Page 1 of 1

M20b25 som bråkar.

Posted: 28 Nov 2014, 00:38
by björnis
Har en e30 325 som jag grejjat lite med kam, grenrör osv. Detta som slutade med en avgasventil som sa upp sig vid ca 7000 rpm. Den motorn var bara att kasta :)

Bytte motor så den enda med den är extraktor grenrör annars allt original.

Hade kört någon dag så började motorn och bråka med mig. Det som händer är att när
man lastar den så är det som att den klipper tändningen, oftast mellan 2500-4000 varv men även på högre varv också. Klipper aldrig när man har halv gas å varvar ut utan bara med ca 3/4 till full så klippet det som om man vrider av nyckeln i 0,1 sek typ. Livsfarligt!
Den går hur fint som helst annars så jag brukar den dagligen men orkar ju inte med att den ska "dö" mitt i en sladd och så..

Saker jag bytt då:

LMM
Gasspjäll med givare
Lambdasond
Styrbox
Impulsgivare
Tändkablar, fördelare och rotor.
Bränslepump, relä och filter
Ny jordfläta motor/kaross

Har sökt runt lite men nu börjar mina idéer ta slut. Någon som känner igen problemet? Mycket tacksam för hjälp!

Mvh/Jon

Re: M20b25 som bråkar.

Posted: 28 Nov 2014, 11:48
by Pitabroed
Spridare, btr, spridarrelä, tändningsrelä?

Re: M20b25 som bråkar.

Posted: 28 Nov 2014, 16:12
by björnis
Bytt bränslepumprelä. Är det de andra två de som sitter ihop med bränslepumprelät vid vänster framskärm?

Re: M20b25 som bråkar.

Posted: 28 Nov 2014, 18:07
by Grubbe
Säker på att kontakten till tomgångsmotor och kontakten till gasspjällsgivaren inte bytt plats med varandra vid motorbytet?
Hade nyligt liknande symptom efter att dessa två hamnat fel på en E30.

Re: M20b25 som bråkar.

Posted: 28 Nov 2014, 22:38
by Spiidfriik
björnis wrote:Bytt bränslepumprelä. Är det de andra två de som sitter ihop med bränslepumprelät vid vänster framskärm?
ECU reläet är ett av de tre du nämner, det tredje är förvärmningen av lambdasonden. Dessa 2 är likadana vill jag minnas, bara kasta om dem. Om jag inte är ute och cyklar här så matar ECU reläet både ECU, spridare och tändning. Länge sen jag meckade M20 dock.
Om nån spridare jävlas blir det inte "slå av tändningen" effekt utan ett lite mjukare avbrott i kraften.
Hoppas du har bytt tändstift!

Re: M20b25 som bråkar.

Posted: 29 Nov 2014, 01:26
by björnis
Grubbe: Har inte testat att byta plats på dem men har tittat på dem
men längden stämde så bra då de var ganska olika men jag lär ju testa :)

Spiidfriik: Stift glömde jag skriva att jag bytt :) testade som du säger att kasta om de reläna då de var lika, kan ju vara fel på ett eller båda så kanske är lika bra att skaffa från en annan.

Jag har använt allt som kommer från den gamla motorn, var bara block och topp som blev bytt. Den gick som den skulle i några dagar så känns ju som det är ett skitfel, såna skitfel som man inte hittar lättvindigt. :twisted:

Hur är det med kabelmattorna i dessa bilar?

Re: M20b25 som bråkar.

Posted: 29 Nov 2014, 06:56
by Joludde
Hur är de med jord punkterna? Jag bytte låda i min 325a o efter det vart den hel knepig, hitta tillslut att de blivit dålig kontakt i jord punkten mellan tråget o rampipa

Re: M20b25 som bråkar.

Posted: 29 Nov 2014, 09:34
by björnis
Joludde: Bytte den i samband med motorbytet pga den gamla var dålig. Kanske blev för bra jord.. :lol: :lol:

Re: M20b25 som bråkar.

Posted: 29 Nov 2014, 22:39
by Spiidfriik
Motorjord är lätt att testa med hjälp av en startkabel. Jorda på 100%iga ställen och se om problemet förvinner eller ändras.