Page 1 of 1
n52 vev i m50/m52 ?
Posted: 25 Sep 2014, 13:57
by ButterflyRacing
Är det någon som vet om tex veven från n52 passar i m50 blocker.....på samma sätt som man kan blanda delar från m54 och m50 ?
Re: n52 vev i m50/m52 ?
Posted: 29 Sep 2014, 15:25
by Clew
Kort svar: Nej
Jag har funderat på samma, mest för att jag tyckte att 88mm slag och 85mm borr var ett vettigare koncept för 3l...
Var det samma tanke du hade?
Cylinderavstånd är detsamma, men det verkar som de har ändrat lagerdimensioner.
N52 har 56mm på alla ramlager utom ett (axiallagret?) som är 65mm.
Vevlager är 50mm istället för 45mm på m5x
Kamaxeldrivning vet jag inte, slutade forska i det när jag hittade info på lagerdimensioner...
Kåpa för kamaxeldrivningen är dock en del av blocket på dessa, gissar att det kan se annorlunda ut där.
Triggerhjul sitter inuti motorn mellan 5an och 6an.
Källa:
http://www.kneb.net/bmw/E90/04_N52%20Engine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: n52 vev i m50/m52 ?
Posted: 29 Sep 2014, 16:57
by ButterflyRacing
Clew wrote:Kort svar: Nej..................................
'Tack, jättemycket för PDFén...
Jag försöker hitta ett sätt att få ut så mycket som möjligt ur 2,5 liters sugmotor, då det är den volymen som gäller för den långloppsklass vi åker.
Det jag letar efter, är dom bästa/vassaste grejorna från orginalmotorerna, som går att blanda.
n52an ser intressant ut. Så man får väl köpa en trasig....för att se vad som går att blanda.
Målsättningen/önskemålet är 260-275 hk med standard grejor.
Jag skulle kunna tänka mej att köpa custom vevstakar.....om jag hittar någon kul kombo.
Re: n52 vev i m50/m52 ?
Posted: 30 Sep 2014, 15:08
by Speedas
Vacmotorsport har ju en vev till m50 med 97mm slag men den är ju förstås inte original, blir ju 3,3L motor med 85mm kolvar isf

Re: n52 vev i m50/m52 ?
Posted: 30 Sep 2014, 15:58
by ButterflyRacing
Speedas wrote:Vacmotorsport har ju en vev till m50 med 97mm slag men den är ju förstås inte original, blir ju 3,3L motor med 85mm kolvar isf

Jag skulle ju ha 2,5 liter.
Re: n52 vev i m50/m52 ?
Posted: 30 Sep 2014, 16:05
by ButterflyRacing
Jag har sett en bild på kolvarna....och det verkar vara dom på dom.
Jag har inte räknat exakt....men m54b22tu vev, block med nya foder och 85 mm i borr, N52 kolvar, custom stakar och dom vassaste kammarna som finns orginal, tillsammans med den topp som flödar bäst....kan tex. vara en väg att gå.
Re: n52 vev i m50/m52 ?
Posted: 03 Oct 2014, 12:31
by Clew
Okej, intressant projekt!
N52B25 i sin helhet är ju en lätt konstruktion, men toppen är nog för komplicerad att bygga något sådant av.
Tror jag skulle utgå från en M54B25, med M54B30 kammar (tror att topppen i övrigt är densamma). Samt öka kompet på lämpligt vis.
Man lär ju räkna lite på det så att det blir avstämt, men M54B30 insug och S54 grenrör kanske kan vara en bra kombo också?
Hur ser reglementet ut? Vad får du göra så länge du håller dig under 2.5l?
Själv har jag byggt en 2,5l turbomotor som jag vill ska ha så fin sugeffekt som möjligt.
Toppen är en M52, med en omsvarvad IV insugskam på avgas och en lite moddad m54 insugskam på insug.
Då får jag ju samma spec som dubbla IV-kammar men med bibehållen Vanos.
Tror det är den bästa kombon med originalkammar (bortsett från S52B32 US då).
Re: n52 vev i m50/m52 ?
Posted: 03 Oct 2014, 13:54
by ButterflyRacing
Clew wrote:
Hur ser reglementet ut? Vad får du göra så länge du håller dig under 2.5l?.
Vi har fri trimning. Men ingen överladd.
Sitter det några roliga kammar i US-motorerna ?
Re: n52 vev i m50/m52 ?
Posted: 04 Oct 2014, 14:03
by Clew
ButterflyRacing wrote:Clew wrote:
Hur ser reglementet ut? Vad får du göra så länge du håller dig under 2.5l?.
Vi har fri trimning. Men ingen överladd.
Sitter det några roliga kammar i US-motorerna ?
Dom är på 250grader och 10,2mm lyft på insug, lite mindre på avgas (minns ej riktigt).
Brukar gå för 300-400$ på eBay
Men är det fri trimning kan du ju hitta nåt vassare?
Re: n52 vev i m50/m52 ?
Posted: 04 Oct 2014, 16:44
by ButterflyRacing
Clew wrote:ButterflyRacing wrote:Clew wrote:
Hur ser reglementet ut? Vad får du göra så länge du håller dig under 2.5l?.
Vi har fri trimning. Men ingen överladd.
Sitter det några roliga kammar i US-motorerna ?
Dom är på 250grader och 10,2mm lyft på insug, lite mindre på avgas (minns ej riktigt).
Brukar gå för 300-400$ på eBay
Men är det fri trimning kan du ju hitta nåt vassare?
Ja....men jag är för snål för att köpa kammar för 10.000:- ......
