Page 1 of 1

m50 högvarvig

Posted: 17 Oct 2014, 10:28
by Schlex.320
hej har läst och sökt halv ihjäl mig, efter info.
jag har fått svar att det går varva 8000rpm med en m50iv
gäller det orörd topp?
och jag undrar även om kompet ändrar om man sätter en iv topp på en vanos motor.
i mitt fall gäller det en m52b20 med m50b20 iv topp.
kompet är högre i b20 vanos motorerna det vet jag och det är det jag vill åt.
men blir det samma med iv topp? vill inte sänka kompet då jag ej ska överladda utan vill bara varva mkt för jag tycker det e fränt och det låter gött.
har även läst att det går göra om lyftarna men inte förstått riktigt hur, har en massa lyftare ligger från diverse motorer så kan ju lika gärna testa om jag får veta hur man gör. pinnen inuti ska bytas till en hel har jag förstått.

målet är att kunna dra till 8000varv.
kammarna har tappat effekt redan har jag förstått men det spelar ingen roll just nu. är mest varv och ljud jag vill åt. och för att testa om det går.

bygger på b20 då jag inte behöver leta retainers för att köra ivfjädrar på m52b28 så det blir ett budget bygge.

reseptet är följande
m52b20botten
m50b20iv topp
m54b30 insugskam
m50b20iv insugskam på avgas
ev byta till m52b28 stakar då dom är lite grövre.
m50b20 insug eller b25 om jag portar toppen
extraktor grenrör.
m30b28 svänghjul från e12a ska lättas lite mer.

alla saker har jag ligger.

Re: m50 högvarvig

Posted: 17 Oct 2014, 11:29
by ButterflyRacing
Du kan inte använda b28 stakar, dom är kortare.

Re: m50 högvarvig

Posted: 17 Oct 2014, 14:46
by Schlex.320
har b20 vanos längre stakar än b20iv ? för iv motorn jag plocka isär hade 135mm stakar samma som i en m50b25iv.
men du har säkert rätt va länge sedan jag plockade isär en m52b20 och stakarna kastade så kan inte direkt mäta dom hehe.

Re: m50 högvarvig

Posted: 21 Oct 2014, 14:30
by Schlex.320
någon som kan svara på hur jag gör om lyftarna till solida?
svarva en pinne har jag läst men mer då?
och hur man ställer in en ickevanos insugskam som avgaskam, 0,5mm öd å tdc å allt som det står men finns det bättre förklaring?
är inte helt noob på motorer men det där har jag ingen koll på.

Re: m50 högvarvig

Posted: 21 Oct 2014, 15:31
by erikjakan
Knacka en lyftare mot ett hårt bord lr likande, dem kommer ploppa isär, då ser du var/hur du kan stoppa i en solid stav, jag hade köpte nya, inte vågat riskera att pilla där.

MVH Erik

Re: m50 högvarvig

Posted: 21 Oct 2014, 20:42
by Nisse Järnet
Till 8k behöver man inte solida lyftare.

Re: m50 högvarvig

Posted: 21 Oct 2014, 21:00
by Schlex.320
Tack för svaren :)
Jag har nog lyftare ligger från 2st toppar :P
Men går det köra med vanos lyftare i en IV topp?
Läst att dom är lättare, olika nr har dom iaf.
Kanske säkrast att låta IV toppen va standard utom kammarna då.
Men ska nog porta den så den blir som en 2,5/8 topp :)

Re: m50 högvarvig

Posted: 21 Oct 2014, 21:35
by Jens92
Det går att köra vanos lyftare i Icke vanos toppen, du måste dock ta hela kambryggorna då det skiljer i diameter på lyftarna mellan vanos och ickevanos.

Edit, det kan dock vara så att lyftarna har för liten innerdiameter för att gå över fjädrarna i ickevanostoppen så det får man mäta, finns olika typer.

Re: m50 högvarvig

Posted: 22 Oct 2014, 06:11
by Schlex.320
okei tack får kika på detta fan att jag gav bort kambryggan till insugskammen från iv toppen då :(

Re: m50 högvarvig

Posted: 24 Oct 2014, 06:35
by Schlex.320
jag testade med m52b28 lyftare och den verkar väldigt tight, skiljer en hel del i innerdjup på iv lyftare och vanos lyftare.

Re: m50 högvarvig

Posted: 24 Oct 2014, 06:41
by Schlex.320
det är alltså m50vanos lyftare som behövs, m50 och m52 har inte likadana.