Page 1 of 2

problem med knaster

Posted: 11 Jul 2014, 18:01
by nicke.t
Ggäller en honda crf450. Dom har ju dåliga toppar med titanventiler.
den ticka lite så lyfte på kambryggan å tryckare, då har ena halvan hoppat loss men sitter halvvägs i, så ja knacka i de å den går å låter som vanligt=bra. FRÅGA. Hur kan de hända? Å ja vågar inte köra för vill inte skrota allt. Man brukar byta till stålventiler.
men kan ja slipa in dom i gammla sätena.? Vore tacksam för alla kunskaper å råd, vill ju köra.

Re: problem med knaster

Posted: 11 Jul 2014, 18:33
by Nicklas
Titanventilerna brukar gå ner sig å sen säterna. Är den svår startad? Å du måste ge mycket gas. Så har dom nog gått ner sej. Bytte till stålventiler på min. Tror säterna bytes med.

Re: problem med knaster

Posted: 11 Jul 2014, 22:14
by nicke.t
Nicklas wrote:Titanventilerna brukar gå ner sig å sen säterna. Är den svår startad? Å du måste ge mycket gas. Så har dom nog gått ner sej. Bytte till stålventiler på min. Tror säterna bytes med.
Ja den e lite svårstartad, å pumpar in soppa me gasen oxo.trist om sätena måste bytas oxo.

Re: problem med knaster

Posted: 12 Jul 2014, 13:54
by Nicklas
Då är insugs ventilerna slut. Å ventilen har säkert ätit in i sätet. Så de är bara å byta!

Re: problem med knaster

Posted: 12 Jul 2014, 15:14
by nicke.t
Ok.misstänkte de. En del säger att man ska byta till rostfriaventiler, andra titan. Va tror folk här ?

Re: problem med knaster

Posted: 12 Jul 2014, 16:35
by Nicklas
Jag bytte till stålventiler billigare än titan. Original är bara titan belagda å när beläggningen nöts bort så går dom ner sig. Vissa byter även fjädrarna då stålventiler är tyngre men de gjorde inte jag!

Re: problem med knaster

Posted: 12 Jul 2014, 17:21
by bmw_fredde
Tänk på att det är olika knaster på avgas och insug på dom väldigt lätt att blanda ihop när man håller på! Skiljer 0,3mm på tjockleken...
Gjorde precis iordning en polares topp med stålventiler.. Den hade nött ner sig riktigt mycke i sätena..

Re: problem med knaster

Posted: 12 Jul 2014, 21:00
by nicke.t
Ok tack för tipsen. Fredde fick du byta säten oxo?

Re: problem med knaster

Posted: 12 Jul 2014, 21:50
by bmw_fredde
Funka med en mirafräsning!

Re: problem med knaster

Posted: 13 Jul 2014, 07:28
by nicke.t
Ok bra.

Re: problem med knaster

Posted: 26 Jul 2014, 03:45
by nicke.t
Funderar på bara slipa in nya ventiler+fjädrar, vet inte om de värt lägga ut pengarna för nya säten å fräsning.
Blir rätt dyrt när man måste lämna bort de.trots allt en -05. Står väll runt 10-15 lax som mest.

Re: problem med knaster

Posted: 27 Jul 2014, 13:44
by Doktorn
Knaster hoppat av tycker jag tyder på ventilflyt pga övervarv eller kanske dålig fjäder

Re: problem med knaster

Posted: 29 Jul 2014, 05:26
by nicke.t
Ja doktorn. Dåliga fjädrar har ja tänkt. För ja har inte övervarvat den.
.löft av toppen böt packning drog me rätt moment rörde inte ventilerna.så körde ja lugnt till firman ca 2km, då börja de tickande ljudet. Å ja lyfte på kam bryggan å såg då knastret halvvägs ur. Tog ett don å knacka ner de , schimsa in å starta .allt ok.men ja har inte våga köra sen dess. Så nya fjädrar å ventiler tänkte ja köpa.å hoppas sätena inte är sopslut.

Re: problem med knaster

Posted: 29 Jul 2014, 05:32
by nicke.t
De är en -05 så vill helst inte kosta på den mer än nödvändigt.känns inte värt. Ja provar slipa in nya ,annars sälja den i delar. Renovera toppen kostar ju halva värdet på crossen om man ska byta säten fräsa+ventiler/fjädrar å jobb. Så tänker jag nån som har bättre förslag?

Re: problem med knaster

Posted: 29 Jul 2014, 10:00
by Nicklas
Om säterna ser ut som på min så räcker de inte å slipa in ventilerna. Räcker nog å fixa insugssäterna å byta dom ventilerna. Då det är insug som går ner sig. Tror jag betalade 2500kr

Re: problem med knaster

Posted: 29 Jul 2014, 21:24
by nicke.t
De stämmer nicklas. Får se hur de ser ut. Våga ut en sväng idag allafall.så än så länge går den kanon.

Re: problem med knaster

Posted: 30 Jul 2014, 04:16
by nicke.t
Nicklas va hadde du för scimsh när de va som sämst?