Page 1 of 1

m20turbo-toppaknings havari, eller sprekt topp ?

Posted: 18 Nov 2014, 19:03
by diohrvik
Hei, har en liten sak jeg går å grubler på, håper noen her kan komme med noen gode innspill. Håper dere skjønner hva jeg skriver :D

Kort info:
M20turbo
Pyramideringer
m21 oljepumpe
1,56bar lad
ny vannpumpe og termostat
535 radiator,
ny facelift ekspasjonstank og topp
stor oljekjøler.
Motor kjøpt brukt, og har vært normal inntil dette skjedde.

Case:
Bilen har gått en dag i benk, påfølgende dag på en liten kjøretur. Normal temp, kun opp i 98-99 grader vanntemp i benken én gang. Fin olje temp. Neste gang jeg skal kjøre, noen dager senere, oppdager jeg at det er litt lite vann i ekspasjonstanken, løsner på toppa og merker det er MYE trykk i vannet, tenker ikke noe vidre over det, siden det er nok vann, og temp var bra sist. kjører en tur, temp stiger litt raskere enn normalt, og stiger videre forbi midta. Stenger av motor så fort jeg rekker, og blir slept hjem.

ser nå vanndråper/små lekasjer på noen vannslanger-strammer disse. Fyller på vann, prøver å lufte, finner etterhvert ut at overløpet til ekspasjonstank er tett, prøver å få blåst/stukket opp dette, uten stort hell.

Reiser på jobb for 4uker. Bestiller ny tank og topp. Bytter dette, lufter, får varmluft i varmeapparatet. Bruker bilen 3-4 ganger på korte "leketurer" fyller noen dl vann en gang- vant til å måtte gjøre det etter å ha rotet med vann systemet, da var det ingen trykk når jeg tok av ekspasjonstoppa (normalt). Peiler olje senere og ser spor av litt hvit gugge litt over maxstreken på peilepinnen, samme gjelder oljepåfyllingslokket. Starter opp, oljetrykk ok, men ikke varme i varme apparatet. Bytter olje, for å forske videre. Olja så normal ut i mine øyne, bortsett fra noen hvite streker danne seg når jeg tømte filteret. Tar gammel olje i teskje og varmer med ligther, bobler realtivt kvikt, litt store bobler. Tester med ny olje (agip 10-60) den bobler likeraskt, men mindre bobler. Kan ikke merke at olje nivået har bevget seg nevneverdig, bortsett fra at den lekker litt mellom blokk og topp pga pyramideringene. Samme gjelder vann nivået. Prøver også å lufte systemet uten stort hell.

Tanker:
olja har høyere trykk enn vannet -under drift, derfor er det rart om vannet går over til olja via toppakninga, tenkte kanskje at det (tidligere) høye trykket i kjølevannsystemet førte til at vannet gikk over til olja etter stans av motor, men dette er jo nå fikset. Kan det være toppen er sprekt? Det er den enkleste måten for vannet å komme seg i olja såvidt jeg kan skjønne. Om toppen er sprekt lurer jeg på hvorfor jeg får luft i systemet, og hvorfor motor har oppførtseg fint, både effektmessig og temperaturmessig fra dag en.

Hva er viktig å tenke på ved toppakningsbytte når man har pyramideringer?

Hva må gjøres om jeg ønsker å gå over til cooperring? Fordeler ulemper ved denne kontra pyramideringer ?

Siden jeg fant ut dette like før jeg måtte reise på jobb rakk jeg ikke å forske mer på det. Tanker og tips mot tas med stor takk!

Re: m20turbo-toppaknings havari, eller sprekt topp ?

Posted: 19 Nov 2014, 00:53
by Joachim
Ta av toppen og se etter sprekker under kammen...

Re: m20turbo-toppaknings havari, eller sprekt topp ?

Posted: 19 Nov 2014, 18:26
by diohrvik
ja, kan se ut som jeg må det. Men er ikke helt overbevist, og nysgjerrig på om noen hadde noen andre mulige forklaringer.

Re: m20turbo-toppaknings havari, eller sprekt topp ?

Posted: 19 Nov 2014, 22:54
by Joachim
Rettelse, mente ta av toppdekselet...! ;)

Re: m20turbo-toppaknings havari, eller sprekt topp ?

Posted: 20 Nov 2014, 23:48
by diohrvik
begynner med det såklart. rakk jo ikke det engang før jeg måtte reise :roll:

Re: m20turbo-toppaknings havari, eller sprekt topp ?

Posted: 21 Nov 2014, 10:29
by Nisse977
Hej!

Ja det är inte lätt att veta vad det är för fel.
Min läckte ju ut vatten genom locket till expansionskärlet pga att det helt enkelt inte var tätt som det ska vara. Eller rättare sagt att envägsventilen i locket var full med skit så det inte tätade. Den ska vara tät upp till 1,2 bars tryck, och min var inte tät alls... gick att blåsa med munnen genom den. Så det gjorde att jag körde runt med bilen med rätt motortemperatur sett på mätaren, men eftersom det inte kunde bli tryck i kylsystemet så fick jag antagligen bubblor och hotspots i toppen när jag körde på bana (2013), och toppen sprack efter 20 min körning trots att det såg ut att vara rätt temperatur på mätaren..

Efter detta fick jag köpa en ny originaltopp och fixa kylarlocket. Sen dess har jag inte haft problem. Har kört ett par gånger på väg, och varit på en banträff 2014.