Page 1 of 3
Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 09 Sep 2014, 22:19
by tyskdrift
Tjenare! Tänkte att det var dags att göra en projekt tråd. Jag har byggt på en bmw e34 525a i ca 2 år nu. Var med på några streetrace i sommras och jag blev fast direkt. Kände att E34an va för tung och stor bl.a. Så nu har jag köpt mig en liten E21a 323 -82a ( Pecka power) den vita, någon som känner igen den? Det kommer bilder på både E34an och E21an.
Lite motorspec nedan.
Motor
Block: m50b25iv
Vev: 2,8L
kolvar: m52 2,8L
Stakar: H-profil med ARP
Org topp
Cooperring
ARP topplock
Koppling
Svänghjul: Crmo 6kg från bakaxeldelar
Tryckplatta: Sachs 765
Lamell: 6-puck
Zf låda.
Soppa/tändning
Spridare: Delfi 893cc
Bränsletryckregulator: Aeromotive
Fuelrail: Nuke
Bränslefilter: Nuke
Y-kors: Nuke
Pumpar: Dubbla bosch 044
Sprut: MaxxEcu
Tändspolar: Vag
Andning
Turbo: Kkk29
Dump: Tial 50mm kopia
Wg: Hks 50mm kopia ( såld)
Grenrör: Hemmabyggt ( såld)
Intercooler: 600x300x76 PPF
530whp och 613NM 1,3bar, slutade där pga misständning och skenladd.
Här kommer några bilder på E34an samt mina nya E21a.
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 09 Sep 2014, 22:22
by niclasmann
Det blev många bilder på E34:an haha
Härligt recept annars!
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 09 Sep 2014, 22:27
by tyskdrift
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 09 Sep 2014, 22:29
by tyskdrift
Blev lite fel först haha, men nu så blev det rätt! Kommer mera bilder imån när jag varit i garaget!
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 10 Sep 2014, 23:04
by tyskdrift
Blev i garaget en stund nu ikväll. Provat grenrör och turbo placering, fått tag på ett moddad 328 grenrör. Tog även lite andra bilder så ni ser hur bilen ser ut osv.
Det var allt för idag, håller på gör om ena motorfästet också då motorn lär lutas upp lite grann, fylla gas imån och forsätta.
Kommentera gärna
Mvh
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 14 Sep 2014, 21:11
by tyskdrift
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 15 Sep 2014, 10:31
by andersson91
Blir fett
då kanske vi möts nästa år igen i långshyttan
(svart e30)
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 15 Sep 2014, 12:18
by tyskdrift
Absolut det gör vi! Blir lite uppgraderingar i vinter som dubbla insugs kammar, smått och gott helt enkelt. Har du någon tråd eller dylikt om E30in?
Mvh
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 15 Sep 2014, 12:35
by mr_z
ska du köra motor och låda stummonterat?
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 15 Sep 2014, 14:21
by tyskdrift
Jajjemen, Motorn hade jag stumt i e34an utan nå problem alls, växellådan hade jag org kuddar då, Hur ni andra, för och nackdelar? Jag har sett andra som kört stumt.. Ni får gärna motivera
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 15 Sep 2014, 20:52
by tyskdrift
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 17 Sep 2014, 20:11
by tyskdrift
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 22 Sep 2014, 22:05
by tyskdrift
Nu var det några dagar sen jag uppdatera, har inte hänt så hemskt mycket, har tänkt mycket på hur jag ska göra med tryckrören och spjällhuset. Men nu har jag fått lite tips och trix av skogsberg från skogenracing, det tackar jag för!
Har kapat ur dörrarna och plockat ur rutorna i framdörrarna, ska i med plast. Som sagt det blir en streetracebil så inge komfort är jag ute efter!
Lite bilder på allting kommer här.
Lättning utav dörrar
Som ni ser så blir det otroligt trångt vid spjällhuset
Gör mall till en fläns som jag sätter på insuget så jag kan flytta spjället.
Där har vi början på flänsen
provmonterar och det stämmer bra med hålen osv.
Försöka ta med dom till jobbet så jag kan hålborra dom
Det var allt för idag!
Kommentera gärna och kom med synpunkter. Alltid kul att veta vad ni andra tycker och tänker, om jag kan göra nånting bättre osv
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 23 Sep 2014, 20:04
by tyskdrift
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 01 Oct 2014, 20:50
by tyskdrift
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 12 Oct 2014, 21:26
by tyskdrift
Re: Bmw E21 M50b28 turbo
Posted: 12 Oct 2014, 21:36
by St3v3
Du får se till att slangen mellan spjäll och insug sitter fast ordentligt...annars kan det bli otrevligt