koppling och växellåda

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
victorfrisk

koppling och växellåda

Post by victorfrisk »

Hej!

Har planer på att uppdatera min 730 med en "procharger" eller liknande remdriven turbo, och eventuellt byta till en M62B44.

Då jag saknar kunskap om Bmw så tänka jag ställa er bättre vetande några frågor! :)

Vad heter växellådan i min 5-växlade 730i från 1995?
Passar denna växellåda på M62B44 motorn, eller måste jag byta till S6S 420g växellådan?
Sen kommer jag antagligen att behöva en något kraftigare koppling, vad rekommenderas?

Vilka andra växellådor och kopplingar/tryckplattor skulle kunna passa till motorn som sitter original i min 730?

Tack på förhand för svar!! :)
victorfrisk

Re: koppling och växellåda

Post by victorfrisk »

Verkar som att växellådan på min 730i är en S5D 320Z THDY.
Hittar dock ingen information om ingående axel på denna växellåda?

Någon som vet om det kan tänkas vara axeln med 10 splines som är 1 1/8"?
Enligt länken nedan ser det ut som att axeln ska vara 35mm bred, kan det stämma?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens92

Post by Jens92 »

s5d 320z är vanliga zf lådan som återfinns på bland annat 525 e34 328/m3 e36 och på de modellerna har lådan lilla axeln, dvs 29mm och 10 splines.
Lilla v8an, dvs den du har, fick samma låda.

Jag har inte själv skruvat ner en s5d låda från lilla v8an men jag är ganska övertygad om att den håller 29 mm på ingående axel den med.
Det du hittar i länken är att lagret på ingående är 35mm antar jag? Du kan jämföra med 525 e34 lådan här och den har garanterat lilla axeln in och fortfarande lager med invändigt 35mm

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=15" onclick="window.open(this.href);return false;
victorfrisk

Post by victorfrisk »

Jo jag tycker också att den borde ha lilla ingående axeln!
Jag chansar och köper kopplingen jag har hittat så får det bli som det blir :)
Det går ju alltid att sälja den vidare om den inte skulle passa.

Tack för svaret!
Post Reply