Page 1 of 1

M50 tickande lyftare och kaminställning.

Posted: 11 Dec 2014, 21:55
by dude
Har en M50 IV med turbo som gått 2 säsonger sen den va isär och lyftarna har börjat ticka mer och mer.
När jag monterade ihop motorn vill jag minnas att dom kändes lite olika om man "klämde" på lyftarna.
Alltså på anläggningsytan som är mot ventilen, en del va stumma medans en del fjädrade ihop något.
Jag har inte plockat isär toppen än och känt hur dom känns nu men jag har en uppsättning begagnade liggandes som jag tänkte stoppa i och dom är "stumma" allihop.

Går det att avgöra eller känna om en lyftare är sliten eller kass?

Sen funderar jag på hur jag ska ställa kammarna, har en 2,5a med dubbla insugskammar med en precision 5862 ar 0,82 och vart tvungen å gå strax över 2bar för att landa på 566hk å 750nm mätt i dynapack vilket inte känns rätt!? vet flera som legat många hekto lägre för å nå liknade effekt på liknade motor och turbo.
Kammarna va ställda drygt 0.7mm på insug och knappt 0,7mm på avgas.
Vet många som rekommenderar att ställa 1mm både insug å avgas right?
Körde med en lite mindre turbo året innan och inbillade mig att man kunde tjäna lite toppeffekt/ flytta upp registret om jag ställde så eller är jag fel ute? vill nämligen inte den ska dö eller tappa så mycket på toppen utan dra hårt till varvstopp, sen ställdes inte kammarna om när jag bytte till 5862an..

Registret som vart i år med denna turbon va rätt bra, dock är jag fundersam varför jag behövde ladda på så mycket, kan det ha med kaminställningen å göra eller kan d va något annat?

Kan ladda upp bild på bromspappret sen om d skulle va intressant?

Hoppas ni har några idéer :)
Mvh Robin

Re: M50 tickande lyftare och kaminställning.

Posted: 13 Dec 2014, 14:45
by mr_z
Jag har kört 1mm både på insug och avgas, de funkade kalas på min m50b25

Re: M50 tickande lyftare och kaminställning.

Posted: 13 Dec 2014, 15:09
by Bullen!
Gällande lyftarna så ska de väl fjädra och oljan ska sedan bestämma spelet. Är de stumma så beror det på att det är koks/skit i dom. Eller att motortypen har stumma och man shimsar manuellt då förstås.

Re: M50 tickande lyftare och kaminställning.

Posted: 13 Dec 2014, 16:43
by Jens92
En lyftare bör väl ha någon typ av backventil endå för att inte alltid ha maxspel vid uppstart?
Således bör den väl vara stum tills dess att backventilen läckt ut det tryck som var?

Eller tänker jag fel?

Kan nämna att det var flera som var "mjuka" av dem jag monterade på min motor men den upplever jag inte som att den rasslar nått direkt.

Har mina kammar ställda 1mm öppna med. Kör m54b30 på insug och ickevanos insugskam på avgas. Gav bra grundeffekt.

Re: M50 tickande lyftare och kaminställning.

Posted: 14 Dec 2014, 09:39
by Bullen!
Jag är inte helt säker på det jag säger då jag bara stått som åskådare vid ett tillfälle det gjorts. Jag kan ju fått fel för mig alltså. Men om man motionerar dom så kan det komma skit ur dom tills de fjädrar lätt igen. Så ny olja kan komma dit och sätta rätt spel som det är tänkt.

Det va på en Mitsubishi och inte m50. Men det bryr sig nog inte oljan om tänker jag.

Re: M50 tickande lyftare och kaminställning.

Posted: 15 Dec 2014, 13:13
by dude
Rasslar inte men den tickar, hörs tydligt på tomgång. låter som en m20 :wink:
Ljudet kommer när den fått upp lite oljetemp, runt 90-100 grader kanske,
är svårt å avgöra om den "tickar" när man varvar mera och oljetrycket höjs. kanske bara är ett "skönhetsfel" och inget som spelar någon större roll för funktionen? :roll:

Okej delade meningar angående hur lyftarna ska kännas..
Dom lyftarna jag har extra ligger i oljebad. Jag hade inte tänkt göra något åt dom innan montering eller ska jag ställa ner dom i avfettningsbad för att lösa upp eventuell skit i dom?

/Robin