Are's e36 m50b30 Turbo
Posted: 03 Nov 2014, 22:21
Hallo naboer, tenkte å dele mitt e36 prosjekt med dere.
Denne har gått en god stund med m50b25 med kinakit og std bunndel. Etter 2 sesonger ga 3 stempel opp på banekjøring. Så nå er "ny" motor under bygging.
Specliste:
m54b30 veiv.
135mm H-profil råder.
JE-stempel 85mm 8,5:1 komp.
O-ringa blokk.
SPA manifoild.
PT5862 billet turbo.
50mm wastegate.
3.5" Eksos.
50mm BOV.
3" trykkrør.
Siemens deka 870cc dyser.
Aeromotive btr.
Aeromotive a1000 pumpe.
3.5L Surgetank.
KdFi motorstyring.
Chassie:
525 TDS kasse.
3.0 m3 mellomaksel.
3.2 m3 bakstilling.
3.2 forsterkningsplater.
K-sport 330mm frambremser.
K-sport inverted racing dempere.
Eibach stabstag foran og bak.
Federal 595rsr gateslicks.
Halvbur, Pedersen racing.
Hengerfeste.
Et par bilder gamle av bilen:
Mitt første motorbygge, std m50b25, o-ringat, svarvade kolvar og kinakit
Tilpassning av trykkrør:
Bremsing, ga 338whp og 430wNm
Uppfreshing av utseende;
m50b30 bygging;
Montering av veiv med nye lagre, gikk for orginale strekkbolter her.
Rådene har blitt kontrollmålt og honet. Arp bolter montert.
Montering av stempel.
Litt maling og nye frostplugger gjør susen
Sliping av ventiler og nye ventiltetninger.
Nye registerdeler montert:
Registerdeksel med nye pakninger og simmering på.
Overhalt oljepumpe med sveiset mutter montert.
Bunnpanne har også kommet på, med AN12 retur på turbo.
Dreiing av innsugskam.
Modifisering og montering av v-band flens på gasspjeld.
Meget fornøyd med resultatet
Innsugsbygging
Støping av utsiden
Sparkling =)
Første mellomsliping av epoxyprimeren
Måtte legge litt fyller et par plasser
Ferdig lakkert
Godt å få rengjort og smurt opp alt på gasspjeldet også =)
Trykktestet til 2 bar
Kommer flere updates utover vinteren
Are.
Denne har gått en god stund med m50b25 med kinakit og std bunndel. Etter 2 sesonger ga 3 stempel opp på banekjøring. Så nå er "ny" motor under bygging.
Specliste:
m54b30 veiv.
135mm H-profil råder.
JE-stempel 85mm 8,5:1 komp.
O-ringa blokk.
SPA manifoild.
PT5862 billet turbo.
50mm wastegate.
3.5" Eksos.
50mm BOV.
3" trykkrør.
Siemens deka 870cc dyser.
Aeromotive btr.
Aeromotive a1000 pumpe.
3.5L Surgetank.
KdFi motorstyring.
Chassie:
525 TDS kasse.
3.0 m3 mellomaksel.
3.2 m3 bakstilling.
3.2 forsterkningsplater.
K-sport 330mm frambremser.
K-sport inverted racing dempere.
Eibach stabstag foran og bak.
Federal 595rsr gateslicks.
Halvbur, Pedersen racing.
Hengerfeste.
Et par bilder gamle av bilen:
Mitt første motorbygge, std m50b25, o-ringat, svarvade kolvar og kinakit
Tilpassning av trykkrør:
Bremsing, ga 338whp og 430wNm
Uppfreshing av utseende;
m50b30 bygging;
Montering av veiv med nye lagre, gikk for orginale strekkbolter her.
Rådene har blitt kontrollmålt og honet. Arp bolter montert.
Montering av stempel.
Litt maling og nye frostplugger gjør susen
Sliping av ventiler og nye ventiltetninger.
Nye registerdeler montert:
Registerdeksel med nye pakninger og simmering på.
Overhalt oljepumpe med sveiset mutter montert.
Bunnpanne har også kommet på, med AN12 retur på turbo.
Dreiing av innsugskam.
Modifisering og montering av v-band flens på gasspjeld.
Meget fornøyd med resultatet
Innsugsbygging
Støping av utsiden
Sparkling =)
Første mellomsliping av epoxyprimeren
Måtte legge litt fyller et par plasser
Ferdig lakkert
Godt å få rengjort og smurt opp alt på gasspjeldet også =)
Trykktestet til 2 bar
Kommer flere updates utover vinteren
Are.