Page 1 of 18

Aleex Bmw e30 S50 Turbo

Posted: 04 Feb 2007, 17:42
by Aleex
Ja förra året så byggde man ju nästan så gott som en skottsäker m20.. Men det var mycket strul så jag kom endast i väg på sista tullinge. Då gick det ju inte så bra heller.. Kopplingen slirade och så slet jag av växelspaken..

Så nu var ju min m20 så gott klar, men jag var mycket sugen på S50.. Så nu e m20:in borta

Motor: S50 B30

Blocket ska pyramidringas,deckas, borras mm.
Allt i botten ska balanseras
Nya lager o packningar
Smidda kolvar
Smidda stakar
Arp till toppen
PPF stödgördel
Toppen ska mirafräsas
Grenrör i rostfritt
Den största HX50:in
WG 60 mm
PPF dumpventil 50 mm
Intercooler 60*30*75
535 kylare med spalfläkt, om de funkar

Autronic sm4
VAG spolar
895 cc spridare
PPF fuelrail
Aeromotive BTR
Dubbla 984 pumpar o 40 l fuelcell

Drivlina:
ZF låda från M3, undra hur länge den håller
328 kardan
Kardan ring
Diffklump utv: 3.25
M20 svänghjul med 3 skivig tilton


Inredning:
2 st sparco stolar
Skyddsbur
Lite mätare o sånt
4 punktsbälte

Målsättningen med denna bil och motor är väl att man ska köra nior.. Sen så vill man väl brommsa en fin siffra med.

Det är säkert mycket annat som jag har glömt

Posted: 04 Feb 2007, 17:50
by Zwofurti
Ser bra ut :) och dyrt :)

vad blir det för kammar?

Posted: 04 Feb 2007, 18:00
by Aleex
Zwofurti wrote:Ser bra ut :) och dyrt :)

vad blir det för kammar?


Det kommer att bli orginal kammar tillsvidare..

Posted: 04 Feb 2007, 18:03
by Bmwandreas
HX55 är ju max 800-850hk, större turbo lär du ha!
Och en låda som håller:)

Posted: 04 Feb 2007, 18:07
by Aleex
Bmwandreas wrote:HX55 är ju max 800-850hk, större turbo lär du ha!
Och en låda som håller:)


JO jag vet att turbon kommer bli för liten. Får väl köpen en riktig turbo...

man får börja med den lådan :)

Posted: 04 Feb 2007, 18:11
by Bmwandreas
9sec repor kan man bevisligen inte köra med hållbarhet med ZF lådorna, förutom Hammarström:)

Så bygg dit en riktig låda på en gång.

Posted: 04 Feb 2007, 19:10
by hartge
Bmwandreas wrote:9sec repor kan man bevisligen inte köra med hållbarhet med ZF lådorna, förutom Hammarström:)

Så bygg dit en riktig låda på en gång.
e ju lika bra o inte snåla när man ska bygga en fin puffra.....

Posted: 04 Feb 2007, 20:13
by Fear This
hehe tycker de e så bra att du bygger på s50 :) 328 kardanen kan du nog byta till en riktig de me känns de som.. iaf när du ska åka så mkt pulver

Posted: 04 Feb 2007, 22:15
by Bmwandreas
Ja den är bara att lämna till Svea direkt.

Posted: 04 Feb 2007, 22:26
by Aleex
Bmwandreas wrote:Ja den är bara att lämna till Svea direkt.


Jo med tanke på att bäckis körde sönder flera st med kombin..
Lämnar man in 328 kardanen eller hur gör man?

Posted: 05 Feb 2007, 07:37
by JimmyA
lite nyfiken bara, vad fick du för m20in? synd att du inte sa att du skulle sälja :o

Posted: 05 Feb 2007, 16:25
by Aleex
JimmyA wrote:lite nyfiken bara, vad fick du för m20in? synd att du inte sa att du skulle sälja :o


De va en liten bytes affär, men allt på m20:in åkte inte med

Posted: 05 Feb 2007, 23:28
by Aleex
Här komemer lite bilder på hur det ser ut nu... Som man ser nu så är det en enda röra....

Här är bild på bottendelen..



Image

Image


Här undrar man ju hur man ska få ihop allt, men det löser sig säkert

Image

Image

Posted: 06 Feb 2007, 07:26
by JimmyA
har du redan en turbo eller? har en kontakt som fixar hx50 55 och större än det t.om. för 3500 om du är sugen.

Posted: 06 Feb 2007, 07:44
by Aleex
JimmyA wrote:har du redan en turbo eller? har en kontakt som fixar hx50 55 och större än det t.om. för 3500 om du är sugen.


Jag har ingen turbo än.. Då e jag sugen...

Posted: 06 Feb 2007, 08:16
by M3JONAS
Ska du inte satsa på en 535 eller M5 klump nu när du ska ha ännu mer mos?
Tänkte att det kanske vore skönt att ha sånt klart innan du beställer kardan...

Posted: 06 Feb 2007, 08:42
by Aleex
M3JONAS wrote:Ska du inte satsa på en 535 eller M5 klump nu när du ska ha ännu mer mos?
Tänkte att det kanske vore skönt att ha sånt klart innan du beställer kardan...


Jo det kommer säkert att bli de...