Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25
Posted: 13 Sep 2014, 18:00
God kväll gott folk!
Nu är det så att jag skakade hand idag på en E30 coupé -84a som ska bli en oljad blixt tillslut. Ja, i alla fall ganska snabb
Jag har tänkt att dela upp den här tråden i 2 delar, första blir ni i planeringsstadiet där jag gärna tar emot åsikter och tips på delar som kan tänkas vara nödvändiga. Del 2 blir montering där jag gärna tar emot tips på lösningar till de problem som kan tänkas uppstå.
Som sagt så är bilen en e30 coupé som är nära på helt tom. Tanken är att en M50B25 ska sitta under huven så småningom samt att den ska reggas som ombyggt fordon med motorn, bur, fuelcell i skuffen osv. Effekten jag siktar på ska vara runt 350-400 whp och det SKA hålla!
Till att börja med så lär jag jaga reda på delar till chassiet för att få det vettigt för drifting.
Bakvagn så tänkte jag leta efter E28 535 diff, nå seriösa drivaxlar och M5-knutar, det är väl receptet på "skottsäkra" bakvagnen? Från vilken M5 ska knutarna komma ifrån? Antar att det är E34, men ett 100% säkert svar vore bra så man inte köper på sig fel delar.
För att öka styrvinkel så ska E46ans bärarmar vara nödvändiga har jag läst, vad är det mer man behöver? Har läst att framvagnen från E36 är ganska vettig, hur pass bolt-on är den?
Invändigt blir det som sagt bur, är det nödvändigt att förstärka infästningen för bakvagnen som man brukar läsa att folk gör på E36orna? Finns det något mer som är nödvändigt att göra invändigt i bilen?
Fuelcell i skuffen, nå bra pumpar osv. Har tänkt ha tanklocket på skuffen, är det någon som har en bra lösning på det så man vet vad man ska köpa på sig för delar för att lösa det?
Har även tänkt köra plastrutor runt om (förutom framrutan), finns det något vettigt ställe man kan köpa färdiga? (har inte googlat det än, kanske vore en bra idé
)
Samt att jag gärna skulle vilja ha lite tips på vilken ordning jag borde ta allt i, det första blir i alla fall att svetsa i bur och måla den vit i motorutrymmet, inne i coupen och i skuffen. Efter det har jag inte planerat riktigt vad jag ska ta. Vad vore smidigast? Skulle ju bli trött om det var så att jag monterar något och sen är tvungen att ta ner skiten för att det sitter i vägen för något annat som ska på plats.
Vilka coilovers vore schyst att ha? Jag har avsikt att köra mestadels gata och drifting, men det kan bli nån vända stripp också.
Slutligen, min budget på det hela är ca 50.000 kr exkl. karossen som nyss är köpt.
Tackar för alla möjliga tips jag kan tänkas få, även om ni har delar jag behöver så hör gärna av er
Nu är det så att jag skakade hand idag på en E30 coupé -84a som ska bli en oljad blixt tillslut. Ja, i alla fall ganska snabb

Jag har tänkt att dela upp den här tråden i 2 delar, första blir ni i planeringsstadiet där jag gärna tar emot åsikter och tips på delar som kan tänkas vara nödvändiga. Del 2 blir montering där jag gärna tar emot tips på lösningar till de problem som kan tänkas uppstå.
Som sagt så är bilen en e30 coupé som är nära på helt tom. Tanken är att en M50B25 ska sitta under huven så småningom samt att den ska reggas som ombyggt fordon med motorn, bur, fuelcell i skuffen osv. Effekten jag siktar på ska vara runt 350-400 whp och det SKA hålla!
Till att börja med så lär jag jaga reda på delar till chassiet för att få det vettigt för drifting.
Bakvagn så tänkte jag leta efter E28 535 diff, nå seriösa drivaxlar och M5-knutar, det är väl receptet på "skottsäkra" bakvagnen? Från vilken M5 ska knutarna komma ifrån? Antar att det är E34, men ett 100% säkert svar vore bra så man inte köper på sig fel delar.
För att öka styrvinkel så ska E46ans bärarmar vara nödvändiga har jag läst, vad är det mer man behöver? Har läst att framvagnen från E36 är ganska vettig, hur pass bolt-on är den?
Invändigt blir det som sagt bur, är det nödvändigt att förstärka infästningen för bakvagnen som man brukar läsa att folk gör på E36orna? Finns det något mer som är nödvändigt att göra invändigt i bilen?
Fuelcell i skuffen, nå bra pumpar osv. Har tänkt ha tanklocket på skuffen, är det någon som har en bra lösning på det så man vet vad man ska köpa på sig för delar för att lösa det?

Har även tänkt köra plastrutor runt om (förutom framrutan), finns det något vettigt ställe man kan köpa färdiga? (har inte googlat det än, kanske vore en bra idé

Samt att jag gärna skulle vilja ha lite tips på vilken ordning jag borde ta allt i, det första blir i alla fall att svetsa i bur och måla den vit i motorutrymmet, inne i coupen och i skuffen. Efter det har jag inte planerat riktigt vad jag ska ta. Vad vore smidigast? Skulle ju bli trött om det var så att jag monterar något och sen är tvungen att ta ner skiten för att det sitter i vägen för något annat som ska på plats.
Vilka coilovers vore schyst att ha? Jag har avsikt att köra mestadels gata och drifting, men det kan bli nån vända stripp också.
Slutligen, min budget på det hela är ca 50.000 kr exkl. karossen som nyss är köpt.
Tackar för alla möjliga tips jag kan tänkas få, även om ni har delar jag behöver så hör gärna av er
