Snida ihop till lamelldiff?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
dr.rosenrosen
Posts: 8
Joined: 04 Dec 2006, 20:49

Snida ihop till lamelldiff?

Post by dr.rosenrosen »

Har en diffklump med lamelldiff i på gång men dock med fel utväxling. Har hört lite rykten om att det ska vara möjligt att bygga om det så att jag får rätt utväxling. Har sökt som en tok men inte hittat på något vettigt så om någon har något bra tips eller bara bekräfta att detta är möjligt skulle det vara himla bussigt.

Själva diffarna vi snackar om är lilla diffen där den ena har utväxling 3.47 och jag vill gärna ha kvar min 4.10.

Andra frågan när jag ändå är i farten, om det nu är möjligt att bygga om går det även om det är stora diffen man tar lamellpaketet ifrån?

Så om någon har nått bra länktips eller kanske rent utav en projekttråd om detta så tveka inte att klistra in en länk.

Ja just f-n ja, tydligen kan det vara lite glapp i den, svårt att återställa till bättre skick?

kanske lite rookie frågor men hey man måste ju chansa. :lol:


Aaah just de, bilen vi snackar om som detta ska snidas på är en E30 318is
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

om du drar till skroten o letar rätt på en 518 E28 så har dom 4,10 i utväxling o lilla E28 diffen (som är samma som stora E30 diffen, förutom den bakre alukåpan, som bara är att byta rakt av mot E30:ns (den storadå självklart))

o så pillar du ur slamellpaket med kronhjul ur din bromsade diff, o gör samma med E28 diffen, skruvar loss kronhjulet från båda o monterar E28:ans kronhjul på lamellpaketet, o tillbax i E28 huset.

kolla så att kuggspelen bli bra o sen e de bara o köra, 4,10 o lamelldiff.

gjorde så på min 320 turbo E30

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Post Reply