Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Posted: 18 Dec 2014, 23:11
Hej! Hade tänkt att påbörja ett nytt projekt i någorlunda seriös form, så tänkte att det kunde vara kul att dela med mig. Kanske få lite hjälp och rådgivning tillochmed!
Bilen i fråga är en Ascona B, köpt utan nav fram. Utan motor och inredning. Lagom utgångsobjekt dvs.
Är tänkt att sänka ner min M30B34 som just nu sitter i en e28 i denna bil, självklart med turbo
Bakaxel blir från 240, en 1031 är jag på jakt efter. Fram blir det ombyggt till 240 Nav, med bromsar från 240.. Även detta är jag på jakt efter!
Motorn i korta drag:
- M30B34, org kolvar och stakar
-Lätt maserad topp, o-ringad med nya tätningar.
- HX55 #22 avgashus.
- 1680cc spridare
-Dubbla bosch 968 bränslepumpar
- 3.5" DP och 3" resten. Ev, med cutout.
-Hks kopia 60mm WG
-HKS kopia 50mm dump
Är tidigare bromsad på 441whp 590wnm... Blir något hekto högre ladd och en annan kam tänkte jag leta reda på för att nå över 500whp.
Sprutet blir fortsatt MS2 V3 alt. kanske ett ECU master.
Chassi/bromsar:
-Röda koni fram. Biltema fjädrar av lagom hårdhet.
-Biltema gula rallydämpare bak. Biltema fjädrar
- 240 skivor bak.
- Troligen 240 skivor och bromsar från 240 turbo fram.
- Bur från finess, antingen folkrace eller gatbur.
Lite bilder att utgå från då!
Fult jävla märke på taket..
Motorn i E28an när den byggdes
Och e28an som ska få donera hjärtat
Bilen ska vara klar mot våren 2015 hade jag tänkt!
UPPDATERING:
Polaren börjar rensa mattor och inredning.
Arslet
[img(1120px,900px)]http://i58.tinypic.com/34dj7f8.jpg[/img]
Har redan nu en fråga, är det värt att köpa "gat buren" på finess med sömmlösa rör och sbf godkänd. Eller kan man nöja sig med folkrace buren? Samma design,men svetsade rör. 3000kr billigare däremot.. bilen kommer gå på gata,ev besiktiga med bur. Nån enstaka varv på bana om året
UPPDATERING:
Fått lite gjort i dagarna iallafall. Gjorde ett ryck igår och rev ur e28an på nödvändiga ting. Som fuelcell,pumpar,drivlina och sprut.
Nytt rekord för mig på e28, från att jag körde in den i garaget tills motorn var ur hann det knappt gå 1h 40min!
Började iallafall grovt mäta och insåg att dels skulle e28ans kyl troligen med presspassning och avkapde fästen få plats. Även min stora Ic satt som en smäck efter lite kapning
Däremot så behöver jag ha tag på tråg med bulan längst fram och inte i mitten som jag har nu för att huvudtaget få plats
UPPDATERING:
Lite tråkiga bilder men..
fått tag i koni dämpare runtom om monterat dessa, skrapat aasfaltmassa.. någon som har ett bra tips för hur man får ur asfaltsmassan enklast? Tar sån Jävla tid!
Sen började jag även kapa ur i tunneln/torpeden och demonterade värmepaketet för att kunna få plats med motorn.. funderar på att kapa upp hela växellåds tunneln för att få plats med avgassystemet hela vägen med.
UPPDATERING:
Fått lite gjort, går lite segt men är bara att köra på..
Ena sidan av bilen är ren från underredsmassa nu iallafall, halva andra sidan kvar. Inte för viktens skull dock, utan snarare för att hitta alla potensiella rostangrepp. Vikten är bara ett plus, uppe i drygt 15kg hitils!
Efter att fått tag i ett E34 tråg med bulan framåt istället för mitten så hoppades jag att den skulle passa hyffsat.
Nästan startklar?
Men problem uppstod rätt omgående..
Med en mindre kapning i tråget, skulle jag kunna få plats med motorn och IC. Men då skulle kylaren få flytta till bagaget. Där redan batteri och tank kommer sitta.
Kortar jag av sumpen och flyttar oljepluggen som synes så får jag det hyffsat.
Såhär skulle det bli då ungefär med IC
Så, mina val är nu då att
1. Kapa av hela bulan/sumpen och flytta den så den kommer längst bak på tråget. Då får jag även såklart bygga om pickupen. Nackdelen med detta är att tråget lätt skulle slå sig (Aluminium) och känns svårt att få det 100% bra. Även ett jäkla jobb om man skulle köra sönder ett tråg..
2. Kapa av ca 3-4cm och bygga om så att kylet kommer i skuffen. Makrolon rutor med luftintag, extra cirk.pump och utsug i bagaget nånstans skulle detta kräva... Men bra för viktfördelning!
3. Kapa ur bra mycket mer av torpeden, använda ett tråg med sumpen på mitten och kapa av det lite för att få motorn så långt fram som möjligt. För då får jag sumpen bakom framvagnsbalken, men motorn skulle i princip hamna halvvägs in i kupen. Risk att det blir dåligt med plats runt gaspedal och skydd för sprängrisk av svänghjul skulle vara ett stort måste!
