Page 1 of 3

Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 13 Sep 2014, 18:00
by wallingstam
God kväll gott folk!
Nu är det så att jag skakade hand idag på en E30 coupé -84a som ska bli en oljad blixt tillslut. Ja, i alla fall ganska snabb :)

Jag har tänkt att dela upp den här tråden i 2 delar, första blir ni i planeringsstadiet där jag gärna tar emot åsikter och tips på delar som kan tänkas vara nödvändiga. Del 2 blir montering där jag gärna tar emot tips på lösningar till de problem som kan tänkas uppstå.

Som sagt så är bilen en e30 coupé som är nära på helt tom. Tanken är att en M50B25 ska sitta under huven så småningom samt att den ska reggas som ombyggt fordon med motorn, bur, fuelcell i skuffen osv. Effekten jag siktar på ska vara runt 350-400 whp och det SKA hålla!

Till att börja med så lär jag jaga reda på delar till chassiet för att få det vettigt för drifting.
Bakvagn så tänkte jag leta efter E28 535 diff, nå seriösa drivaxlar och M5-knutar, det är väl receptet på "skottsäkra" bakvagnen? Från vilken M5 ska knutarna komma ifrån? Antar att det är E34, men ett 100% säkert svar vore bra så man inte köper på sig fel delar.

För att öka styrvinkel så ska E46ans bärarmar vara nödvändiga har jag läst, vad är det mer man behöver? Har läst att framvagnen från E36 är ganska vettig, hur pass bolt-on är den?

Invändigt blir det som sagt bur, är det nödvändigt att förstärka infästningen för bakvagnen som man brukar läsa att folk gör på E36orna? Finns det något mer som är nödvändigt att göra invändigt i bilen?

Fuelcell i skuffen, nå bra pumpar osv. Har tänkt ha tanklocket på skuffen, är det någon som har en bra lösning på det så man vet vad man ska köpa på sig för delar för att lösa det? :)

Har även tänkt köra plastrutor runt om (förutom framrutan), finns det något vettigt ställe man kan köpa färdiga? (har inte googlat det än, kanske vore en bra idé :oops: )

Samt att jag gärna skulle vilja ha lite tips på vilken ordning jag borde ta allt i, det första blir i alla fall att svetsa i bur och måla den vit i motorutrymmet, inne i coupen och i skuffen. Efter det har jag inte planerat riktigt vad jag ska ta. Vad vore smidigast? Skulle ju bli trött om det var så att jag monterar något och sen är tvungen att ta ner skiten för att det sitter i vägen för något annat som ska på plats.

Vilka coilovers vore schyst att ha? Jag har avsikt att köra mestadels gata och drifting, men det kan bli nån vända stripp också.

Slutligen, min budget på det hela är ca 50.000 kr exkl. karossen som nyss är köpt.

Tackar för alla möjliga tips jag kan tänkas få, även om ni har delar jag behöver så hör gärna av er :)

Re: E30 med T5

Posted: 13 Sep 2014, 19:02
by ButterflyRacing
Det är väl e28 M5 grejor man använder för skottsäker bakvagn.

e36 och e30 bärarmar fram....är i stort sett identiska. så det lär inte bli någon skillnad på styrvinkeln.

Re: E30 med T5

Posted: 13 Sep 2014, 19:45
by niclasmann
Riktigt ballt projekt! Kommer att följas :)

Re: E30 med T5

Posted: 14 Sep 2014, 12:28
by wallingstam
Ja, fel av mig. Det va E46ans bärarmar jag tänkte på.

Re: E30 med T5

Posted: 15 Sep 2014, 17:23
by wallingstam
Tänkte bygga egen bud, någon som sitter på ritning över en bur? :) Typ vart man ska ha infästningarna i bilen osv.
Samt om någon har ritning över motorfästen för att sätta en T5a i E30, inte det vanligaste kanske men om någon har eller vet vart man kan hitta så vore jag glad :)

Re: E30 med T5

Posted: 16 Sep 2014, 08:21
by J_Gustavsson
Var nån kille från Jönköping som byggde en, han sitter säkert på bra information. Tror de var TeamNollTre6!

