Page 1 of 1

M20 blockmonterad fördelare VS. kamdriven

Posted: 04 Sep 2014, 23:13
by Emilius
Jo, jag skall byta ut en M20B20 mot en M20B20, på frågan varför svarar jag vinterbil.
Det är kamdriven fördelare på motorn som sitter i bilen, och blockmonterad på motorn som ska i.
Tänkte göra det enkelt för mig och bara lägga allt kablage åt sidan, hinka i nya motorn och sen slänga på allt igen.
Kan man helt sonika plocka tänddelarna och allt dylikt från den gamla motorn och montera på den nya motorn?
Block off grejen för fördelaren i blocket sitter ju på nya motorn och så. Vet inte om det är en skruvad platta eller en plugg, någon som vet?
Är det något jag bör tänka på? Något som hindrar denna operation?

Re: M20 blockmonterad fördelare VS. kamdriven

Posted: 07 Sep 2014, 20:23
by bmw-slangen
Tänker du på att bara byta blocket?

När jag läser din text så låter det inte riktigt som det. Du vill hiva ut ena motorn (block+topp) och i med en annan (block+topp), dvs hålla det så enkelt som möjligt.

Nja, det kan finnas ett par saker att tänka på - beror lite på åldern av motorerna så kan de ha olika kylsystem. Se nedanstående trådar där jag försökt belysa vilka skillnader det kan finnas mellan äldre och nyare M20
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=84730" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=84447" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=279093" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitter sedan och funderar saker som kan ställa till när det gäller motorstyrningen. Som du vet så är det Motronic på den motor som sitter där idag - i detta system hanteras både bränsle och tändning. Motorn du ska montera så är det L-Jetronic, där sköts bränslet av styrboxen och tändningen av en separat enhet.

Men jag förstår din plan, intressant tanke!

Jag är inte säker, men det kan skilja på kamaxlarna i toppen huruvida de är till för block- eller toppmonterad fördelare. För i toppmonterade så skruvar man ju dit den trearmade hållaren med en skruv rakt i kamaxeln. För blockmonterad så gör man ju samma sak fast där skrivar man bara fast kamdrevet förvisso också med en hållare med en skruv i kamaxeln - men vill minnas det var något som skiljde sig åt här (om det var styrpinnar eller skruvhålet).

Men sen har du pulsgivaren på vibrationsdämparen, den är olika mellan dessa två system. Är som så att hela vibrationsdämparen och dess utförande är helt olika. Motronic kräver en 60+2 tänders layout, detta finns inte på den motorn du ska hinka ned. Så det måste bytas. De är oliak stora också, så fästet måste bytas. Eftersom fästet är nitat på en L-Jetronic så gissar jag på att du måste byta en av kåporna där fram på motorn.

Sen har du som sagt med största sannolikhet skillnaderna i kylssytemet, se ovanstående trådar.

Re: M20 blockmonterad fördelare VS. kamdriven

Posted: 08 Sep 2014, 09:43
by Emilius
Tackar för informativt och utförligt svar!

Jo, att kammarna skiljer kunde jag tänka mig, nya motorn saknade kam och därför ska jag ändå flytta över kammen från gamla motorn,
Toppen är redan avriven på nya motorn också, ska planas och få ny packning för säkerhetens skull, rent generellt fräschas upp lite,
vill ha en bil som håller i vinter. Kylsystemet likaså, plockar en kylare från en bil med M50, skillnader vet jag inget om men den kylaren var som ny.

Min tanke var att insug, fuel rail med spridare, styrbox och tändsystem får sitta kvar i bilen,
jag tar block och topp från nya motorn, skruvar i kammen från gamla motorn i denna motor och hinkar ner det och monterar på alla detaljer som hör till min bil
(alltså motronic-specifikt)

Kylare, kylslangar och allt sånt blir ju nyare, alltså det som hör till min bil kan man säga. Termostat och alla givare likaså.

Kunde nästan tänka mig att det var något med cranktrigger eller dylikt som behöver flyttas över, borde väl gå att flytta över svängningsdämparen då?

Re: M20 blockmonterad fördelare VS. kamdriven

Posted: 08 Sep 2014, 19:53
by bmw-slangen
Ok, verkar som du nog kommer att reda ut det. Är säker någon liten detalj som skiljer, men då du har båda motorer så bör du kunna plocka de delar du behöver.

Angående kamaxlar, det var skruvhålet i änden jag tänkte på i första hand. Men nu såhär i efterhand vill jag minnas att det nog var M30-kamaxlarna som kunde skilja sig där. På de riktigt gamla M30-motorerna med blockfördelare behövdes inget skruvhål i kammen för att fästa rotorarmen, men det behövdes ju såklart med M30-motorer med toppfördelare. På M20-motorer är troligtvis där alltid ett skruvhål då du behöver fästa kamremsdrevet någonstans. Så tänk inte mer på det.

Yes, vibrationdsdämparen bör kunna bytas rakt av. Satt och jämförde två stycken för inte så länge sedan och vad jag kunde se så ska det gå att byta rakt av.

Re: M20 blockmonterad fördelare VS. kamdriven

Posted: 09 Sep 2014, 09:54
by Emilius
Då tror jag det ska lösa sig, har väl någorlunda koll på detta nu iallafall!
En polare berättade att block-off plattan för fördelaren i blocket är skruvad, om så är fallet så blir det ju en enkel sak.
Antar att AUX drevet lika gärna kan snurra utan att driva en fördelare. Kanske tillochmed sitter fördelarkugg på en bil med kamdriven fördelare.

Skulle det vara något mer får jag väl helt enkelt skriva här igen men det bör nog lösa sig i nuläget.
Tack för svar!

En sak är säker, om jag lyckas dra ihop det här och bilen fungerar klanderfritt, då har jag någonting att vara stolt över iallafall :lol:
Det var ett jävla meck att byta från samma motor till samma motor!

Re: M20 blockmonterad fördelare VS. kamdriven

Posted: 09 Sep 2014, 10:47
by Bmw*Alex
Ja locket är skruvat :)

Re: M20 blockmonterad fördelare VS. kamdriven

Posted: 09 Sep 2014, 16:32
by bmw-slangen
Intermediate shaftet måste finnas där, driver oljepumpen. Om jag minns rätt så går en pinne ner till oljepumpen (medans fördelaren drivs via en bevel gear).

EDIT : Äsch, nu kommer jag ihåg hur det var. Den där bevel gearen behövs ju för både oljepump och blockfördelare (en pinne intryckt i bevel gearen driver oljepumpen och bevel gearen sitter ihop med och driver blockfördelare).

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: M20 blockmonterad fördelare VS. kamdriven

Posted: 10 Sep 2014, 00:36
by Emilius
Där ser man! Då verkar det som att det här ska gå.
Väntar bara på en beställning med toppackning + bultar, kamremskit, servicedelar osv sen kan jag plocka ihop motorn och kasta i den i häcken!
Medans jag väntar håller jag på och gör motorn ren och fräsch.

Den där motorn på dina bilder bmw-slangen, helvete vad grisig, tillochmed värre än min, och då är det illa :lol:

Före grovrengöring:

Image

Efter grovrengöring:

Image

Urinet som skola ersättas medelst fungerande dito:

Image

Re: M20 blockmonterad fördelare VS. kamdriven

Posted: 11 Sep 2014, 03:24
by bmw-slangen
Visst tusan var den smutsig!


Men gjorde en enklare rengöring så att man åtminstonde kan se alla komponenter :-)

Image



Fast på M30-motorn spårade rengöringen ut lite... Skulle bara fixa ett oljeläckage...

Image

Image