Någon som har lite åsikter?
Bilen i fråga är en Ascona B, köpt utan nav fram. Utan motor och inredning. Lagom utgångsobjekt dvs.
Är tänkt att sänka ner min M30B34 som just nu sitter i en e28 i denna bil, självklart med turbo
Bakaxel blir från 240, en 1031 är jag på jakt efter. Fram blir det ombyggt till 240 Nav, med bromsar från 240.. Även detta är jag på jakt efter!
Motorn i korta drag:
- M30B34, org kolvar och stakar
-Lätt maserad topp, o-ringad med nya tätningar.
- HX55 #22 avgashus.
- 1680cc spridare
-Dubbla bosch 968 bränslepumpar
- 3.5" DP och 3" resten. Ev, med cutout.
-Hks kopia 60mm WG
-HKS kopia 50mm dump
Är tidigare bromsad på 441whp 590wnm... Blir något hekto högre ladd och en annan kam tänkte jag leta reda på för att nå över 500whp.
Sprutet blir fortsatt MS2 V3 alt. kanske ett ECU master.
Chassi/bromsar:
-Röda koni fram. Biltema fjädrar av lagom hårdhet.
-Biltema gula rallydämpare bak. Biltema fjädrar
- 240 skivor bak.
- Troligen 240 skivor och bromsar från 240 turbo fram.
- Bur från finess, antingen folkrace eller gatbur.
Lite bilder att utgå från då!
Fult jävla märke på taket..
Motorn i E28an när den byggdes
Och e28an som ska få donera hjärtat
Bilen ska vara klar mot våren 2015 hade jag tänkt!
UPPDATERING:
Polaren börjar rensa mattor och inredning.
Arslet
[img(1120px,900px)]http://i58.tinypic.com/34dj7f8.jpg[/img]
Har redan nu en fråga, är det värt att köpa "gat buren" på finess med sömmlösa rör och sbf godkänd. Eller kan man nöja sig med folkrace buren? Samma design,men svetsade rör. 3000kr billigare däremot.. bilen kommer gå på gata,ev besiktiga med bur. Nån enstaka varv på bana om året
UPPDATERING:
Fått lite gjort i dagarna iallafall. Gjorde ett ryck igår och rev ur e28an på nödvändiga ting. Som fuelcell,pumpar,drivlina och sprut.
Nytt rekord för mig på e28, från att jag körde in den i garaget tills motorn var ur hann det knappt gå 1h 40min!
Började iallafall grovt mäta och insåg att dels skulle e28ans kyl troligen med presspassning och avkapde fästen få plats. Även min stora Ic satt som en smäck efter lite kapning
Däremot så behöver jag ha tag på tråg med bulan längst fram och inte i mitten som jag har nu för att huvudtaget få plats
UPPDATERING:
Lite tråkiga bilder men..
fått tag i koni dämpare runtom om monterat dessa, skrapat aasfaltmassa.. någon som har ett bra tips för hur man får ur asfaltsmassan enklast? Tar sån Jävla tid!
Sen började jag även kapa ur i tunneln/torpeden och demonterade värmepaketet för att kunna få plats med motorn.. funderar på att kapa upp hela växellåds tunneln för att få plats med avgassystemet hela vägen med.
UPPDATERING:
Fått lite gjort, går lite segt men är bara att köra på..
Ena sidan av bilen är ren från underredsmassa nu iallafall, halva andra sidan kvar. Inte för viktens skull dock, utan snarare för att hitta alla potensiella rostangrepp. Vikten är bara ett plus, uppe i drygt 15kg hitils!
Efter att fått tag i ett E34 tråg med bulan framåt istället för mitten så hoppades jag att den skulle passa hyffsat.
Nästan startklar?
Men problem uppstod rätt omgående..
Med en mindre kapning i tråget, skulle jag kunna få plats med motorn och IC. Men då skulle kylaren få flytta till bagaget. Där redan batteri och tank kommer sitta.
Kortar jag av sumpen och flyttar oljepluggen som synes så får jag det hyffsat.
Såhär skulle det bli då ungefär med IC
Så, mina val är nu då att
1. Kapa av hela bulan/sumpen och flytta den så den kommer längst bak på tråget. Då får jag även såklart bygga om pickupen. Nackdelen med detta är att tråget lätt skulle slå sig (Aluminium) och känns svårt att få det 100% bra. Även ett jäkla jobb om man skulle köra sönder ett tråg..
2. Kapa av ca 3-4cm och bygga om så att kylet kommer i skuffen. Makrolon rutor med luftintag, extra cirk.pump och utsug i bagaget nånstans skulle detta kräva... Men bra för viktfördelning!
3. Kapa ur bra mycket mer av torpeden, använda ett tråg med sumpen på mitten och kapa av det lite för att få motorn så långt fram som möjligt. För då får jag sumpen bakom framvagnsbalken, men motorn skulle i princip hamna halvvägs in i kupen. Risk att det blir dåligt med plats runt gaspedal och skydd för sprängrisk av svänghjul skulle vara ett stort måste!
Någon som har lite åsikter?