Re: E30 med T5

Posted: 16 Sep 2014, 11:25
by wallingstam
Tack för tipset, ska kollas upp :)

Re: E30 med T5

Posted: 17 Sep 2014, 21:56
by R.Ahlgren
har själv sneglat på denna kombo. men de blir lite "bökigt" med ett 960 oljetråg kommer "bulan" bakom framvagnsbalken och där sitter krängaren. den går ju givet visa att flytta/ersätta med tex knivkrängare. men det blir trång ändå med mina grova mätningar ögonmått och synvinklar såg de ut som torpeden behövde moddas och där satte de stopp för mig. de finns ju alltid torrsump och det löser ju en del platts problem. jag gjorde bara grova kalkyler på detta så jag kan ha fel. Men det finns många roliga motorer som är betydligt lättare att stoppa i. lycka till

Re: E30 med T5

Posted: 17 Sep 2014, 22:12
by ButterflyRacing
R.Ahlgren wrote:har själv sneglat på denna kombo. men de blir lite "bökigt" med ett 960 oljetråg kommer "bulan" bakom framvagnsbalken och där sitter krängaren. den går ju givet visa att flytta/ersätta med tex knivkrängare. men det blir trång ändå med mina grova mätningar ögonmått och synvinklar såg de ut som torpeden behövde moddas och där satte de stopp för mig. de finns ju alltid torrsump och det löser ju en del platts problem. jag gjorde bara grova kalkyler på detta så jag kan ha fel. Men det finns många roliga motorer som är betydligt lättare att stoppa i. lycka till
Vi har en e30 med Volvo 940 Turbo (som är till salu) där satte vi krängaren framför balken.
Vi flyttade även fram mittsektionen av framvagnsbalken, några cm, utan att störa hjulvinklarna...då styrväxeln på e30 sitter onödigt långt bak.

Men....det är trångt som fan, i alla fall.
940 motorn lutar ju....så vi fick ta bort ena fläkthjulet på coupefläkten, för att flytta motorn bakåt.....och fick ändå bygga om tråget.

Re: E30 med T5

Posted: 21 Sep 2014, 20:45
by wallingstam
Det är ändrade planer, blir m50b25 med turbo och etanol. Tanken är att regga som ombyggt fordon. Zf låda och motor från en e34 inhandlades idag.

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 22 Sep 2014, 10:54
by wallingstam
Egentligen så försvann en hel del problem i och med att planerna ändrades till att köra M50B25 istället för en T5a. Det jag är fundersam på nu, men som egentligen inte är akut att genomföra är elsystemet. Chassiet är helt rent nu och det jag tänkt köra är lysen, blinkers, bromsljus, tuta, fläkt med 3 olika lägen (avstängd, lite fläkt, mycket fläkt), spolning på rutan, vindrutetorkare, reglage för temp i bilen (dock ingen ac). Vad är det mer som man lär ha för att den ska få rulla gata? Förutom elen till motor/sprut/soppa alltså.
Tänkte sätta alla reglage på en panel i mitten, blir ju ingen stereo eller så, så på den platsen tänkte jag göra en yta där jag kan sätta en del switchar.

Är det någon som är duktig på att koppla in elsystem? Undrar lite vad det är jag behöver ha för att lyckas fila ihop ett elsystem. Men som sagt, är egentligen inte akut utan det får lösas i slutskedet.

Jag är på jakt efter en bakvagn till E30n och har snöat in lite på E36 compact-bakvagnen då den ska vara bolt-on, stämmer det? Vad är det lämpligt att köra för diff i den? Har som sagt ZF-låda och ska köpa mig en kardan från en 328 tänkte jag, så det lär vara en diff som lirar med det. Vill inte att bilen bara ska gå 150 blås... Tips mottages :!: :D

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 22 Sep 2014, 12:18
by Loostrom
Använd google Kalle eller sök här på forumet, allllll info och lite till finns redan....

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 22 Sep 2014, 15:02
by wallingstam
Om det inte va för att forumet för det mesta gav mig svaret "försök igen senare" så hade det varit ett alternativ :twisted:

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 22 Sep 2014, 20:04
by ButterflyRacing
wallingstam wrote:Om det inte va för att forumet för det mesta gav mig svaret "försök igen senare" så hade det varit ett alternativ :twisted:
Det är för att du är för snabb på knapparna.
Räkna till 10.....innan du trycker vidare.

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 26 Sep 2014, 07:10
by wallingstam
Bakvagn är inhandlad från en E36 compact, 323an med skivor alltså. Dock så fattades diff, knutar och axlar så det lär ordnas, tänkte ändå köra något som håller ordentligt så det kanske va lika bra att slippa betala för saker man ändå inte skulle använt.

Någon som har tips på diff, knutar och axlar? Jag har ZF-lådan från 525an. Som jag förstått det så vill den varva lite mera än M-bilarnas/dieslarnas lådor så det lär man väl ta igen nu i diffen känner jag. Vill gärna att bilen i alla fall ska göra 250 blås, utöver det är ju gränsfall att man kan köra på någon bana i Sverige?

Har även köpt motorfästen från E36a, styrväxel från E36a och eventuellt växellådskuddar från E36a.


Bilder kommer i helgen på liket då jag ska börja rensa ur och förmodligen skruva ned gamla bakvagnen, som är till salu om någon är sugen på trummisar, kom igen, det är bra grejer! :mrgreen:

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 26 Sep 2014, 23:53
by wallingstam
Blivit en vända i garaget ikväll igen, har ju tyvärr bara möjlighet att skruva från fredag eftermiddag tills söndag kväll då jag befinner mig en bit ifrån garaget i veckorna.

Började i alla fall på med motorn, satan så torra slangarna va. Blir mycket som lär bytas ut, skulle tro att det är torrsprickor i alla!
Så jag började med att spraya wb40 på muttrarna till grenrören och lät verka ett tag så drog jag loss dem sen och tog bort grenröret
Image

När jag väl fick bort grenröret så tog jag bort fuelrail och sladdarna till spolarna för att få lite mindre att göra tills toppen ska av.
Image

Tog även bort insuget vilket inte alls va nå problem när fuelrailen väl va borta. 6 (tror jag det va) skruvar på ovansidan och 2 stycken på undersidan, samt lossa spjäll och slang till tomgångsmotor sen va det bara att lyfta bort. Anslutningen för tomgångsmotorn ska limmas och skruvas, lika bra efter man läst bilsports reportage, man skulle ju bli lite less om man sköt den första rundan när bilen är ihop sen!

Har även en fråga till er som har koll på ZF, jag antar att min är ifrån 525an som motorn satt i, ser så ut med tanke på det jämlika dammtäcket som ligger över grejerna 8)
Men jag tog i alla fall kort på siffrorna som stod på lådan, antar att någon kan utläsa vilken modell jag har:
Image

Ska även iväg imorgon och hämta bakvagn från e36 323 compact så det blir skivor och 5-bult bak. Ska även hämta E36 motorfästen samt E36 rattväxel. Det tar sig sakta men säkert. Skulle även som sagt uppskatta tips på diff som är lämplig till lådan (som vi nu förmodligen kan fastställa modell på) som ger mig en bra topphastighet och även är hållbar!

Morrs

Re: Framtida E30 besiktigad med överladdad M50B25

Posted: 27 Sep 2014, 15:05
by John.Karlsson
Här är en sida du kan räkna utväxling på!
Iofs gjord för volvo, men zf finns i listan och diversebakaxelutväxlingar.
Jag kommer förbi och kikar nån gång när grinden är öppen :)

http://www.taznet.se/volvo/transmission.php" onclick="window.open(this.href);return false;