Bmw M535i Turbo | S38 Turbo
Posted: 19 Oct 2014, 14:37
Då ska jag väl starta tråden här också!
Införskaffade en M535 som gått som turbo av en vän för en billig peng med sugmotor.
Det är ett lite långdraget projekt då garaget är i byn 20 mil bort, dock har jag samlat på mig delar lite eftersom och brukat bilen tills sommaren iår men tanken var väl att förhoppningsvis ha igång den till EDPS Piteå 2015
Receptet då.
Block:
M30b35 med standardbotten plansvarvade kolvar.
Såklart med nya ringar och lager.
Cooperring packning.
Topp:
Catcams kamaxel (duration 293/293* | Max lyft 0-spel 10.05/10.05 | Lyft ÖD 2.10/2.10)
Enem stålvippor.
Då jag kör med alu insug så ska jag slipa till insugskanalerna lite då de har lite speciell form vilket alu insuget inte följer.
PPF steg 2 ventilfjädrar.
Grenröret tillverkat av beaver6
Turbon är en Borg warner s300sx s366 med 0.88 A/R
Drivlina:
Sachs 765 tryckpatta med KEP 240mm 4-puckad lamell. Enkelmasse svänghjul givetvis.
S6S 420G låda omsvetsad för m30 svep.
Diffen är en M535i så den ska väl hålla en del.
Bränsle/tändning:
Magnafuel 750 pump.
Trickflow filter
2200cc bosch spridare.
Nuke fuelrail.
Aeromotive BTR.
40L fuelcell i skuffen.
MSD 6A
MSD Tändkablar.
VEMS styrsystem.
Arp såklart i toppen, svänghjulet och ramlagrena.
Bilen ska gå på e85 i sann miljövänlig anda.
Tanken var väl att se hur långt man kommer effektmässigt innan något rasar då dessa morötter brukar klara enormt mycket spö för att vara konstruerade på 60-talet
Slänger väl in lite bilder.
Svarta Azev A, tyvärr såg den lite sunkig ut med dessa så de skickades iväg efter ett tag..
Grenröret.
Köpte en Vässad kamaxel som blev knäckt av bussgods
Lill snigeln
Katten gillar allt som relaterar till boosting, som t.ex paketet från ppf
Donatormotorn som var skrot
Värsta jag sett på en originalmotor från en 535iA.
Turligt så fick jag hämta ett nytt block från en vän i Pajala.
Samt så fick några myggor sätta livet till spel, märkte också att bilen varvar kring 3800 i 170-180 och det är ju inte direkt nå högre varvtal på en bensinare.
Så ser bilen ut i dagsläget.
80mm accufab till aluinsuget.
Sen blev det julafton från ppf för någon dag sedan.
Vet någon hur mycket lyft ventilerna klarar utan att slå i? När man plansvarvat vill säga, eller är det urtag som gäller för min del?
Införskaffade en M535 som gått som turbo av en vän för en billig peng med sugmotor.
Det är ett lite långdraget projekt då garaget är i byn 20 mil bort, dock har jag samlat på mig delar lite eftersom och brukat bilen tills sommaren iår men tanken var väl att förhoppningsvis ha igång den till EDPS Piteå 2015
Receptet då.
Block:
M30b35 med standardbotten plansvarvade kolvar.
Såklart med nya ringar och lager.
Cooperring packning.
Topp:
Catcams kamaxel (duration 293/293* | Max lyft 0-spel 10.05/10.05 | Lyft ÖD 2.10/2.10)
Enem stålvippor.
Då jag kör med alu insug så ska jag slipa till insugskanalerna lite då de har lite speciell form vilket alu insuget inte följer.
PPF steg 2 ventilfjädrar.
Grenröret tillverkat av beaver6
Turbon är en Borg warner s300sx s366 med 0.88 A/R
Drivlina:
Sachs 765 tryckpatta med KEP 240mm 4-puckad lamell. Enkelmasse svänghjul givetvis.
S6S 420G låda omsvetsad för m30 svep.
Diffen är en M535i så den ska väl hålla en del.
Bränsle/tändning:
Magnafuel 750 pump.
Trickflow filter
2200cc bosch spridare.
Nuke fuelrail.
Aeromotive BTR.
40L fuelcell i skuffen.
MSD 6A
MSD Tändkablar.
VEMS styrsystem.
Arp såklart i toppen, svänghjulet och ramlagrena.
Bilen ska gå på e85 i sann miljövänlig anda.
Tanken var väl att se hur långt man kommer effektmässigt innan något rasar då dessa morötter brukar klara enormt mycket spö för att vara konstruerade på 60-talet
Slänger väl in lite bilder.
Svarta Azev A, tyvärr såg den lite sunkig ut med dessa så de skickades iväg efter ett tag..
Grenröret.
Köpte en Vässad kamaxel som blev knäckt av bussgods
Lill snigeln
Katten gillar allt som relaterar till boosting, som t.ex paketet från ppf
Donatormotorn som var skrot
Värsta jag sett på en originalmotor från en 535iA.
Turligt så fick jag hämta ett nytt block från en vän i Pajala.
Samt så fick några myggor sätta livet till spel, märkte också att bilen varvar kring 3800 i 170-180 och det är ju inte direkt nå högre varvtal på en bensinare.
Så ser bilen ut i dagsläget.
80mm accufab till aluinsuget.
Sen blev det julafton från ppf för någon dag sedan.
Vet någon hur mycket lyft ventilerna klarar utan att slå i? När man plansvarvat vill säga, eller är det urtag som gäller för min del?