka att de inte passade ihop). Och de är till E30.

Nu ska dessa vara för en 100% banbil, så komfort är inte intressant - enda som är intressant är att det ska kunna göra att det går snabbare runt en bana. Men man vill ju inte köra på bumpstoppen (eller ha på tok för kort fjädringsväg) - för det ger ju inte bättre grepp.

Märkligt, märkligt...

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 24 Feb 2015, 20:55
by Nemesis_turbo
jag tror du ska åka utan bumpstops men av bilderna att dömma ser allt knepigt ut, dina dämpare ser kort ut, kan du ens få dit en fjäder och skruva ihop det? känns som att dina fjädrar kommer att ligga och ha en extrem förspänning. jag har på min touring ett kitt från koni som sänker 60 i fram med ställbara konidämpare men mina dämpare är betydligt längre och samma på min cab där vet jag dock ej fabrikat på dämpare men satt en 60mm sänkning på den med och fjädrar var märkt med alpina, tokhårda och låga men dämparna var bra mycket längre dem med

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 24 Feb 2015, 21:26
by bmw-slangen
Precis, är ju två problem : bumpstops och den hårt ihoppressade fjädern.

För enkelhetens skull vill jag ha bumpstoppen för utan dem så har jag inget att fästa dammskydden i. Ok, det är en banbil så det finns inte alls samma behov av dammskydd (men man behöver ju inte korta av dämparens livslängd i onödan).

Jag har nu hittat H&R katalogen med all info. Där står det att detta kit har följande anmärkningar : 12, 22, 32 & 65.

12, 32 & 65 handlar bara om att alla modeller får exakt 60 mm sänkning (olika växellådor, utrustning, toleranser, månen i konjunktion med Merkurius, etc...)

22 är däremot intressant!
Cup-Kit shock absobers: Use OE bump-stop, spring-cup and dust cover if not co-packed. Check good condition of these items prior to fitment, exchange if in doubt.

Jag har dubbelkollat (både på H&R parts list och även runt om på andra forum) och detta kit kommer bara med dämpare, gängad monteringshylsa för fjäderbenet och toppmutter.


Dessutom fick jag svar från Bilmodecenter (ett tack får gå till dem - dessa var inte ens köpta därifrån), de förstår problematiken men de ska tydligen vara lite knepiga och montera så det ska bara vara att pressa ihop så mycket det går.


Jag är ju inte ens i närheten av att kunna montera dessa, så jag får ta dessa till NFS här i Malmö och se om de kan ta sig an detta (och förhoppningsvis kanske de har lite feedback om detta är korrekt eller inte).

Ska även försöka snoka runt lite på andra forum (det är ändåså ett ganska vanligt kit - så någon annan borde ju ha ställts inför samma funderingar).

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 25 Feb 2015, 22:09
by bmw-slangen
Här kommer en sammanfattande bild :-)

Man kanske ska hyra in teknikerna från Apollo 13 färden och be dem om följande
"Jag vill att fjädern till höger ska passa in i utrymmet till vänster"

De lyckades ju trycka dit ett fyrkantigt luftfilter i ett runt hål, då kan de nog fixa detta också :-)



För skojs skull räknade jag vad mellanrummet skulle bli mellan varje fjädervarv (om man antar att fjädern är helt linjär) - det skulle bli 14 mm!

Som jämförelse är fjäderns tråddiameter 13 mm. Detta är dessutom helt obelastat (utan bilens vikt och utan någon kompression). Man har alltså bara 14*5 = 70 mm fjädringsväg som ska hantera bilens vikt samt kompression innan coil bind (NASCAR verkar utnyttja detta men jag är inte riktigt där än...)

Den enda utvägen jag skulle kunna tänka mig är att dämparens kolv blir längre av trycket från fjädern, men vad jag sett och upplevt hitintills så kommer inte det att hända.

Fortsättning följer...

Image

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 25 Feb 2015, 22:18
by Nemesis_turbo
återkom med besked, men det ser int t som de kommer gå

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 27 Feb 2015, 05:29
by bmw-slangen
Fjäderbenen inlämnade (återkommer när jag vet mer - då det inte är tidskritiskt så sa jag att de kan kolla på det vid lämpligt tillfälle).

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 27 Feb 2015, 09:54
by St3v3
Även om det går få ihop det så kan det ju omöjligt bli bra? Jämför din stötdämpare med en original e30 och se om din bara är 40 mm kortare

Re: Bumpstops vid sportchassi

Posted: 27 Feb 2015, 11:52
by bmw-slangen
St3v3 wrote:Även om det går få ihop det så kan det ju omöjligt bli bra? Jämför din stötdämpare med en original e30 och se om din bara är 40 mm kortare
Precis :-) Det är det som bildar själva kärnan av den här tråden - se mitt första inlägg där min känsla är att "det inte känns helt rätt" :-)

Gjorde faktiskt en snabb jämförelse mot original, men gjorde inga noteringar om det exakt hur mycket kortare den var (men 4-5 cm var det nog).

Oavsett så är det dessa delar H&R levererar till dig när du köper ett H&R Sport Cup Kit till E30. Så alla som köpt detta kit har fått de dämpare och fjädrar jag har. Såhär anser H&R att det ska var (och de är ju inga nybörjare)...