Page 1 of 1
m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 07:18
by Andy_b
Har skaffat mej en e21 323 och tänkte slänga i en b25 från -87
min fråga är då om blocket skilljer sig något? dvs passar motorfästen från b23 på b25an osv
planen är att göra ett snabbt byte bara 50mil hemmifrån då maskin som sitter i är dålig så tänkte byta maskin och sen pka hem
planen är att använda allt från b23an på b25an utom topp och block
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 09:45
by Clew
Bör inte vara något problem med motorfästen osv för att skruva fast motorn i bilen.
Men du har ju L-jetronic sprut på b23an och motronic på b25an, jag skulle ta med motronicbox och kabelhärva från b25an och sedan får man pilla lite med härvorna för att få ihop det.
Du kan troligtvis flytta över fördelare, insug, grenrör osv för att köra den med b23ans sprut men det blir ju inte lika bra.
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 09:59
by Andy_b
hur funkar det med b23ans block fördelare?
kan man sätta den i b25blocket rakt av. dvs. fins födet prylar i b25 blocket redan för att driva rotor axeln osv?
jag har inte prylarna till sprutet på b25an. utan enbart en ren maskin tyvärr. därför jag tänkte köra med 323ans prylar på den
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 13:30
by Andy_b
vad jag har sätt på bilder nu när jag googlat så verksr det va hål för blockfördelare på alla b25. frågan är om axlar o skit sitter där på insidan?
det bör ju alla som skruvat m20 kunna
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 14:15
by St3v3
Varför inte dra hem den?
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 16:08
by Andy_b
har inte plats hemma och är mitt öppe i en flytt
samt har tillgång till en verkstad där den står
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 20:14
by bmw-slangen
Saker tagna direkt från huvudet
- insuget på M20B23 är annorlunda än M20B25 (vill minnas skruvdelningen var samma men insugskanalerna var olika)
- kylsystemet på 323i är annorlunda draget än vad M20B25 vill ha det (det ligger i gränslandet - det gjordes en uppdatering kring hur slangarna drogs kring vattenpump/termostathus/kylare vid runt 1987)
- drivning en blockfördelare bör fungera, men inte omöjligt du behöver få tag i nån eller några nya delar (på en blockfördelare fungerar det så att intermediate-axeln driver fördelaren som i sin tur driver oljepumpen - har man tur är det bara ett snedskuret kugghjul man behöver ta bort och trycka dit fördelaren)
http://www.exx.se/objects/autopower/m20 ... mp_003.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- l-jetronic har en annan typ av triggning på vibrationsdämparen än motronic så du måste montera M20B23 vibrationsdämparen på M20B25 (skruvdelningsmässigt fungerar det fint, men diametern är olika på dessa vibrationsdämpare så du måste även få dit l-jetronic impulsgivaren på korrekt och huruvida det finns skruvhål/hållare för detta på en M20B25 med motronic låter jag vara osagt)
- grenrör och byxrör är helt olika mellan M20B23 och M20B25
Det går definitivt att göra, men du får nog vara beredd på ett par bumps längs vägen och inget man vispar ihop en söndag eftermiddag vid trottoarkanten utanför en lägenhet
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 20:54
by Andy_b
sitter ju en fullt fungerande b23 i bilen idag
men toppen ör antagligen skrot för den drar in vatten i oljan
och nu fick jag tag i en b25 från 87 för knappt några pengar. dock utan härva samt box
så jag kan ju plocka alla delar från b23an och sätta på b25an
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 22:41
by Dahlstrom
Det är väl ändå k-jetronic på en e21 323? Dvs mekanisk insprutning. Dvs en hel del mek att få det att funka på b25 motorn
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 22:47
by bmw-slangen
Dahlstrom wrote:Det är väl ändå k-jetronic på en e21 323? Dvs mekanisk insprutning. Dvs en hel del mek att få det att funka på b25 motorn
Damn! Du har helt rätt, det hade jag glömt bort helt.
Ja, det lär ju bli lite extra klurigt att få till. Inte omöjligt, men som sagt inget man vispar ihop en söndagseftermiddag.
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 23:04
by Andy_b
varför skulle det bli nått problem?
skiljer 2dl i litervolym
kört motorer förr med sprut som ör från annan litervolym och det har funkar bra
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 16 Feb 2015, 23:14
by bmw-slangen
Ja, om du kan ta hela insuget som det är från nuvarande M20B23-motor och skruva dit på M20B25-toppen så bör det ju inte vara så stora problem med just den biten. Fast vi vet att insugskanalerna mellan M20B23 och M20B25 är olika (har bilder på det om du vill se - M20B25 har ju tex större insugsventiler och också större kanaler) så det lär ju vara ganska sub-optimalt insugsflöde om vi säger så.
Go for it! Rapportera i tråden sen hur det gick!
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 19 Feb 2015, 21:37
by bmwpatrik
Jag har gjort sådär för länge sen när jag skulle köra in en renoverad b25.
Kan inte minnas nått krångel alls faktiskt.
Insug å avgas har ju samma infästning.
Triggerskivan lika så.
Givaren till triggerskivan sitter inte på samma ställe men du flyttar bara över kåpan den sitter på.
Blockfördelaren passar rakt i och axeln som driver den finns där.
Kommer dock inte riktigt ihåg hur de var med kylarslangarna.
Re: m20b23 vs m20b25 i e21
Posted: 20 Feb 2015, 11:00
by Andy_b
tack. var ett sånt svar jag ville ha