Page 1 of 1
tanke kring luftflöde till kylare i skuffen
Posted: 29 Nov 2014, 15:16
by Dajb
Tja
vart i garaget igår med nya elfläktar till kylaren och efter en hel del svordommar så vart de bara att öppna skuffen och börja kapa
kylaren måste sitta i skuffen, finns ingen plats för både kylarrör och fläktar framtill
nu till min fråga, krävs det ett luftflöde av fartvinden till kylaren eller räcker det med uppöppnad skuff så att det är cirkulation av luft i skuffen sen tillsammans med 2st sugande 10" och 2st tryckande 10" fläktar?
Hur har ni gjort som flyttat bak kylet?
även en tanke om pump, klarar original s38 vattenpump av att pumpa runt det eller bör man montera en elektrisk på returen?
mvh
Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen
Posted: 30 Nov 2014, 17:02
by martin.j0hansson
JAg håller på med samma procedur som du fast kör m60 och söker som du tips och ideer. Jag tänker köra original vattenpump samt elektrisk. Min tanke är att bygga så att jag tvingar luften att gå genom kylaren för att ta sig ut, för får man ingen luftgenomströmning genom kylaren så gör den ju inte sitt jobb. alltså är det viktigt att även luften kan ta sig ut "efter" kylaren så man inte stänger den inne. Jag har tänkt att ta luft genom båda mina sidorutor bak samt från bagageluckan.
Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen
Posted: 30 Nov 2014, 19:53
by Dajb
Okej, ja jag funderade också på att ta de antingen från taket eller luckan, men gissar på att om man försöker ta de från luckan så missar mycket av luftströmmen från taket
men så tänkte jag även på push & pull effekten med en sugande och en tryckande fläkt på vardera sida, på så sätt tvingar man luften igenom och ut genom hål där vid reggskyltsplaceringen och sen att man håller luften cirkulernade i skuffen så den inte blir instängd och varm därbak
Hurvida de funkar i praktiken vet jag ej, men i teorin så borde den trycka igenom gott om luft tycker jag
Push & pull är bevisat i andra sammanhang att fungera extremt bra
hurvida de funkar på en bil vet jag ej
Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen
Posted: 30 Nov 2014, 20:34
by Ripper
En tanke till er diskussion....Om du skall köra 4st fläktar så hade jag nog hellre valt att köra alla sugande och monterat 2 som suger in friskluft genom ex bagaget sen 2 som suger ut genom kylaren.
Tror dock du lär behöva ta luft och leda in även från ex sidorutorna...
Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen
Posted: 30 Nov 2014, 21:04
by Dajb
Okej, jag tror nog jag testar push & pull först, skulle inte de funka så lär jag fundera på annan lösning
men att ta luft från sidorutor ex kanske krävs , isf får man göra det isf, tänkte mest hur de skulle funka utan och köra fläktarna konstant
Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen
Posted: 30 Nov 2014, 21:05
by kakiiis
Klart att du måste ha luftgenomströmning genom kylaren, bara att sätta naca ducts i bakrutorna och leda luften bakåt. Skulle även köra 2st sugande fläktar på kylaren som suger igenom luften ordentligt. Och du bord eäven köra en elektrisk vttenpump för att få lite fart på vattnet..
Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen
Posted: 30 Nov 2014, 23:09
by Dajb
Genomströmning blir de ju genom dubbla fläktar
och bara och bara, jag har inga planer på plastrutor
får titta närmre på lufttillförslen då antagligen då ni påpekar att det är ett måste
En el pump kommer monteras på returen då de är lätt att montera och kostar inte så mycket så de var dumt att ens fundera på att köra utan
Tack
Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen
Posted: 30 Nov 2014, 23:39
by Ripper
Dajb wrote:Okej, jag tror nog jag testar push & pull först, skulle inte de funka så lär jag fundera på annan lösning
men att ta luft från sidorutor ex kanske krävs , isf får man göra det isf, tänkte mest hur de skulle funka utan och köra fläktarna konstant
Se verkligen till att ha bra flöde av luft till bagaget med din Push and pull metod för annars kommer du skapa ett undertryck typ....
Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen
Posted: 01 Dec 2014, 00:31
by Dajb
Jo får titta på dedär och se vad som funkar smidigast
tack