Page 1 of 2

Blårök vid växling

Posted: 04 Jan 2015, 22:54
by Forsberg
Har märkt att det blåryker en hel del när jag släpper av på gasen. motorn är en helsmidd m50b25
Och innan jag börjar riva så skulle jag vilja ha lite tips på vad det kan vara:) vevhusventilationen är original räcker den till när man börjar ladda på? Det skall vara nya ventiltätningar i toppen enl föregående ägare..är det vanligt med slitna ventilstyrningar i dessa motorer? Skall man pröva att göra lite grövre vevhusventilation innan man river bort toppen?


M50b25
Dubbla insug
CP kolvar
H-profil
Precision 6262
623whp/770nm vid 2.1bar

Re: Blårök vid växling

Posted: 05 Jan 2015, 07:49
by xelerator
Kolla turbon först innan du funderar på att riva maskin..
Är det inte den så kan du utföra div tester på motorn, ett leak down test tex, o ta det därifrån.

Re: Blårök vid växling

Posted: 05 Jan 2015, 18:56
by affe
Hade samma problem som dig innan jag gjorde om vevhusventilationen, så utöka den innan du river

Re: Blårök vid växling

Posted: 05 Jan 2015, 21:49
by Forsberg
xelerator wrote:Kolla turbon först innan du funderar på att riva maskin..
Är det inte den så kan du utföra div tester på motorn, ett leak down test tex, o ta det därifrån.
Turbon och bottendelen är ny..låter absolut som en bra ide..tack för tipset:)

Re: Blårök vid växling

Posted: 05 Jan 2015, 21:50
by Forsberg
affe wrote:Hade samma problem som dig innan jag gjorde om vevhusventilationen, så utöka den innan du river
Hur mkt större gjorde du din ventilation?

Re: Blårök vid växling

Posted: 06 Jan 2015, 00:49
by ToTTeN
Forsberg wrote:
affe wrote:Hade samma problem som dig innan jag gjorde om vevhusventilationen, så utöka den innan du river
Hur mkt större gjorde du din ventilation?
Jag åker en extra an10 + orginal

Re: Blårök vid växling

Posted: 06 Jan 2015, 14:51
by TreLingon
Har orginal plasten kvar på vv i ventilkåpan. Men bara större slang til vv burken !

Inge blårök.

Testa det som Tobbe skriver över :)

Re: Blårök vid växling

Posted: 07 Jan 2015, 00:04
by Blöjan
Ett roligt fenomen på min gamla bil var att filtret som satt på vevhusburken kunde bli igensatta av olja, vilket resulterade med blårök. Försvann direkt när jag tog av filtret. Räckte med en rengöring lite då o då.

Re: Blårök vid växling

Posted: 07 Jan 2015, 16:40
by Forsberg
Har gjort om vv med 2st an8 kopplingar istället..ska pröva en sväng såfort det är väder men känns som att det är styrningar/tätningar som är problemet..har märkt att problemet fäljer laddtrycket..kör jag på 1bar så ryker det väldigt lite..2.1bar så ryker det ganska mkt:)

Re: Blårök vid växling

Posted: 07 Jan 2015, 23:21
by Bmwandreas
Hade du oljereturbaljan under turbo och pump? Ventilation på burken?

Re: Blårök vid växling

Posted: 08 Jan 2015, 09:49
by Forsberg
Ja de sitter en burk med pump dock utan ventilation..kan det ställa till problem?

Re: Blårök vid växling

Posted: 08 Jan 2015, 19:00
by Bmwandreas
Ja burken ska vara ventilerad, testa det först.

Re: Blårök vid växling

Posted: 17 Feb 2015, 20:07
by Forsberg
Gjorde om vevhusvent med 2an8 och monterade ppf ventilerade burk under turbon och det löste problemet:)

Re: Blårök vid växling

Posted: 18 Feb 2015, 16:52
by TreLingon
Har du några bilder för den nyfikna hur det blev ? :)

Re: Blårök vid växling

Posted: 20 Feb 2015, 22:16
by Forsberg
TreLingon wrote:Har du några bilder för den nyfikna hur det blev ? :)
Finns på sista sidan i min projektråd:)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1372638#1372638" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Blårök vid växling

Posted: 21 Feb 2015, 09:16
by TreLingon
Du tack och bock !

Btw.... Din bil är äckligt detaljerad och välbyggd bara så du vet 8)

Riktigt imponerad ! Hatten av, läste nyss hela tråden :)

Re: Blårök vid växling

Posted: 21 Feb 2015, 10:09
by Pitabroed
Hade själv en fundering om att sätta en 25mm anslutning i tråget breve oljestickan, istället för att bara ventilera i ventilkåpan. Flertalet motorer är ju byggd enligt den principen original och det borde väl ventilera bättre på det viset?