Page 1 of 3

Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 09 Sep 2014, 22:19
by tyskdrift
Tjenare! Tänkte att det var dags att göra en projekt tråd. Jag har byggt på en bmw e34 525a i ca 2 år nu. Var med på några streetrace i sommras och jag blev fast direkt. Kände att E34an va för tung och stor bl.a. Så nu har jag köpt mig en liten E21a 323 -82a ( Pecka power) den vita, någon som känner igen den? Det kommer bilder på både E34an och E21an.

Lite motorspec nedan.

Motor
Block: m50b25iv
Vev: 2,8L
kolvar: m52 2,8L
Stakar: H-profil med ARP
Org topp
Cooperring
ARP topplock

Koppling

Svänghjul: Crmo 6kg från bakaxeldelar
Tryckplatta: Sachs 765
Lamell: 6-puck
Zf låda.

Soppa/tändning

Spridare: Delfi 893cc
Bränsletryckregulator: Aeromotive
Fuelrail: Nuke
Bränslefilter: Nuke
Y-kors: Nuke
Pumpar: Dubbla bosch 044
Sprut: MaxxEcu
Tändspolar: Vag

Andning

Turbo: Kkk29
Dump: Tial 50mm kopia
Wg: Hks 50mm kopia ( såld)
Grenrör: Hemmabyggt ( såld)
Intercooler: 600x300x76 PPF

530whp och 613NM 1,3bar, slutade där pga misständning och skenladd.

Här kommer några bilder på E34an samt mina nya E21a.

Image

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 09 Sep 2014, 22:22
by niclasmann
Det blev många bilder på E34:an haha :lol: ;)

Härligt recept annars! :D

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 09 Sep 2014, 22:27
by tyskdrift
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Mvh Jonas Sandviken

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 09 Sep 2014, 22:29
by tyskdrift
Blev lite fel först haha, men nu så blev det rätt! Kommer mera bilder imån när jag varit i garaget! :)

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 10 Sep 2014, 23:04
by tyskdrift
Blev i garaget en stund nu ikväll. Provat grenrör och turbo placering, fått tag på ett moddad 328 grenrör. Tog även lite andra bilder så ni ser hur bilen ser ut osv.

Image

Image

Image

Image

Image

Det var allt för idag, håller på gör om ena motorfästet också då motorn lär lutas upp lite grann, fylla gas imån och forsätta.

Kommentera gärna
Mvh :)

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 14 Sep 2014, 21:11
by tyskdrift
Nu har jag gjort klart både motorfästena och växellådsbalken.. i hopp om att balken håller, vad tror ni?

Image

Image

Sen kapa jag m10 bult och svetsa fast i t4 flänsen till turbon så det blir enkelt med mutter sen.


Image

Image

Image

Image

Bonus bild på kärran och bromsok ifram.

Image

Image

Det var allt för den här gången. Nästa veckans mål är att göra fästen för intercoolern och även bygga tryckrör.

Kom gärna med synpunkter. Godkväll.

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 15 Sep 2014, 10:31
by andersson91
Blir fett :D då kanske vi möts nästa år igen i långshyttan ;) (svart e30)

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 15 Sep 2014, 12:18
by tyskdrift
Absolut det gör vi! Blir lite uppgraderingar i vinter som dubbla insugs kammar, smått och gott helt enkelt. Har du någon tråd eller dylikt om E30in?

Mvh 8)

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 15 Sep 2014, 12:35
by mr_z
ska du köra motor och låda stummonterat?

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 15 Sep 2014, 14:21
by tyskdrift
Jajjemen, Motorn hade jag stumt i e34an utan nå problem alls, växellådan hade jag org kuddar då, Hur ni andra, för och nackdelar? Jag har sett andra som kört stumt.. Ni får gärna motivera :)

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 15 Sep 2014, 20:52
by tyskdrift
Hann med lite grann efter jobbet idag också. Börjat kapa ur för kylare och provat hänga dit intercooler. Tight och fint kommer det att bli.

Image

Image

Image

Image

Imån är tanken att svetsa fästen för kylaren och intercoolern.

Hoj så länge! :)

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 17 Sep 2014, 20:11
by tyskdrift
Blev att åka till garaget en snabbis ikväll, han klar med fästena till intercoolern, har inte kommit på ännu hur jag gör med kylarn, kanske den blir tillräckligt stadig när kylslangarna kommer på?

Image

Image

Image

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 22 Sep 2014, 22:05
by tyskdrift
Nu var det några dagar sen jag uppdatera, har inte hänt så hemskt mycket, har tänkt mycket på hur jag ska göra med tryckrören och spjällhuset. Men nu har jag fått lite tips och trix av skogsberg från skogenracing, det tackar jag för! :)

Har kapat ur dörrarna och plockat ur rutorna i framdörrarna, ska i med plast. Som sagt det blir en streetracebil så inge komfort är jag ute efter!

Lite bilder på allting kommer här.

Lättning utav dörrar
Image

Image
Som ni ser så blir det otroligt trångt vid spjällhuset
Image
Gör mall till en fläns som jag sätter på insuget så jag kan flytta spjället.
Image
Där har vi början på flänsen
Image

provmonterar och det stämmer bra med hålen osv.
Image

Försöka ta med dom till jobbet så jag kan hålborra dom

Image

Det var allt för idag!

Kommentera gärna och kom med synpunkter. Alltid kul att veta vad ni andra tycker och tänker, om jag kan göra nånting bättre osv :D

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 23 Sep 2014, 20:04
by tyskdrift
Blev klar med ena tryckröret idag.

Image

Image

Image

Image

Såhär kommer det det hela bli.
Image

Image

Klart, blev bra enligt mig. Imorgon är tanken att fixa rätt längd på skruvarna och göra packningar!

Image

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 01 Oct 2014, 20:50
by tyskdrift
Idag fick jag hem wastegate 46mm och 3" 90 graders bit som ska svetsas på turbon så tryckrören blir klar!

Image

Image

Image

Image

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 12 Oct 2014, 21:26
by tyskdrift
Hallå!! Nu var det länge sen jag uppdatera här, har knappt rört bilen då jag och brorsan har bytt till nytt garage.

Hann bygga en streampipe innan garagetbyte iaf. Kommer bilder på nya garaget samt lite som jag fick gjort ikväll då vi äntligen är klar :D

Image


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Tagit bort org pedalställ då ett nytt ska inhandlas, blev för trångt vid bromsservot emot insuget.
Image

Image

Och såhär ser det ut när innan jag åker hem. Blev mera skruva i veckan, måste bara ta igen min lite grann efter denna slitsamma vecka :lol:

Image

Re: Bmw E21 M50b28 turbo

Posted: 12 Oct 2014, 21:36
by St3v3
Du får se till att slangen mellan spjäll och insug sitter fast ordentligt...annars kan det bli otrevligt :)