BMW E28 528i M54B30 turbo
Posted: 07 Nov 2014, 15:48
Tjena alla PPF:are!
Efter att ha hängt här på forumet ett antal år, så kände jag att det var dags att få tummen ur & starta en egen projekttråd.
Bilen i fråga är en Alpinvit BMW E28 528i -87 med M535 kjolpaket och skärmbreddare.
Receptet blir följande..
Block & topp:
M54B30 med nya vevlager, bortplockad & låst vanos, matchportade insugskanaler för M50 insug, M54/M52 TU oljepumpsuppgradering, E34 M50 oljetråg, Stewart Racevattenpump, S50 oljefilterhus & oljekylare. I övrigt orörd.
Motorstyrning & tändning:
EcuMaster EMU standalone med PnP M50 vanos kabelhärva. Kommer att köra med E36 M50B25 vanos härva samt M50 tändspolar.
Bränslesystemet:
Bosch EV14 900cc spridare, Deatschwerks DW301 intank pump, BAP 3 liters catchtank, KL Racing fuelrail, TB btr, TB "044" huvudpump & AN8 teflonslangar till matning samt retur. Bränslet blir E85.
Trycksidan:
TB60-02 Billet, TB 60mm WG samt PPF 50mm dumpventil.
Avgas:
PPF grenrör. Rostfritt 3,5" hela vägen med en Apple ljuddämpare i slutet.
Drivlina:
Växellåda - ZF från E34 525i
Koppling & svänghjul - Sachs 618 tryckplatta med 6-puck sinterlamell samt M20 svänghjul svarvat för rätt inspänning.
Kardan - Original E28 528i
Bakaxelklump/Diff - E28 535i 25% lamelldiff
Chassi:
XYZ Super Sport coilovers
E28 M5 krängningshämmare
Framvagn - HD Meyle E34 bärarmar, stabilisatorstag, styrstag och centerstag.
Bakvagn - Powerflex Black Series silentblock, resten blir nya original.
Bromsar:
Fram - Brembo 6-kolvsok från VW Touareg och 348mm E60 545i bromsskivor.
Bak - E34 M5 3,6 bromsok och E34 540i bromsskivor.
Interiör:
Recaro stolar fram från Lancer Evo 6, mockaratt, shortshift-spak, Innovate MTX-L bredbandslambda, Innovate MTX-D oljetryck och oljetemp mätare och STRI X-LINE 52mm laddtrycksmätare.
I övrigt original.
Fälgar:
18" E90 M3 Style 260. Fram: 8,5x18 & bak: 9,5x18.
Kommer uppdatera tråden så ofta jag kan och hinner.
Obs! Bilder kommer så småningom.
Hej så länge!
Efter att ha hängt här på forumet ett antal år, så kände jag att det var dags att få tummen ur & starta en egen projekttråd.

Bilen i fråga är en Alpinvit BMW E28 528i -87 med M535 kjolpaket och skärmbreddare.
Receptet blir följande..
Block & topp:
M54B30 med nya vevlager, bortplockad & låst vanos, matchportade insugskanaler för M50 insug, M54/M52 TU oljepumpsuppgradering, E34 M50 oljetråg, Stewart Racevattenpump, S50 oljefilterhus & oljekylare. I övrigt orörd.
Motorstyrning & tändning:
EcuMaster EMU standalone med PnP M50 vanos kabelhärva. Kommer att köra med E36 M50B25 vanos härva samt M50 tändspolar.
Bränslesystemet:
Bosch EV14 900cc spridare, Deatschwerks DW301 intank pump, BAP 3 liters catchtank, KL Racing fuelrail, TB btr, TB "044" huvudpump & AN8 teflonslangar till matning samt retur. Bränslet blir E85.
Trycksidan:
TB60-02 Billet, TB 60mm WG samt PPF 50mm dumpventil.
Avgas:
PPF grenrör. Rostfritt 3,5" hela vägen med en Apple ljuddämpare i slutet.
Drivlina:
Växellåda - ZF från E34 525i
Koppling & svänghjul - Sachs 618 tryckplatta med 6-puck sinterlamell samt M20 svänghjul svarvat för rätt inspänning.
Kardan - Original E28 528i
Bakaxelklump/Diff - E28 535i 25% lamelldiff
Chassi:
XYZ Super Sport coilovers
E28 M5 krängningshämmare
Framvagn - HD Meyle E34 bärarmar, stabilisatorstag, styrstag och centerstag.
Bakvagn - Powerflex Black Series silentblock, resten blir nya original.
Bromsar:
Fram - Brembo 6-kolvsok från VW Touareg och 348mm E60 545i bromsskivor.
Bak - E34 M5 3,6 bromsok och E34 540i bromsskivor.
Interiör:
Recaro stolar fram från Lancer Evo 6, mockaratt, shortshift-spak, Innovate MTX-L bredbandslambda, Innovate MTX-D oljetryck och oljetemp mätare och STRI X-LINE 52mm laddtrycksmätare.
I övrigt original.
Fälgar:
18" E90 M3 Style 260. Fram: 8,5x18 & bak: 9,5x18.
Kommer uppdatera tråden så ofta jag kan och hinner.

Obs! Bilder kommer så småningom.
Hej så länge!