Page 1 of 1

Kompression E85 700-800hk, funderingar

Posted: 20 Aug 2014, 09:05
by kallevedlund
I vinter skall min Toyota/Lexus 1UZ-FE V8 på 4l med 4-ventilsteknik byggas om från grunden.
Tanken är att byta till smidda kolvar och stakar, byta kammar och fjädrar samt snygga till toppen lite.
Funderar på denna kam http://www.camshaftshop.com/products.ph ... 1000#specs" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbon är en HX50 MFS (in 67/ex 86).
Bränsle E85
Tanken är att maxa ur turbon, men måste samtidigt ha kvar ordentligt med botten.

Motorn skall användas för drifting med mycket varvstopp och liknande.

Motorn körs nu med originalbotten med 514whp och 732wNm, detta med originalkomp på 10,4:1.

Kolvar finns med komp 10,5:1 och 8,5:1, vad skulle ni rekommendera för komp?

Funderar på om man skulle använda sig av 10,5:1-kolvarna och modifiera förbränningsrummen för att komma ner till 9,5-10:1 någonstans????

Re: Kompression E85 700-800hk, funderingar

Posted: 21 Aug 2014, 08:08
by johankihl
På e85 är 10,5 inte alls dumt. För att behålla botten i den skulle jag inte byta kammarna. Du bottnar lätt turbon ändå. Byt ventilfjädrar så att den orkar med att varva lite mer och så att det inte blir ventilflyt.

Re: Kompression E85 700-800hk, funderingar

Posted: 21 Aug 2014, 19:13
by kallevedlund
Original duration är 224 på på on och ut... Dör helt efter 6000. Effekten går att hålla upp med lite ladd, men vridet försvinner fort vilket märks när man kör

Re: Kompression E85 700-800hk, funderingar

Posted: 27 Aug 2014, 14:22
by Callecalle
Jag kör med 10.5:1 på mina kolvar, och orginal kammar, de funkar ju fint utan bekymmer :) Finns ju bromspapper att kika på. Jag hade runt 710 whp. och 950wnm.

Sen känns de knappt som någon ide att börja greja med orginal topparna
Släng på 3UZ toppar med insug så lär du märka REJÄL Skillnad bara där :)