Page 1 of 2

Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 23 Jun 2014, 19:20
by Orre
Första provkörningen efter bromsningen gick... såådär? Fick vevhustryck från helvetet och misstänkte spricka i ringlanden men njaa..

Nybyggd m50b30 med alla fräna bitar förutom smidda kolvar, bromsade ur 656whp hos ppf vilket jag misstänker är gränsen för m54 kolvarna. Men jag trodde inte riktigt dem skulle rasa på det här sättet? Känns som det har spikat?

Vill veta om detta är en typisk spikning på e85 eller om kolvens matrial helt enkelt inte klarade värmen, så jag vet hur jag ska "göra om göra rätt" Det är endast 6ans cyl som ser ut såhär och staken är även lite krokig..

Image

Mvh

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 24 Jun 2014, 07:42
by Bullen!
det hade nog inte hjälpt med smidd kolv där inte. det ser ut att ha varit en bra ässja mellan kolv och cylinder.

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 24 Jun 2014, 09:55
by bmw_fredde
Ja tycker det ser ut som ett klassikt "ringlanderas"
Ser ju tydligt att det är en brottyta på vänstra halvan sen ser det ju ut som en bitlagt sig på tvären å slagit sönder kolvtoppen och neråt mot kolvbulten...

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 24 Jun 2014, 09:57
by Bmwandreas
650 whp med standardkolv kan gå sönder direkt. Förmodligen ringlandet som gått sönder sen har trycket letat sig neråt. Eller en till variant är skit i spridaren på den cylindern, kolla det först.
Men att garantera att det håller länge med std kolvar 650 whp och drifting kan man nog inte lova :D

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 24 Jun 2014, 19:48
by Orre
Bmwandreas wrote:650 whp med standardkolv kan gå sönder direkt. Förmodligen ringlandet som gått sönder sen har trycket letat sig neråt. Eller en till variant är skit i spridaren på den cylindern, kolla det först.
Men att garantera att det håller länge med std kolvar 650 whp och drifting kan man nog inte lova :D
Är lite det jag misstänkte, bara att göra om göra rätt (igen) haha..
Misstänker att det sprack i ringlandet medans jag var på varvstopp och det vart som det vart..

Syns väl i vår igen ärtan, då med smidda bitar och fränare topp ;) :D

Mvh

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 24 Jun 2014, 21:14
by Pimplaren
Inte ens konstigt att en original kolv spricker med sån effekt... :) ända som verkar hålla är m30! men påt igen med smidda grejer :mrgreen:

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 25 Jun 2014, 09:46
by Nitro
du har nog en nuke fuelrail där du kör matning vid 6an o retur från 1an?
vad man har läst( rätta mig om jag har fel) att 6an får inte tillräckligt med soppa när de gäller matning från ena sidan o retur från andra
har hänt några vad man hittar i nätet

så därför kör man nog dubbla matningar på sidan o retur i mitten?

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 25 Jun 2014, 13:11
by Bmwandreas
Så gör vi inte ens med 3000 hk, bara en myt. Kan vara så om du tappar soppatrycket men då spelar det ingen roll att man matar på mitten:)

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 25 Jun 2014, 13:48
by Nitro
Japp då e de bara jag som överdriver :)

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 26 Jun 2014, 04:51
by E30Anders
Vad är det för stakar?
Om allt nu står rätt till och kolven helt enkelt inte tålt effekten så borde väl inte staken krökas?
Men jag kanske är helt ut å cyklar :)

Mvh/ Anders

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 26 Jun 2014, 08:34
by Andy_b
Bränner kolven fast i cyl så viker sig staken

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 26 Jun 2014, 11:44
by E30Anders
Jo de e klart men tycker inte kolven ser så illa ut.....
Har sett betydligt sämre kolvar utan att stakarna blivit krökta :)

Mvh/ Anders

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 27 Jun 2014, 15:16
by Bmwandreas
Är staken krokig så lär det varit av hydraulning.

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 28 Jun 2014, 00:52
by Limpdjur
Ringland går, massa blowby, leker skärbrännare på kolven när det smiter förbi, dålig komp tänder inte bränslet och hydraular lite lätt? Kompisen hade läckande MLS packning, skar ur ett stort jack i toppen där förbränningen smet ut.

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 28 Jun 2014, 06:37
by Bmwandreas
Ja precis, väldigt mysko!

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 29 Jun 2014, 23:28
by Orre
Är hydrauling att kolven "nyper" i loppet så staken kröker sig?

Re: Är detta ras pga ej smitt!?

Posted: 29 Jun 2014, 23:42
by bmw_fredde
Orre wrote:Är hydrauling att kolven "nyper" i loppet så staken kröker sig?
Komprimering av vatten eller olja...