BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Posted: 12 Nov 2014, 22:51
Köpte mig en e30 m3 i jordbro sommarn 2011, Bilden var rätt röjd och använd på ett sätt inte ens en 740 är värd.
Bilen såg ut så här när vi tittade på den för första ggn
Och när vi fått hem den för att kika lite närmare under allt damm
[img]http:/www1.garaget.org/archive/7/6606/253416/253416-2393035.jpg[/img]
Inte så värst fräsh..Hundhår överallt, rosthål längsmed vänstra bakskärmskanten och en motor som bara gick på 3cylindrar.
Skickade iväg karossen till en plåtkille som tennspacklade och la igen lite antennhål i taket samt all den rost som vi fann. Och resultatet blev detta!
Har också vart i kontakt med bmw och fått lite rabatt på bla :
Ny front
Ny bakdel
Nya framskärmar
clips till allt i plastväg,rutor osv...
Saker jag redan köpt/hade är :
En ny evo II frontspoiler.
En kolfiber kopia utav evo vingen, med det ställbara vingbladet samt det bra mycke större som DTM bilarna hade.
Grupp N ställbara coilovers fram, från Bilstein, komplett med bromsar och skivor. Dessa användes i DTM innan Magnesium benen tog över.
K-sport dämpare och fjäder i bak.
Z3M Bakvagn komplett med allt.
osv osv
Drivlinan som ska på kommer allt från samma bil
S50b30 med tillhörande vxlåda
Komplett Avgassystem
Kylare
Strandholm här på forumet fick ju igenom sin e30 touring som hade en tjänstevikt på 1330kg godkänd med en s50b30.
Formeln som då ska användas är ju 210 kw som motorn levererar mot 15kw effektökning per 100kg
Alltså 210/15= 14
Alltså skall bilen väga 1400kg. En vanlig e30 325 coupe väger inte mer än 1260kg. Alltså måste en sådan fetta på sig 140kg, och det är nog inte ett allt för lätt jobb...
Som tur är väger en m3 1987-88 1360kg, 1989-92 1370kg ja du läste rätt.. Hela 100-110kg mer än en 89:ans 325 coupe, trots en 4 cylindrig motor emot en stor 6:a och att konceptet som borde gå åt en lättare håll då det ska va en sportigare version. Men icke:)
Därav innebär det att jag endast har 40kg jag behöver fetta på bilen, nått som bara motorbytet gör.
Original s14 motor väger 106kg emot 152kg som s50 = ca 1408kg bara via motorbytet, Sen är ju bakvagnen kralligare och lägger på vikt mm så marginalerna borde vara åt den säkra sidan.
Som tur är ju Z3 bilarna byggda på e30:s bottenplatta och det innebär att bakvagnen är mer eller mindre bolt on.
Min som är ifrån en M coupe hade en s54 på 325hk och bör absolut ses som en värdig ersättare ifrån originalet som är byggt för 195hk, iom att man måste ha en värre drivlina än original för att bilen skall gå igenom med den kraftfullare motorn.
Mer bilder osv kommer!
Bilen såg ut så här när vi tittade på den för första ggn
Och när vi fått hem den för att kika lite närmare under allt damm
[img]http:/www1.garaget.org/archive/7/6606/253416/253416-2393035.jpg[/img]
Inte så värst fräsh..Hundhår överallt, rosthål längsmed vänstra bakskärmskanten och en motor som bara gick på 3cylindrar.
Skickade iväg karossen till en plåtkille som tennspacklade och la igen lite antennhål i taket samt all den rost som vi fann. Och resultatet blev detta!
Har också vart i kontakt med bmw och fått lite rabatt på bla :
Ny front
Ny bakdel
Nya framskärmar
clips till allt i plastväg,rutor osv...
Saker jag redan köpt/hade är :
En ny evo II frontspoiler.
En kolfiber kopia utav evo vingen, med det ställbara vingbladet samt det bra mycke större som DTM bilarna hade.
Grupp N ställbara coilovers fram, från Bilstein, komplett med bromsar och skivor. Dessa användes i DTM innan Magnesium benen tog över.
K-sport dämpare och fjäder i bak.
Z3M Bakvagn komplett med allt.
osv osv
Drivlinan som ska på kommer allt från samma bil
S50b30 med tillhörande vxlåda
Komplett Avgassystem
Kylare
Strandholm här på forumet fick ju igenom sin e30 touring som hade en tjänstevikt på 1330kg godkänd med en s50b30.
Formeln som då ska användas är ju 210 kw som motorn levererar mot 15kw effektökning per 100kg
Alltså 210/15= 14
Alltså skall bilen väga 1400kg. En vanlig e30 325 coupe väger inte mer än 1260kg. Alltså måste en sådan fetta på sig 140kg, och det är nog inte ett allt för lätt jobb...
Som tur är väger en m3 1987-88 1360kg, 1989-92 1370kg ja du läste rätt.. Hela 100-110kg mer än en 89:ans 325 coupe, trots en 4 cylindrig motor emot en stor 6:a och att konceptet som borde gå åt en lättare håll då det ska va en sportigare version. Men icke:)
Därav innebär det att jag endast har 40kg jag behöver fetta på bilen, nått som bara motorbytet gör.
Original s14 motor väger 106kg emot 152kg som s50 = ca 1408kg bara via motorbytet, Sen är ju bakvagnen kralligare och lägger på vikt mm så marginalerna borde vara åt den säkra sidan.
Som tur är ju Z3 bilarna byggda på e30:s bottenplatta och det innebär att bakvagnen är mer eller mindre bolt on.
Min som är ifrån en M coupe hade en s54 på 325hk och bör absolut ses som en värdig ersättare ifrån originalet som är byggt för 195hk, iom att man måste ha en värre drivlina än original för att bilen skall gå igenom med den kraftfullare motorn.
Mer bilder osv kommer!