Test av intercooler

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Test av intercooler

Post by JimmyA »

En svart IC testas mot en omålad IC. Inte det mest vetenskapliga men ändock intressant.

http://youtu.be/f1QL9veQaNg" onclick="window.open(this.href);return false;
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Test av intercooler

Post by Bmwandreas »

Det trodde man aldrig.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Fr0zenFr0g
Posts: 40
Joined: 25 Mar 2014, 22:12
Location: Östersund

Re: Test av intercooler

Post by Fr0zenFr0g »

Men i praktiken så skulle jag inte tro att svartfärgen förbättrar något...
Mitt nummer: 076-7770242
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Test av intercooler

Post by pro_mille »

Därför är nästa alltid kylflänsar till elektronik svartmålade/eloxerade likaså kylflänsar på luftkylda motorer.
Men gör mest nytta när bilen står still utan fläkt igång, men man skulle kanske skulle måla på ICen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Test av intercooler

Post by Nisse977 »

Jag hade tänkt lacka min IC mattsvart för att passa mitt sleeper-stuk, men gjorde inte det pga att jag trodde att färgen skulle göra IC´n mindre effektiv..
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Re: Test av intercooler

Post by Svintoleffe »

den svarta färgen tar ju även bara emot en viss mäng värme sen stötter den bort resten, medans dom andra färgerna dom tar emot hela tiden.

man märker stor skillnad mela en svart bil o en röd bil till exempel.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Test av intercooler

Post by Pimplaren »

Mighty car mods är rätt underhållande att se på! :) många originalcoolers är svartmålade.. Hmm :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Re: Test av intercooler

Post by Holm »

Minns att man gjorde nåt experiment i högstadiet.
Två plastmuggar med hett vatten.
Den ena omålad vit, den andra svartmålad.
Det gick ut på att se vilken mugg som kallnade fortast.

Jag trodde den vita, men hade fel.
Den svarta kallnade av fortare.
Så fysikläraren frågade sig varför alla element i våra hus är vitmålade när man skulle få bättre effekt emd svarta element...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Test av intercooler

Post by Bullen! »

Detta gäller insug osv oxå. skrynkelfärg på insug gör mätbar skillnad det också. då ytan blir större än slät färg. Gamla bmw alpina experimenterade fram det på B10 bi-turbo.
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: Test av intercooler

Post by motec »

Då blir det fram med sprayburkarna nu då! :lol:
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Test av intercooler

Post by Bullen! »

Lite styrning av luften gör underverk också. att kunna ha en tät tunnel mot kylet och likaså mot eventuell fläkt gör enorma skillnader. hur många jänkare har man inte sett som går i kok trots en kvadratmeter stor kylare. men de ska ju absolut köra utan plasttratten för det gör tuffa dragracekillarna...
wallin
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2006, 21:19
Location: göteborg

Re: Test av intercooler

Post by wallin »

detta hade jag ingen aning om när jag lackade min :D
men så lackar jag det mesta utan att tänka på annat än utseendet :lol:
http://www.garaget.org/?car=312617" onclick="window.open(this.href);return false;
Robin5speed
Posts: 13
Joined: 10 Jan 2013, 14:33

Re: Test av intercooler

Post by Robin5speed »

Stor skillnad.

Men synd att dom använde en simpel hårtork som uppvärmning när dom utförde testerna. Frågan är hur exakt temperatur en sån skickar ur sig?
Får fråga tanten när hon vaknar imorgon haha :)
User avatar
Lofqvist
Posts: 297
Joined: 12 Jun 2011, 12:47
Location: Ängelholm

Re: Test av intercooler

Post by Lofqvist »

Frågan är hur det ser ut när man står i line uppen en varm sommardag och har stekande sol på intercoolern ? vilket är bäst då tro ?
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
oddis
Posts: 237
Joined: 25 Nov 2005, 16:52
Location: Solør - Norge
Contact:

Re: Test av intercooler

Post by oddis »

https://www.youtube.com/watch?v=z_mmmXT ... w3R48t9QXQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Forum: http://forums.mightycarmods.com/showthr ... DE*/page10" onclick="window.open(this.href);return false;

"1. The MCM video has (at least to me, and I'm guessing others as well) a very positive connotation towards painting an intercooler black. I guess my problem with this is, which I stated in my video, is that radiation is insignificant in the big scheme of things (this is proven by having low convection in your video, and an "insignificant" difference in temperature when the air is blowing over the intercooler). My whole goal is to prevent someone from painting their intercooler for the wrong reason. If a very low airflow rate can eliminate all the benefit of radiation heat transfer, then radiation is not a needed form of heat rejection of an intercooler.
2. A car does not need to reduce the intake charge temp at idle (when you're not moving). Couple reasons. First, you don't need to create power to stand still. Second, when you're standing still, you're not creating boost (even if you're on the gas, you'll have a vacuum if you're at a steady RPM, unless holding the brakes and the gas, and in that case, once you start moving the benefit is lost). If a car is not creating boost, it's not compressing the air in the intake, and thus the temperature is not rising due to compression (the purpose of intercoolers, as I'm sure you know, is to cool compressed air).
3. Once the car is moving, radiation amounts to very little (once again, as proven by your experiment). This is when a car needs to lower the temperature, because you're into boost and compressing the air (due to the load - accelerating a large mass). Here, a non-insulated intercooler will perform better.
4. Should either of us decide to take the experiment to the next level, I would have a few suggestions, so that the audience can see "proof." First, move the fan a lot closer to the intercooler - not sure why it was so far away, but this dramatically reduces the airflow. Better yet, take measurements at various distances. Finally, get the greatest amount of airflow from the most powerful fan you can get your hands on. There are no electric fans capable of producing 50 mph wind, that will be powered by a 12V battery. We're probably talking 1/2 a horsepower if that. Obviously we don't have wind tunnels available, but a high powered fan is necessary for seeing the effects of a painted intercooler at cruising speeds, which is a bit more relevant than a stopped car. It'd be fascinating to have more data points.

TL;DR - A car doesn't need to cool the intake charge when not moving. There's either a vacuum (and thus no temp increase from compression), or any benefit of radiation will be diminished upon accelerating.

Again, thanks for responding! Love the videos and what you guys do! I need to become more familiar with arduinos and have a little fun of my own.

Cheers,

Jason"
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Test av intercooler

Post by bmw-slangen »

Intressant. Så en summering alltså från både EE och MCM som jag ser det

Utan flöde över ytan (tex stillastående objekt utan stora flöden - typ en kylfläns utan fläkt) så överförs värmen huvusakligen genom värmestrålning. Och där är bra med svart färg.

Med flöde över ytan (tex stillastående objekt i ett stort flöde - typ en kylare i en bil) så överförs värmen huvudsakligen genom konvektion. Och då är det material och ytbehandling som är viktigare (ett lager färg är här negativt då det bildar ett lager som måste trängas igenom).
E30 323i -85 : 100% track day car
Allx
Posts: 212
Joined: 24 Aug 2008, 11:16
Location: Västerås

Re: Test av intercooler

Post by Allx »

Precis. 3% sämre verkningsgrad blev det på den svarta intercoolern med luftflöde igenom.
Post Reply