e23 Turbodiesel

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

e23 Turbodiesel

Post by Mr EmCom »

Tjo, många har frågat om en tråd på denna så är väll lika bra att slänga ihop nått.

Från början är det en 733i som en snubbe från Rättvik diselkonverterade och reggade med en m51d25 motor från en e34.
Efter det gick den rätt hårt i Dalarna vad jag fått höra. När den såldes satt det en ganska liten turbo på och med en standard mek-pump från m21 motorn.

När den hämtades 2013
Image

Efter lite tvätt och kärlek blev den kanske fräsch.
Image
.
Image

Körde med den som den var första året, gick inte så värst, men lät väldigt coolt.
Gatebil 2013
Image

Ganska snart tröttnade jag på effekten och ville ha mer.
Kontaktade diselmeken i Aneby för att få pumpen ombyggd och renoverad.
Sagt och gjort, skickade iväg mekpumpen och en "elpump" från m51 motorn som Göran då skulle bygga om till en lite värre som skulle ge ca 100-110cc soppa. (har för mig original är 60cc) Efter nån vecka får jag ett sms att pumpen är klar, men att elpumpen jag skickade med var kass och istället kastade han på ett 12mm pumphuvud och lite annat, detta till ett normalpris av 12 tusen plus moms, men iom att det inte var det jag beställt och att det är lite tveksamt om det går att besikta med denna pump fick jag ett bra pris. Tusen tack till Göran för detta.
Jag vad ger den? Jo 130cc!
Image

Fick även för mig att skaffa ett vatten/metanolsprut. Det blev ett Devilsown kitt, till detta införskaffades även ett 3 bars mappsenor för att kunna ge signal till sprutet. Detta blev inte monterats för ens längre fram på året.
Image

Ny turbo, en hx 35 (ish) kopia. Standard turbon är typ hälften så stor som den lilla på bild.
Image

Har hört att man måste porta upp VG på dessa kina agg för att kunna hålla nere laddtrycket, sagt och gjort.
Image

Turbon blev för stor och tog i ventilkåpan, bygga om grenröret i gjutjärn (från m21) var inte att tänka på, fick hjälp av en mekanisk verkstad att göra en liten adapter mellan kollekor och turbofläns, blev skitbra!
Image

Image

Dags för provstart
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UUbsi1yfFaUenUOKhmYa4dag[/youtube]
http://youtu.be/j-ELShAyLnQ?list=UUbsi1 ... OKhmYa4dag" onclick="window.open(this.href);return false;

DP bygge i rostfritt, tack Skåpservice för hjälp med svetsningen!
Image

Körde med bilen hela våren och allt funkade bra, väldigt segspoolad bara, dock berodde det på WG som inte orkade hålla emot.

Här bänkas bilen på gatebil 2014. Resultatet blev 191hk på hjulen, jag visste inte utväxlingen på diffen så vi kunde inte mäta vrid korrekt.
http://youtu.be/I8nIfjtgqoM?list=UUbsi1 ... OKhmYa4dag" onclick="window.open(this.href);return false;
På pappret syns det tydligt vart vg tjuvöppnar. Laddtrycket var runt 2,5 bar och utan metanolsprut.

Det här löste problmet med laddtrycket, och shit vilken skillnad det blev!, nu hade jag helt plötsligt 1 bar ready to go direkt på nästa växel istället för att börja ladda från noll å inte få fullt tryck för ens det var dags att växla.
Image

Fick även lite mer laddtryck, vilket var trevligt. Nu har även metanolsprutet blivit installerat, har dock inga bilder på det.
Behöver har ett till munstycke för den får lite för lite, men ändå tillräckligt för att känna skillnad, den största fördelen är att den inte ryker knapp nått alls under laddtryck längre, sålänge den finns vatten i systemet.
Image

Efter en resa till gatebil Norge (full bil plus väldigt mycket packning, läs öl) började det låta om bakvagnen.
Vid hemkomsten såg det ut såhär. Och hela diffen hängde på trekvart. Detta snabblagades och jag körde lugnt hädan efter med tanken att fixa detta under vintern
Image

Men efter en garagefest som slog över skulle jag fetingburna och det gick som väntat inte alls så bra.
Kardan gick av vid diffen och vred sig mot hardyskivan som också sprack, bakvagnsbryggan vek sig åt helvete och diff bussnignen slets av.
Efter detta testade jag sälja den, men efter att ha sagt till typ 50 potentiella köpare att det verkligen inte är mycket jobb att fixa det, övertalade jag mig själv att ha kvar den.

I dagsläget väntar jag på en bakvagnsbrygga.

Jag har även köpt ny motor då den gamla läckte så mycket olja överallt samt att den börjat vitryka en del.
På denna sitter en 170cc Hedqvist Diesel Service pump, som jag tänkt prova om det ens går att få körbar som en daliy drive.
Image

Den här tråden kommer inte att uppdateras dagligen, men nu under vintern ska det väll hända lite iaf.
Hej!
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: e23 Turbodiesel

Post by kaxxen »

Härligt projekt!
Håller själv på med en Volvo 242 med M51, så ska bli spännande & se ett till m51 bygge! :D
Rehnström..
Posts: 49
Joined: 08 Nov 2011, 20:01
Location: Kallinge.

Re: e23 Turbodiesel

Post by Rehnström.. »

Coolt bygge, gammel bmw med diesel hjärta.
Bygger me mej en brukis en e3 3.0s med om605
User avatar
NBCustom
Posts: 15
Joined: 12 Jun 2013, 17:58
Location: Buskerud, Norge

Re: e23 Turbodiesel

Post by NBCustom »

Den e så grym! E23 e min favorit 8)
Heller aids enn E30
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Re: e23 Turbodiesel

Post by Mr EmCom »

En liten film
http://youtu.be/ckAD5iUJUfk?list=UUbsi1 ... OKhmYa4dag" onclick="window.open(this.href);return false;

Här läckte vg fortfarande och gjorde den sjukt segspoolad.
Rycker inte så farligt alls.
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: e23 Turbodiesel

Post by JockE28 »

har du gjort något mer med denna? va satt det för toppacking i den? :)
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply