Page 1 of 2

BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 12 Nov 2014, 22:51
by e30Tompa
Köpte mig en e30 m3 i jordbro sommarn 2011, Bilden var rätt röjd och använd på ett sätt inte ens en 740 är värd.

Bilen såg ut så här när vi tittade på den för första ggn Image
Och när vi fått hem den för att kika lite närmare under allt damm
Image
[img]http:/www1.garaget.org/archive/7/6606/253416/253416-2393035.jpg[/img]
Image
Image
Inte så värst fräsh..Hundhår överallt, rosthål längsmed vänstra bakskärmskanten och en motor som bara gick på 3cylindrar.

Skickade iväg karossen till en plåtkille som tennspacklade och la igen lite antennhål i taket samt all den rost som vi fann. Och resultatet blev detta!

Image
Image

Har också vart i kontakt med bmw och fått lite rabatt på bla :

Ny front
Ny bakdel
Nya framskärmar
clips till allt i plastväg,rutor osv...

Saker jag redan köpt/hade är :

En ny evo II frontspoiler.
En kolfiber kopia utav evo vingen, med det ställbara vingbladet samt det bra mycke större som DTM bilarna hade.
Grupp N ställbara coilovers fram, från Bilstein, komplett med bromsar och skivor. Dessa användes i DTM innan Magnesium benen tog över.
K-sport dämpare och fjäder i bak.
Z3M Bakvagn komplett med allt.
osv osv



Drivlinan som ska på kommer allt från samma bil
S50b30 med tillhörande vxlåda
Komplett Avgassystem
Kylare


Strandholm här på forumet fick ju igenom sin e30 touring som hade en tjänstevikt på 1330kg godkänd med en s50b30.

Formeln som då ska användas är ju 210 kw som motorn levererar mot 15kw effektökning per 100kg

Alltså 210/15= 14

Alltså skall bilen väga 1400kg. En vanlig e30 325 coupe väger inte mer än 1260kg. Alltså måste en sådan fetta på sig 140kg, och det är nog inte ett allt för lätt jobb...

Som tur är väger en m3 1987-88 1360kg, 1989-92 1370kg ja du läste rätt.. Hela 100-110kg mer än en 89:ans 325 coupe, trots en 4 cylindrig motor emot en stor 6:a och att konceptet som borde gå åt en lättare håll då det ska va en sportigare version. Men icke:)

Därav innebär det att jag endast har 40kg jag behöver fetta på bilen, nått som bara motorbytet gör.

Original s14 motor väger 106kg emot 152kg som s50 = ca 1408kg bara via motorbytet, Sen är ju bakvagnen kralligare och lägger på vikt mm så marginalerna borde vara åt den säkra sidan.


Som tur är ju Z3 bilarna byggda på e30:s bottenplatta och det innebär att bakvagnen är mer eller mindre bolt on.
Min som är ifrån en M coupe hade en s54 på 325hk och bör absolut ses som en värdig ersättare ifrån originalet som är byggt för 195hk, iom att man måste ha en värre drivlina än original för att bilen skall gå igenom med den kraftfullare motorn.

Mer bilder osv kommer!

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 13 Nov 2014, 10:08
by -AL-
Regga med s50b30 är att ta den enkla vägen och göra bort sig (enligt mig såklart). Du kommer förlora värdet på bilen.

Köp istället detta
https://www.pureperformancemotorsport.c ... r-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Min har 2,7 liters kit och det finns inte nån annan M-bil innan 2006 som har en susning. Köra hårt med en e30m3 med S14 är en fröjd.

Om du nu ändå får för dig att sälja sin s14 maskin - hör av dig till mig.

/AL

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 13 Nov 2014, 10:21
by e30Tompa
Gjort är tyvärr gjort.

Hade gladeligen kört original maskinen men när varken maskinen gick på alla 4 så vågade jag inte öppna och se om det var en katastrof eller ej.

Delarna är pissdyra om det ens är möjligt i vissa fall att få tag i en topp tex. Och IOM att bilen inte var direkt en entusiast bil som din du hade tyckte jag att det nog inte gör något.

Fan bara en sotningssats går ju loss på närmare 6papp:)

Och efter jag pratat med en massa som sålt sina m3 just pga av utav att effekten blir ganska tam fort. Och lägga ut 10tals tusenlappar för att öka en 3-50 sughästar och IOM
Ta motorn till det yttre är jag inte intresserad av.

Nu kan jag i vilket fall byta till 3,2an efter besiktning och ingen kommer se nån skillnad.

S14 i all ära men tyvärr har brist på delar och priserna gjort det klart för mig.

Gav ju piss och ingenting egentligen för bilen så jag förlorar nog ingenting, kan bara gå plus.

Maskinen är tyvärr redan såld. Låg ute på rejsa för 2 år sedan.

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 13 Nov 2014, 16:47
by erikjakan
Regga med m50 turbo istället, sen kanske det råkar ramla ner en s50 turbo, vem vet ;)

Johan Kihls e30 med laglig s50 turbo är bra god den :)

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 13 Nov 2014, 22:07
by Emppu
Ja man kan ju kalla det ett Barnfind utav dess like! Och verkade inte vara ett större lik heller :D

Kör med S50, alla gillar M-powwra :mrgreen:

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 13 Nov 2014, 22:13
by e30Tompa
måste ha missat Johans projekt tråd.. Är den helt sfro besiktad med en laglig s50 med turbo?! Shit måste ha vart bra mycket jobb isåfall?:)

Ja men precis, är ju ingen Volvo motor Jag slänger i, utan den är ju en en M-motor :)

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 14 Nov 2014, 16:54
by rocket
detta barnfind er jo helt supert!!

S50b30 derimot :( :cry:

Turbo eller s38 skulle du hatt.... S50 går lite dåligt... men klart, s14 går enda dårligere.

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 14 Nov 2014, 18:05
by e30Tompa
Samma sak med s38:an.. Hade en tidigare och sålde den. Byggd på samma motor som s14 och lika svår och få tag i delar tyvärr :| inte kul och bygga en bil med utrotningshotade delar :!: :wink:

S50b30 är ju bara en engångsföretelse, 3,2 blir uppdateringen efter besiktningen gått igenom då ett otränat öga omöjligt ser skillnad på dom.

Sen blir det sugtrim då bankörning/konbana är inriktningen.

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 14 Nov 2014, 20:42
by erikjakan
Jo det var lite pyssel, men nu är den dyr ;)

S38 ska man INTE ha i en e30, tungt as!

S50 is the shit i det här fallet!

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 14 Nov 2014, 20:56
by e30Tompa
Men då borde ju ett kopierat recept utav han mer eller mindre!? Det vore ju spiken i kistan :mrgreen: men blir nog bara en sugmotor till en början.. Fan har inte råd att bygga snurrbo också :roll:

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 15 Nov 2014, 00:19
by e30Tompa
Image
Image
Image Bild på fjäderbenen,bakvagnen och hjulen som ska på längre fram.

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 20 Jan 2015, 23:18
by bumper
Det är dags att uppdatera oss lite. :D

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 21 Jan 2015, 13:26
by wuffee
varför inte byggt på en 318 med m3 breddare om man ändå ska bygga om allt? förstår mig inte riktigt på den idén faktiskt..

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 22 Jan 2015, 18:20
by e30Tompa
Håller på och väntar på en en hel hög med delar ifrån BMW som kommer nu i februari som det verkar, annars har annat tyvärr tagit upp tiden. Men mer info kommer så fort som möjligt!

Ang att jag inte bygger en 318 är då att den måste byggas om med composit delar som jag smått allergisk emot. Sen går det inte att regga en 318 coupémodell genom ombyggt fordon utan måste då bli ett amtörbyggt fordon. Är bara e30m3 och e30 325 touring som har möjligheterna att regga en s50b30 motor pga av vikt vs standard effekt, det har jag förklarat med formlerna ovan.

Sen var detta inte ett planerat köp och motorn hade aldrig heller byts om det inte hade varit för att den inte var helt schysst och därför inte värd att enligt mig att renovera,,

Och en m3 är alltid en m3 litar mer på att BMW gjort sitt yttersta i passform osv än att jag ska hålla på att skära upp halva bilen för att göra en efternarknadsupplaga.

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 22 Jan 2015, 18:59
by bmw_fredde
Rätt motor i rätt bil enligt mig :D blir nog skitbra!

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 22 Jan 2015, 22:33
by R.Ahlgren
Va är det för skillnad på bakvagnarna? Du skriver att den är rejälare?

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Posted: 22 Jan 2015, 23:39
by e30Tompa
Drivaxlar,knutar,bromsar, samt har bärarmarna ett extra snedstag.

Tack och jag håller med Fredde!