Utöka wifi räckvidden??

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
baumgardt

Utöka wifi räckvidden??

Post by baumgardt »

Tjena!

Har halvkass Wifi täckning hemma och skulle vilja förbättra den.

Har köpt mig en en Wifi förstärkare på NetonNet http://www.netonnet.se/art/dator/natver ... 9877.4070/
Blir dock inte helt klar på hur fan den funkar. Har konfigurerat den som det står i bruksanvisning så den står som en repeater, man kan också ställa den som accessport.
Har satt den i ett vägguttag i den delen av huset där täckningen är kass.
När jag nu ska koppla mig trådlöst till mitt nätverk så kan jag koppla mig som vanligt mot routern eller mot förstärkare.
Kopplar jag mig mot förstärkaren får jag bra täckning där den förut var bra och kass på andra ställen. (som till exempel precis bredvid min vanliga router :lol: ) Kopplar jag mig mot routern blir det precis som vanligt.

Frågan är nu om det är jag som har kopplat den lustigt eller om det är så att jag måste växla nätverk manuellt för att få ordentlig täckning i hela huset?

Eller finns det nån form av förstärkare som man kan använda och fortfarande vara uppkopplad mot original routern? Det vill säga en som bara förstärker signalen utan att man kopplar upp sig mot den.

Hoppas det finns någon här inne som är aningens bättre på det här med nätverk än mig!

mvh
baumgardt

Re: Utöka wifi räckvidden??

Post by baumgardt »

Har nu även upptäckt att den helt och hållet mördar internet hastigheten.
Om jag sitter still på samma ställe och mäter så får jag 50 MBit om jag är kopplad med orginal routern och 3 MBit om jag kopplar mig mot repeatern :?
Allx

Post by Allx »

Mottagningen du ser på datorn när du är uppkopplad mot repeatern har inget med internethastighet att göra. Bara mot själva repeatern.
Även att tänka på är att repeatern ska sitta mellan routern och där du har dålig mottagning. En repeater förstärker inte signalen och blir alltså bara en förlängning av hastigheten som repeatern tar emot.
alpinabiturbo

Post by alpinabiturbo »

Den där anderssongrejen är nog bara att skicka tillbaka. Vad har du för router?
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
erik@e30

Post by erik@e30 »

sök på google på INssider och gå in på metagreeks hemsida å ladda ner den programvaran på en pc med trådlös Wifianten (laptop)..

Starta å kolla hur många olika nätverk som finns i närheten

om flera ligger på samma kanal som ditt nätverk ligger på så följer du din routers guide till att ändra kanal eller Channel.

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld

Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
Post Reply