BMW E30 318 Reggad ombyggt fordon

Sälj dina trimdelar

Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast

Post Reply
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

BMW E30 318 Reggad ombyggt fordon

Post by Peter_1982 »

Tänkte försöka göra mig av med min banräser, då den stått orörd i garaget i två år nu och samlat damm...


Image
Bilen är i grunden en 318 från 1989, men är reggad som ombyggt fordon genom SFRO. Vid reggningen satt alltså en M50B25, fullbur, ombyggd bakvagn med ledlager, coilovers mm.

Nu sitter det dock en helrenoverad M52B28 i (är ju till utseendet i stort sett identiska och bara 1 extra hk enligt pappren).

Motor
M52B28 från en E39 1998.
Original styrsystem med bibehållen EWS, boxen är chippad av Fekzen med anpassning för M50 insug och S50 extraktorgrenrör.
Motorn är totalt renoverad.
Toppen är ventilstyrningarna bytta och brotschade, ventilerna slipade, ventilsätena frästa.
Vevpartiet är balanserat ihop (tryckplatta, svänghjul, vevaxel, remskivor osv).
Ovanstående är gjort hos Hedströms motor och finns kvitto på över 10k.
Alla lager är bytta, alla packningar är bytta, många skruvar är nya, kolvringarna är bytta.
Sitter S50 oljefilterhus på med stålomspunna teflonslangar (riktiga pressade industrislangar och inget aluminiumskräp) till en 19 raders oljekylare.
M50 insug.
S50 grenrör.
Lätt aluminiumblock med dubbla helicoils till topplocksbultarna.
Schmiedmann förstärkt vattenpump.
Bosch platina tändstift.
Allt rengjort och lackerat innan montering.

Växellåda är den kraftiga ZF från 328/M3.
Stålomspunnen slang till slavcylindern.
Lättat M20 svänghjul.
Sachs racing tryckplatta 618.
Original fjädrad lamell med nytt urtrampningslager.
Kopplingsgaffel modifierad för M20 svänghjulet.
Kardan från E36 328.
Ny hardyskiva och stödlager.
Kopplingspaketet är som sagt balanserat på vevaxeln.

Extraktorgrenröret är ombyggt så det går till enkelt 2.5"
Mellan grenrör och katalysator är det rostfritt 2,5" rör som är lindat med avgasbandage för att hålla temperaturen nere inne i bilen och hålla katalysatorn varmare.
SBFgodkänd racekatt
Simons största rostfria 2,5" ljuddämpare på slutet
Den går väldigt tyst så ingen risk för svartflagg vid bankörning.

Bränslesystemet består av en delad originaltank med ny originalpump. Den oanvända tankhalvan sitter dock kvar och huserar lite slangar och ett bränslefilter. Användbar tankvolym är ca 25-30l, jag har aldrig upplevt fuel starvation med denna setupen.
Stålomspunna teflonslangar från tanken fram till motorutrymmet.

Bakvagn
Blästrad och pulverlackad svart.
188 diffhuset med en Drexler motorsport lamellbroms i, ryktas om 75% men jag vet inget annat än att den bromsar BRA.
3,25 i utväxling, följer även med 3,73 och 4,10 men de är lite slitna.
Egen framtaget justeringskit för hjulvinklar typ "DTM" med möjlighet att justera både camber och toe.
Mecmoves dyraste motorsport ledlager "Rodobal MTE" (5000kr bara dem) med neopren"mössa" som skyddar mot smuts.
En MYCKET lättrörlig bakvagn med bra grepp.
2,25" racingfjädrar från Millway med hjälpfjädrar
Stötdämpare med topplagringar är K-sport, ställbara
Nya hjullager

Framvagn
Blästrad och pulverlackad
Schmiedmanns förstärkta bärarmar
Nya hjullager (BMW original)
Coiloverhylsor, 2,5" racefjädrar och hjälpfjädrar från Millway
Stötdämpare och topplagringar från K-sport, ställbara

Bromsar
Allt nytt eller renoverat
Original skivor runt om
Carbotech XP8 bak och PF01 från PEAN fram
Kylning med 2,5" slangar in i naven fram
Stålomspunna slangar, nya rör hela vägen
Bromsservo från en Golf 1

Kaross
4 dörrars med dåligt igenlagd taklucka
Underredsmassa borttagen och slipad och lackerad undertill med Hagmans CA-primer och vit topplack
Hela undersidan är sömsvetsad
Glasfiber motorhuv från ACM med huvlås
Glasfiberfront från ACM Samsons modell med ACMs nya luftintag till bromsarna
Glasfiber koffertlucka av okänt ursprung, något tung
Glasfiber M3 Evo vinge ombyggd av mig till ställbar. Uppkapad och rejält förstärkt.
Urkapade dörrar runtom, plåten till förardörren finns kvar om man vill köra BMW cup.
3mm polykarbonatrutor runtom
Ny framruta (2012)
Insida totalt rensad på typ allt.
Egengjort elsystem med endast det nödvändigaste.
ACM glasfiber instrumentpanel som väger noll och ingenting
Moccaratt med äkta Snapoff-nav (gult)
Egenbyggd shortshift
Nya mätare från VDO (2012)
- Hastighetsmätare (med industri-typ induktiv givare på ena drivaxeln)
- Varvräknare
- Vattentemp
- Oljetemp
- Oljetryck
Fullbur från Finess med rör från bakre tornen till främre.
Rejält löstagbart fjäderbensstag fram.
Sparco Evo 2 plus glasfiberstol för lite större pojkar (högre i ryggen)
Sabelt 3" 6p bälte

Sitter Kumho V70A 225/15 på runtom som gått 20-30mil, sitter på original kryssekerfälg. Följer med 4st vitlackerade OZ-fälgar varav 2st med Dunlop R-däck på.



Nu till det tråkiga, och orsaken till varför bilen stått i två år...

Det skedde en liten incident med en C70 nere på Knutstorp, vilket resulterade i en touch i 20km/h mellan mitt främre vänstra hörn och hans bakspoiler...

Jag körde klart varvet och in i depån, men kylaren hade hoppat ur sitt fäste och vattenpumpens remskiva hade mumsat sig ett litet hål i den...

Sen dess har den stått uppallad i garaget och blivit dammigare och dammigare.

Det som behöver lagas/köpas är
* Ny vattenkylare
* En spricka i glasfiberhuven (plåthuv och koffertlucka följer med i rätt färg)
* Ett par sprickor i framspoilern
* Framskärmen vek in sig längst fram i hörnet
* Nytt hel o halvljus + blinkers vänster sida
* Ny grillplast vänster sida

Alltså grejor för 3-5k kr beroende på vart man köper, och ett par helgers jobb i garaget...


Image

Image

Image

Som den ser ut nu

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image



Priset är satt till 75 000kr, och inget kommer säljas löst då jag tycker det är väldigt synd om bilens identitet med omreggningen skulle förstöras så att säga.

Ingen polis har nånsin stannat mig i denna, trots lite tveksamt beteende i rondellerna, bur mm :D Min teori är att de knackar regnumret, och ser att den är omreggad o då skiter de i att kolla för de förstår sig inte på ändå...


Inga byten intressanta, förutom en E46 som då ska vara 100% procent rostfri, 316-320 med manuell låda. Inga vräkiga 19" fälgar, eller tunga skinnstolar (ska bygga elbil så vill hålla det enkelt och lätt).
Post Reply