Page 1 of 1
Trenger hjelp med valg av kompforhold S50 supercharged
Posted: 01 Nov 2014, 20:04
by Anbjørn
Hei,
Jeg trenger gode råd angående valg av kompresjonsforhold på følgende motor spec.
- S50B30 blokk, borret til S50B32 sylinderdiameter.
- Toppdeckad blokk
- S50B32 veiv.
- S50B32 Carrillo H-profil smidde staker med Carrillo bolter.
- Type stempler er ikke bestemt, men topp kvalitet smidde skal brukes.
- ARP på rammelager.
- Toppdecad blokk.
- Balansert veivparti
- ACL veiv og rammelager.
- Lett portad S50B32 topp med Supertech Inconel eksosventiler.
- Coperringpakning.
- ARP toppbolter.
- S50B30 standard kammer.
- Singel vanos S50B30.
- Vi-Pec V88.
- Vortech V2 Kompressor.
- 1 bar ca, max ladetrykk for banebruk.
Motoren skal mappes og kjøres på 95 oktan bensin.
Den skal også kjøres på vei med 330HK 350Nm med annet map og større reimhjul på kompressor.
På forhånd takk!
Re: Trenger hjelp med valg av kompforhold S50 supercharged
Posted: 01 Nov 2014, 20:08
by erikjakan
8,5 borde duga fint.
Kör mettis insprutning så kanske det håller lite längre =)!
Re: Trenger hjelp med valg av kompforhold S50 supercharged
Posted: 01 Nov 2014, 20:23
by Anbjørn
erikjakan wrote:8,5 borde duga fint.
Kör mettis insprutning så kanske det håller lite längre =)!
Ok, takk.
Såpass lavt ja.
Trodde det gikk an å strekke den over 9:1 faktisk.
Mettis, hvorfor det? Hoder ikke Vi-PecV88 mener du?
Re: Trenger hjelp med valg av kompforhold S50 supercharged
Posted: 01 Nov 2014, 20:42
by jackdaniels
Mettis=metanol insprutning för inblandning med insugsluften.
Re: Trenger hjelp med valg av kompforhold S50 supercharged
Posted: 01 Nov 2014, 21:09
by Anbjørn
jackdaniels wrote:Mettis=metanol insprutning för inblandning med insugsluften.
Aha
Men metanol er nok ikke aktuelt for daglig bruk.
Banekjøring derimot er en annen sak.
Målet for motoren er å ha et meget holdbart oppsett på 95 oktan.
På gate til daglig bruk skal jeg ta ut ca 330Hk/350Nm ved ca 6500 rpm og anslagsvis 0,35 bar ladetrykk.
For bane så skal annet map med optimalisert vanos, økt turtallsperre og høyere tenning brukes.
Mindre reimhjul på kompressoren monteres også for høyere ladetrykk.
Jeg synes det høres litt lavt ut med 8,5:1
Vet det er folk som kjører mye og hardt med 8,5:1 og 1,3-1,5bar på 95 oktan uten å få tenningsbank selv med meget høy tenning.
Dette forøvring da med turbo og ikke kompressor.
Re: Trenger hjelp med valg av kompforhold S50 supercharged
Posted: 02 Nov 2014, 15:28
by Joachim
S50 er overhode ikke glad i overlading og mye tenning...
Re: Trenger hjelp med valg av kompforhold S50 supercharged
Posted: 02 Nov 2014, 17:13
by Anbjørn
Joachim wrote:S50 er overhode ikke glad i overlading og mye tenning...
Hadde satt pris på at du forklarer hvorfor ikke.
Skjønner at det går dårlig med en orginal motor, men min blir jo langt derfra.
Re: Trenger hjelp med valg av kompforhold S50 supercharged
Posted: 03 Nov 2014, 10:56
by Joachim
Toppen er rett og slett "for bra", hvis man kan si det slik.
Høy forbrenningshastighet skaper problem ved overlading og vanlig bensin.
Man må dra av så mye tenning for å unngå tenningsbank.
VS motor mente man måtte ned på rundt 7 - 7,5 i komp for å få det til å funke noenlunde med vanlig bensin.
Vi har nettopp erfart problemet selv på en s50b32.
Den skal over på e85 nå...
Re: Trenger hjelp med valg av kompforhold S50 supercharged
Posted: 03 Nov 2014, 11:36
by Anbjørn
Åja såpass ja.
Blir jo litt plagsomt å må kjøre E85 til daglig.
Bilen skal også godkjennes.
Takk for svar.