Page 1 of 4

1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 25 Aug 2014, 16:15
by TheLeaf
Tjena!

Tänkte bara höra lite här vad folk tycker om setupen jag funderar på till motorn ska gå på E85. Målet är minst 1000whp :twisted:

- M30B35 borra blocket och sätta i foder eller klarar man sig utan när man laddar på?
- S38B38 vev
- S38B36 topp med hårdare fjädrar crmo retainers och 1mm större ventiler eller kanske inte behövs?
- Separataspjäll från S38B36/S38B38
- Eget byggt insug och grenrör
- Smidda kolvar och stakar? (Märke ej bestämt tips mottages)
- Stödgördel med ARP
- ARP till toppen
- Cooperring packning
- S38B36/S38B38 oljepump spelar de någon roll?
- Kolvkylnings munstycken
- Bra Turbo? (Märke/Modell ej bestämt tips mottages) Vill ha så tidig spool som möjligt och inte för mycket ketchup effekt
- Precision 66mm wg
- Bra Kylare och Intercooler? (Tips mottages)
- Maxxecu med avgastemp för varje cylinder, pwm styrning för pumpar, mototron tändspolar, flexfuel sensor
- Bra tändkablar? (Tips mottages)
- Koppling Sachs 765 eller Tilton 2/3 skivig? (Tips mottages)
- Original eller Race lager ? (Tips mottages)
- Nya kedjor, spännare, glidskenor osv
- Spridare? (Märke/cc tips mottages)
- Soppapump Weldon/Magnafuel? (Tips mottages)

Om man ska luta upp motorn lite måste man bygga om pickupen till oljepumpen? Vad ska man främst tänka på när man sätter en S38 topp på M30 block?

Vad tror ni om att sätta i foder, blir de hållbarare eller bara en onödig extra kostnad?

Har ni något att tillägga/synpunkter/tips så tar jag gärna emot de.

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 27 Aug 2014, 14:03
by TheLeaf
Ingen som har något att säga? :roll:

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 27 Aug 2014, 18:14
by bmw_fredde
Om jag va du skulle ja kört m50, s50 eller s54 för å slippa problem med spruckna block...

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 27 Aug 2014, 20:08
by Hansa
TheLeaf wrote:Ingen som har något att säga? :roll:
Foder behöver du inte, jag bromsade 949whp i min gamla m30 utan.
Sen så bör du modifiera hubben, och smälla dit extra kilar

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 27 Aug 2014, 20:12
by micke_
Hansa wrote: Sen så bör du modifiera hubben, och smälla dit extra kilar
Problemet med hubben finns inte med S38B38 vev. :wink:

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 27 Aug 2014, 20:14
by Hansa
micke_ wrote:
Hansa wrote: Sen så bör du modifiera hubben, och smälla dit extra kilar
Problemet med hubben finns inte med S38B38 vev. :wink:
Läste inte så långt ner i texten. :roll:
jag körde ju original vev. =)

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 27 Aug 2014, 21:25
by cerveza
Funkar inte med foder i ett sånt block.

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 28 Aug 2014, 07:38
by TheLeaf
bmw_fredde wrote:Om jag va du skulle ja kört m50, s50 eller s54 för å slippa problem med spruckna block...
Nu har jag redan fixat fram s38 topp och spjäll så nu tänker jag inte ändra, sen är de därför jag kör på m30 blocket för de ska hålla bättre

cerveza wrote:Funkar inte med foder i ett sånt block.
Okej, vad beror de på? Men man klarar sig utan foder eller? Vilket M30 block kan man ta och sätta i foder om man vill vara säkrare på att de håller?

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 28 Aug 2014, 10:10
by Pimplaren
Du ska köra m30b35 från e34 eller e32, de blocket är "de bästa" till s38byggen, dock krävs lite mod men inget stort!

Ventiler funkar med original men känns väl fel o kasta i större och nya fina :)

Turbo är pilligt, 7675 med största avgashuset bottnar runt ca 950whp har jag för mig, nästa steg bli 8285r =)

Pumpar kan du köra 3st 044or ! men dom bygger rätt mkt värme i systemet..
1600-2000-2200cc spridare lär du ha!

Gigantisk griffinkylare och GTR icn

=) KÖTTA!

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 28 Aug 2014, 11:59
by TheLeaf
Pimplaren wrote:Du ska köra m30b35 från e34 eller e32, de blocket är "de bästa" till s38byggen, dock krävs lite mod men inget stort!

Ventiler funkar med original men känns väl fel o kasta i större och nya fina :)

Turbo är pilligt, 7675 med största avgashuset bottnar runt ca 950whp har jag för mig, nästa steg bli 8285r =)

Pumpar kan du köra 3st 044or ! men dom bygger rätt mkt värme i systemet..
1600-2000-2200cc spridare lär du ha!

Gigantisk griffinkylare och GTR icn

=) KÖTTA!
Vad är de för modds som krävs för att få de att passa? Varför Känns de fel med större och nya ventiler? :P

Vill helst inte ha 3st pumpar har hellre 1 stor pump och kanske en 044 som matar catchen.

Turbon är ej bestämd men står nog mellan precision och Garret gtx

Är griffinkylaren och gtr icn bäst? :)

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 28 Aug 2014, 17:27
by jorgen
vad ska du hade den till? Att ha 1 pump som klarar 1000whp på e85 så behöver du nog inget värmepaket i bilen iaf

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 28 Aug 2014, 18:20
by TheLeaf
jorgen wrote:vad ska du hade den till? Att ha 1 pump som klarar 1000whp på e85 så behöver du nog inget värmepaket i bilen iaf
Funderar på någon av dom två och den ska pwm styras så den kommer inte alltid gå på 100% sen vill jag inte ha 3st 044or

http://www.maxxtuning.se/produkter/bran ... -tuner-750" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.maxxtuning.se/produkter/bran ... tor-1600hk" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 28 Aug 2014, 19:33
by Evinrude
En eliminator pallar inte 1000whp på E85 iaf, har för mig ärtan sa något om 750-800whp max
Är även jag lite kluven på om jag ska fortsätta med mitt s38-block (94mm) eller om man ska åka m30
Samtidigt har ju moggah spöat sin nu några säsonger utan problem och då åker han 95mm borr

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 28 Aug 2014, 21:35
by TheLeaf
Evinrude wrote:En eliminator pallar inte 1000whp på E85 iaf, har för mig ärtan sa något om 750-800whp max
Är även jag lite kluven på om jag ska fortsätta med mitt s38-block (94mm) eller om man ska åka m30
Samtidigt har ju moggah spöat sin nu några säsonger utan problem och då åker han 95mm borr
okej, kanske får bli en sådan pro tuner isåfall

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 28 Aug 2014, 22:10
by professordrövel
hej jag kör med 2st walbro 450 intank flödar grymt å går tyst på min s38b38 :D

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 29 Aug 2014, 08:31
by TheLeaf
professordrövel wrote:hej jag kör med 2st walbro 450 intank flödar grymt å går tyst på min s38b38 :D
Okej, men jag har fuelcell så lätast blir väl med en externa pump. Men tack för infon :)

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Posted: 31 Aug 2014, 16:48
by Ante Karlsson
Kör mekanpump så slipper du problem med värmen