Hej! Jag är ny på forumet men har läst en del både här och på andra forum.
Jag och en kompis hade tänkt plita på en turbo på hans gamla E30 316. Vi har en turbo från en Saab 9000 CSE tror jag att det var om jag inte minns fel och jag skulle gissa att det är en T25. Kan möjligtvis vara en mindre variant men som sagt, jag gissar att det är en T25. Har inte möjlighet att kolla den just nu.
Hur som haver, vad jag har läst verkar det vara en ganska bra idé att köra med E85 då det enligt nån annan tråd här ska vara lättare att få ordning på.
Motorn är oöppnad och det finns inga planer i nuläget att ändra på det.
Jag har en uppsättning med gröna 465cc@3,8bar spridare (volvo R tror jag) liggandes, vilka vi tänkt använda, som jag vet att Maptun kör upp till 315 hk med bensin och fyrpuffra. Känns därmed rimligt att dom borde funka upp till runt 240-250 hk med E85. Nu vet jag inte riktigt hur man fixar till så att dom lirar med originalsprut.
Jag gissar att man kan köra med nån större LMM (och kanske gasspjäll?) för att lura systemet att tro att mindre luft kommer in i systemet och därmed få kortare cykler för spridarna?
En annan tanke jag har är att köra med ställbar BTR och bara skruva ner soppatrycket till grejorna lirar? Bara kolla A/F-ratio med bredbandslambda. Blir spridarna oprecisa vid lågt tryck, funkar dom inte linjärt eller nåt annat sånt dumt? Det här vore nog det lättaste om det funkar...
Progressiv BTR verkar också vara en bra plan för att kompensera soppamängden vid laddtryck men vad ska man köra för förhållande? Har sett nån som kört 1:1,4 på en M50B25 med E85 men finns det nån som kan förklara _varför_ man väljer ett specifikt förhållande? Dom är ju rätt dyra dom där, så man vill ju inte gärna köpa så många då vi trots allt pratar om ett lågbudgetprojekt.
Vad tycker original soppapump om E85? Hur många turboponnys pallar den att trycka på för? Räcker den upp till 250 hk med E85?
Sen är turbon i fråga vattenkyld också. Vill minnas att jag läst i nån forumtråd nånstans i nåt sammanhang att man bara kan plugga dom hålen. Är jag felunderrättad eller upplyst?
E85 från diverse mackar har ju efter vad jag förstått en förmåga att pendla allt mellan E65 till E90.. Ganska stor skillnad mellan dom nivåerna och om man som i vårt fall inte har en bil vars system kan kompensera för det, kan man på nåt sätt fixa nåt snabbt (helst inifrån kupên) sätt att ändra soppatrycket om man ser att lamdba sticker iväg åt nåt håll?
Och till sist, hur högt vågar man ladda? 0,5bar känns tämligen safe, speciellt om vi skulle besluta oss för att köra på E85.. Är 1 bar realistiskt att försöka med? Kanske till och med lite mer? Inte direkt då förstås men när man väl fått grejorna att lira lite.
Kommer säkerligen dyka upp fler frågor men just nu känner jag mig ganska nöjd faktiskt.
M40B16 med T25
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: M40B16 med T25
Jag är inne på samma grej. Följer detta inlägget