Page 1 of 2

Någon som byggt turbo NERÅT på e30 m20??

Posted: 27 Jan 2007, 15:51
by Andye30
TJa!
Jag håller på att turbokonvertera min 320-89 och har lite frågor kring placeringen av turbon... de flesta sätter ju turbon uppe vid toppen. Jag har bestämt mej för att inte göra de och vill ha den nere vid blocket istället. Jag vet att det är trångt där nere men det borde ju inte va nån omöjlighet... eller? Finns det nån anledning till att alla bygger där uppe förutom platsbristen eller har de bara blivit en "följa john" effekt över det?? Turbon jag ska använda är en väldigt liten pjäs, så liten att ni nog skrattar åt den, men de skiter ja i, Mitsu TF035. Så jag ska nog få plats... Jag har också funderat på om motorfästet på avgassidan kommer sitta i vägen för rören till inloppet så det kanske blir att bygga nytt fäste, nån gjort det och som behövt göra det? Nån som har ett fäste man kan få låna... :D

Till grenröret ska ja bygga en adapter ner till turbon och motorn sitter i ett stativ så det är ju lätt att mäta.

Nån som har några erfarenheter kring detta??

//Andreas

Posted: 27 Jan 2007, 15:55
by Andye30
Här är en bild på turbon och en länk till mitt projekt: :arrow: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... mage=44985

Posted: 27 Jan 2007, 18:44
by powerpak
Tänk på att du lär ha tillräckligt fall på oljereturen från turbon ner i tråget bara.

Posted: 27 Jan 2007, 19:20
by Synthetic
powerpak wrote:Tänk på att du lär ha tillräckligt fall på oljereturen från turbon ner i tråget bara.
hur viktigt är det egentligen med bra fall på oljereturen?
finns det inte nog mycket tryck för att den 'nya oljan' som kommer in i turbon trycker ut 'den gamla' eller måste det verkligen rinna ner?

Posted: 27 Jan 2007, 19:40
by Andye30
Hmmm... jo de man ju ha ändå. Om man tar olja från oljetryckvakten, och så stort tryckfall bör man ju inte få över turbo eller? Men fall ska ja ju se till att den får. Några andra problem som kan uppstå men min tänkta placering??

//Andreas

Posted: 27 Jan 2007, 21:31
by Clew
Oljan har inget tryck efter turbon, den måste rinna ner i tråget.

Posted: 27 Jan 2007, 21:59
by Andye30
Ok! Det går lösa, blir inte lika mycke lutning som vid toppmonterad turbo men lutning blir det 8)

Tanken är att ta olja från tryckvakten men mitt andra alternativ är att ta olja från anslutningen till oljekylaren, men det bör väl fungera det också?

//Andreas

Posted: 27 Jan 2007, 22:02
by Andye30
Satt precis och funderade kring problematiken med motorfästet, ja tror det fixar sig. Iallafall om turbon passar mot karossen där jag vill ha den... :roll:

Nåra andra värdefulla tips???

//Andreas

Posted: 27 Jan 2007, 22:04
by Synthetic
Clew wrote:Oljan har inget tryck efter turbon, den måste rinna ner i tråget.
Tänkte mest att oljan har väl tryck innan turbon?
Och den trycksatta oljan borde väl skapa ett visst tryck på andra sidan turbon då tycker jag. Men det kanske inte alls fungerar så.

Posted: 27 Jan 2007, 22:12
by Andye30
Ja tror också att oljan har tryck efter turbon, annars bör ju oljan bli näst intill stillastående inne i turbon och koks kan bildas i lagren... eller?? :roll:

Posted: 27 Jan 2007, 23:23
by Erik.B
Oljan måste kunna rinna fritt ner så att den kan evakueras (hela huset)
efter avstänging .Då olja inte trivs när det är ett par hundra grader varmt.

Sen varför ner dit och trängas?
Tänk också på att det blir varmt runt snurran .

Posted: 28 Jan 2007, 00:28
by Jocke
Synthetic wrote:
Clew wrote:Oljan har inget tryck efter turbon, den måste rinna ner i tråget.
Tänkte mest att oljan har väl tryck innan turbon?
Och den trycksatta oljan borde väl skapa ett visst tryck på andra sidan turbon då tycker jag. Men det kanske inte alls fungerar så.
tänk att du sprutar vatten på handen från en vattenslang.
vattnet har ett visst tryck när det lämnar slangen/i slangen, men när de rinner/faller mot backen så har de ju inget tryck.
samma sak händer i turbon kan man säga, blir turbon fylld med olja dvs. stillastående så har man för dårlig retur och trycket går ut genom tätningar mm.

inte värdens bästa exempel, men jag fattar iallafall hur de funkar :)

Posted: 28 Jan 2007, 10:14
by Synthetic
Jocke wrote:
Synthetic wrote:
Clew wrote:Oljan har inget tryck efter turbon, den måste rinna ner i tråget.
Tänkte mest att oljan har väl tryck innan turbon?
Och den trycksatta oljan borde väl skapa ett visst tryck på andra sidan turbon då tycker jag. Men det kanske inte alls fungerar så.
tänk att du sprutar vatten på handen från en vattenslang.
vattnet har ett visst tryck när det lämnar slangen/i slangen, men när de rinner/faller mot backen så har de ju inget tryck.
samma sak händer i turbon kan man säga, blir turbon fylld med olja dvs. stillastående så har man för dårlig retur och trycket går ut genom tätningar mm.

inte värdens bästa exempel, men jag fattar iallafall hur de funkar :)
Närå, nog förstår jag hur det funkar, men fan ditt exempel var dåligt :P

Posted: 28 Jan 2007, 10:57
by Andye30
Erik B: Anledningnen till att jag vill ha turbon där nere är att jag vill ha ett så disktret bygge som möjligt, jag ska t ex lacka alla tryckrör och ic:n svarta. Jag tycker heller inte om att ha blåa slangar och röda dumpventiler överallt ... men det är en smaksak! Jag vill ha ett bygge så likt orginal som möjligt helt enkelt! :wink:

Posted: 28 Jan 2007, 11:41
by Andye30
Warum nicht som tysken sa...? :) turbon i sig fungerar mer som en ljuddämpare än tvärt om, så ljudet är väl sej likt. Jag tänker inte ha ett stuprör där bak eller dekaler över hela bilen heller... och en återcirkulerande dumpventil så där rök lite av pyset också!
Det finns så många som gör på det uppenbara sättet, och jag vill göra nått annorlunda...

Posted: 28 Jan 2007, 12:27
by flp
anslutningarna till oljekylaren är tempstyrd, så om du vill ha olja till turbon även då motorn kall så är det inte rekomenderat att ta de därifrån :);)

MVH Micke